28 Jun 2011

Waspada: Ada Musang Menghendap Di Tandas Kilang

Kilang gempar kerana musang

MELAKA - Kehadiran ‘tanpa undang’ seekor musang menyebabkan suasana di sebuah kilang dekat Telok Mas, di sini kecoh seketika, pagi semalam.

Dalam kejadian kira-kira 8.30 pagi itu, kelibat musang itu disedari seorang pekerja kilang semasa hendak membuang air apabila terkejut melihat haiwan berkenaan di bahagian atas saluran paip air tandas kilang berkenaan.

Mohd Shamil Sharif, 20, berkata, semasa kejadian, dia baru hendak memulakan tugasnya, sebelum pergi ke tandas.

Menurutnya, semasa berada dalam tandas, tiba-tiba dia terlihat seekor haiwan seakan-akan kucing berbulu kehitaman dan berekor panjang di bahagian atas paip air berkenaan.

Terkejut dengan penemuan itu, dia terpaksa beralih ke tandas lain kerana bimbang haiwan berkenaan akan mengancamnya.

“Bila saya lihat ekornya agak panjang, terfikir di hati saya ia adalah seekor musang sehinggakan saya terpaksa membatalkan niat untuk membuang air di tandas berkenaan.

“Bimbang akan ancaman haiwan berkenaan, saya terus menghubungi Jabatan Pertahanan Awam Malaysia (JPAM) bagi mendapatkan bantuan untuk menangkapnya,” katanya kepada Sinar Harian, di sini semalam.

Mohd Shamil juga tidak menolak kemungkinan haiwan itu masuk menerusi bahagian siling yang pecah.

Sementara itu, Ketua Operasi JPAM, Lt. Muda Rosli Hasaim berkata, pihaknya bergegas ke tempat kejadian sejurus menerima panggilan kira-kira 9 pagi.

Menurutnya, usaha menangkap musang berkenaan sukar kerana kedudukan haiwan itu terlalu tinggi menghampiri bumbung, di samping saiz bilik air sempit.

“Pelbagai usaha kami lakukan untuk menangkap musang berkenaan kerana ketinggiannya pada paras kira-kira 10 meter menghampiri bumbung.

“Selain menggunakan tangga, kami turut menggunakan tali pencerut bagi memudahkan usaha menangkapnya. Tetapi selepas setengah jam berusaha, kami hampir menangkapnya tetapi ia meronta-ronta sehingga terlepas ke kawasan semak berhampiran,” katanya.

Rosli berkata, haiwan berkenaan adalah dari jenis musang pandan dan boleh menggigit. -SH

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Ni mmemang biasa. Dlm lubang tandas pun kena hati2....

Banyakkan doa