28 Jul 2011

Laporan Suruhanjaya Dipersoal: Pakar Psikatri Buktikan Lebih Banyak Faktor Teoh Tak Bunuh Diri

TBH: RCI terlepas pandang penilaian risiko bunuh diri

ANALISIS Satu daripada bukti-bukti utama yang digunakan oleh suruhanjaya siasatan diraja (RCI) untuk menyokong kesimpulan kontroversinya bahawa Teoh Beng Hock telah membunuh diri, ialah laporan pakar psikiatri Paul Edward Mullen (gambar).

Selepas meneliti laporan 11-muka yang dikemukakan dalam siasatan tersebut oleh Mullen - profesor emeritus psikiatri forensik dari Universiti Monash yang dibawa oleh Majlis Peguam - didapati lebih banyak faktor yang menunjuk kepada Teoh tidak membunuh diri, dan bukan sebaliknya.

Ini, bagaimanapun, nampaknya seolah-olah telah terlepas pandang oleh RCI.

Dalam penilaian risiko bunuh diri, Mullen mengklasifikasikan
Teoh dalam "kumpulan yang paling rendah berisiko untuk membunuh diri ketika berada dalam tahanan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).

Dia tidak membuat kesimpulan Teoh telah membunuh diri, dengan menggambarkan setiausaha politik DAP itu kekurangan faktor-faktor yang biasanya terdapat pada mereka yang boleh membunuh diri.

Mullen menulis bahawa dia mendapati Teoh mempunyai pekerjaan tetap, teman wanita yang akan dikahwininya tidak lama lagi, hubungan kekeluargaan yang rapat, ramai teman dan rakan sekerja dan tidak ada masalah kewangan yang diketahui.


Katanya, semua itu merupakan faktor-faktor sosial yang mengurangkan risiko membunuh diri.

Teoh, katanya, berada di peringkat awal kehidupan dewasa (25-40 tahun), tidak mempunyai sejarah cubaan membunuh diri atau memudaratkan diri sendiri, tidak berjudi berlebihan, dan tidak mempunyai sejarah keluarga membunuh diri.

Menurut Mullen, ia adalah faktor-faktor yang mengurangkan kemungkinan untuk membunuh diri. -mk

1 ulasan:

paktehku berkata...

Kalau sesaorang yang membunuh diri dengan cara terjun dari bangunan tinggi yang melebehi 10 tinggkat, keadaan mayatnya terkelentang atau tertiarap dan darah terpercik kelantai atau dinding, kepala mayat pecah atau senget dan berlumuran darah, pakaian tak sepatutnya koyak kecuali tersangkut sebelum jatuh kebawah. Cuba kita perhatikan mayat TBH, seolah-olah mayat TBH di letakan, kaki dan tangannya tak patah dan bentuk badan mayat TBH sempurna dan tidak menunjukan bahawa TBH jatuh dari tempat yang tinggi.