28 Jun 2011

Pemuda UMNO Letak Undang-undang Dalam Tangan Sendiri. Polis Masih Diam Sajakah?

Jangan main-main dengan kami’, Pemuda Umno beri PKR amaran

KUALA LUMPUR, 28 Jun — Ketua Pemuda Umno Wilayah Persekutuan Rizalman Mokhtar mempertahankan tindakan ‘ganas’ sekitar 600 ahli sayap itu di luar ibu pejabat PKR dekat sini malam tadi atas alasan ia satu-satunya cara untuk memastikan pesaing politik menerima mesej bahawa ia tidak akan bertolak ansur dengan sebarang ancaman ke atas pemimpin mereka.

“Kami tahu pemimpin-pemimpin PKR di belakang ugutan bunuh ke atas Ketua Pemuda kami. Itu sebabnya kami mahu menghantar mesej. Jangan cuba main-main dengan kami,” kata beliau (gambar) kepada The Malaysian Insider ketika dihubungi pagi ini.

Rakaman gelagat mereka mengepung ibu pejabat PKR lewat malam tadi boleh diikuti di YouTube.

Sesetengah pihak menyamakan tindakan mereka itu seolah-olah aksi ‘mat rempit’.

Rizalman tidak menafikan label itu selepas sayap tersebut berjanji akan mengadakan perhimpunan balas dengan aman pada 9 Julai ini.

Bersih merancang untuk mengadakan Himpunan Bersih 2.0 pada tarikh tersebut.

“Kami tidak melihat adanya cara lain. Jika kami melakukan dengan cara yang baik, kumpulan macam ini, sangat sukar untuk bercakap dengan mereka. Mereka selalu mempolitikkan isu-isu semasa,” katanya yang merujuk kepada PKR.

“Ini adalah tahap maksimum untuk menunjukkan kami ini serius,” kata beliau. -TMI

Ulasan GB

Pemuda-pemuda UMNO ini jelas membelakangkan undang-undang malah mereka meletakkan undang-undang di dalam tangan mereka sendiri dengan membuat ugutan dan ancaman yang boleh menimbulkan kekacauan dan huru-hara.

Apakah benar SMS Ugutan yang diterima oleh Ketua Pemuda itu datang dari PKR? Jika benar, mengapa tidak buat laporan polis dan biar polis menahannya? Mengapa perlu berhimpun untuk menimbulkan ketegangan dan kekecohan disamping ugutan untuk membakar bangunan? Apa hak mereka berbuat demikian? Apakah di Malaysia ini undang-undang hanya dikenakan untuk rakyat yang menyokong PR tetapi Pemuda UMNO/BN bebas melakukan apa saja?

Polis perlu menyiasat dan mendedahkan semua SMS ugutan bunuh yang tersebar. Sebelum ini pemimpin BERSIH seperti Ambiga turut menerima ugutan bunuh. Tidak sukar untuk mengesan penghantar SMS itu kerana nombor telefon yang menghantarnya terpapar jelas.

Dan pemuda-pemuda UMNO yang mencabuli undang-undang dan bertindak mengancam, mengugut serta mengambil tindakan sendiri hendaklah dikenakan tindakan sewajarnya. Kami juga serius di dalam hal ini.

Polis perlu professional dan bertindak adil jika mahu dihormati rakyat.

6 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

United Mamak Nation Organization (UMNO) buat perangai lama depa... buat 'gempaq keling'.

Tanpa Nama berkata...

itu semua geng mat rempit dan peragut jalanan yang diangkat oleh umno dengan diberi baju dan sedikit duit poket untuk membuat huru hara, tak perlu nak buat aduan polis sebab kes ragut dan rempit yang ada pun mereka tak mampu nak bendung, inikan pula mat rempit yang ditaja oleh umno lagilah takde kuasa bro

Tanpa Nama berkata...

Tidak syak lagi peristiwa 13 may 1969 ini dicetuskan oleh UMNO.

Tanpa Nama berkata...

umno anak manja yang 'dilindungi'. Jika kat akhirat anak-anak muda umno yang terjerat dengan mainan umno nak pi mana. Dengan agama pun tak tentu arah....boleh umno beri syafaat ke nanti?

Tanpa Nama berkata...

Minta Pemuda UMNO buat selidik pulak,siapa yang mengancam nak bunuh Pengerusi Bersih? Jangan buat tuduhan sembarangan dol!

MARTOIRIAT berkata...

Salam GB..
Pemuda Umno masih lagi mengamalkan sikap jakun yang tidak bertamadun. Tidak dapat berdepan dengan berhujah secara sihat, mereka gunakan politik songsang untuk buat kerja-kerja jahat yang tidak masuk akal. Justeru itu dimanakah pihak polis dengan 'Mesra, Cekap dan Beramanah serta Intergeriti Amalan Kita.
Jelas di sini sikap polis hanyalah bertuankan UMNO dan bertindak mengikut arahan terpilih dengan tidak melambangkan intergeriti amalan mereka sebagaimana janji-janjinya kepada rakyat. Semuanya omong-omong kosong..