28 Jul 2011

Buka Kamus Kalau Tak Faham "Demonstrasi" - Saifuddin Abdullah

Timbalan Menteri Kementerian Pengajian Tinggi, Datuk Saifuddin Abdullah berkata, rakyat perlu diberikan kefahaman tentang demokrasi, termasuk hak berhimpun sepertimana dilakukan Bersih, 9 Julai lalu.

Beliau berkata demikian pada sesi penggulungan dalam debat ‘Apa Selepas 9 Julai’ yang dianjurkan Karangkraf di Shah Alam, semalam.

“Kepada mereka yang tidak faham makna demostrasi itu cuba buka Kamus Dewan dan fahami makna demonstrasi. Ia sememangnya adalah sebuah program, bukannya pertubuhan,” kata Saifuddin sambil mendapat tepukan dari orang ramai yang hadir.

Program debat itu menampilkan tiga ahli panel iaitu, Pengerusi Bersih 2.0 Datuk Ambiga Sreevenasan, Timbalan Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya, Datuk Wan Ahmad Wan Omar dan pensyarah Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) Profesor Dr Shamsul Amri Baharuddin.

Kira-kira 600 menyaksikan debat berkenaan sehingga bilangan yang hadir melimpah keluar auditorium utama, bangunan kumpulan media itu.

Menurut Saifuddin, Malaysia kini sedang menuju politik baru, justeru pihak yang mempertikaikan tujuan Bersih untuk menuntut reformasi pilihan raya, disifatkan sebagai golongan ketinggalan.

“Rakyat mahu terlibat dalam struktur dan proses membuat keputusan. Saya faham kenapa Pak Samad (Sasterawan Negara Datuk A Samad Said) terlibat dalam Bersih dan saya hormati Pak Samad,” katanya yang terkenal dengan kelantangan mengkritik dasar-dasar kerajaan yang ketinggalan.

Menurut Saifuddin, beliau mengalu-alukan program debat seumpama itu pada masa akan datang yang memberi ruang kepada keterbukaan dan perdebatan bagi mencari penyelesaian terhadap sesuatu isu.

“Sekarang ialah era politik realiti. Media massa bukan hanya sebagai alat komunikasi tetapi sebagai gelangggang beroperasi dan untuk berkongsi.

“Orang muda, pengundi baru, akademia, profesional, mereka yang berpendidikan tinggi dan masyarakat sivil mempunyai peranan.

“(Tarikh) 9 Julai adalah lingkaran kedua dari pusingan politik pertama. Kalau kita tak memandang ini, tak faham apa yang berlaku, memang teruklah,” kata Saifuddin. -KD


SPR hadapi krisis kepercayaan: Saifuddin

SHAH ALAM – Lapan tun-tutan Bersih 2.0 tidak timbul jika semua semua pihak di negara ini mempercayai Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR).

“Itulah sebabnya yang sebenar, bukan soal dakwat kekal atau biometrik. Isunya adalah kepercayaan kepada SPR,” kata Ahli Majlis Tertinggi UMNO, Datuk Saifuddin Abdullah.

Saifuddin berkata, jika SPR menggunakan teknologi apa sekalipun, selagi masalah kepercayaan terhadap suruhanjaya itu belum diatasi, ia tetap tidak akan dipercayai.

Berikutan itu, menurutnya, SPR perlu bertindak segera mendekati rakyat bagi mengembalikan rasa kepercayaan terhadap badan berkenaan.

“Usaha SPR perlu dipertingkatkan. Ia (wacana) satu permulaan yang sangat baik. SPR perlu tingkatkan komunikasi, memperbanyakkan lagi majlis penerangan, menggunakan teknologi media baru, dan juga mungkin memerlukan perunding perhubungan awam untuk memperbaiki kaedah komunikasi dengan rak-yat,” katanya.

Wacana itu membariskan Timbalan Pengerusi SPR, Datuk Wan Ahmad Wan Omar; Pengerusi Bersih 2.0, Datuk S Ambiga dan ahli akademik terkemuka, Profesor Datuk Dr Shamsul Amri Baharuddin dengan Wan Saiful Wan Jan sebagai moderator. -SH



2 ulasan:

Pensyarah Doktor Perubatan berkata...

Bila lagi YB nk masuk Pakatan Rakyat. I selalu tgk you mcm suka kat PR tp malu2 nk masuk. Ala YB Timbalan Menteri Kementerian Pengajian Tinggi, Datuk Saifuddin Abdullah jangan malu2. Pilihanraya tahun depan kita akan memerintah Kerajaan Malaysia. Selamat datang ke Pakatan Rakyat buat YB! Tq

AHA berkata...

Yalah, YB...yb pun dah faham kehendak Rakyat..masuk PR lahh..apa tunggu2 lagi..BN/Umno nak terkubur dah...