7 Feb 2011

SAH Safee Sali Sertai Kelab Indonesia

Jakarta — Penyerang gempal yang memperkuat pasukan nasional Malaysia semasa kejayaan merangkul gelaran juara dalam pertandingan bolasepak AFF 2010, Mohd Safee Bin Mohd Sali, dengan rasmi menyertai kelab Pelita Jaya, Karawang Indonesia, demikian lapor kompas.com.

Safee yang juga merupakan penjaring gol terbanyak pada AFF 2010 tersebut telah mengikat kontrak dengan Pelita selama satu tahun. "Safee rasmi tanggal 2 Februari lalu. Namun, dia belum dapat bergabung kerana masih perlu bermain untuk kelabnya, Selangor FC, pada 12 nanti. Dua hari kemudian, dia baru ke Jakarta," ujar Pengarah Kelab Teknik Pelita Rahim Soekasah ketika dihubungi wartawan, Isnin (7/2/2011).

Rahim mengungkapkan, Safee dibeli guna meningkatkan prestasi pasukannya. "Pemain Pelita muda-muda. Yang berusia 25 tahun cuma dua orang. Selain itu, kami juga memerlukan penyerang. Kami sudah main bagus, tetapi tidak ada yang boleh menjaringkan gol," kata Rahim.

Rahim (gambar) enggan memdedahkan nilai nominal pembelian penyerang kelahiran Selangor, 29 Januari 1984, itu. "Kami sudah sepakat tidak mendedahkan harga Safee. Kalau terlalu murah harganya, Safee boleh dilarang ke Jakarta. Kalau terlalu tinggi, dia dibilang mata duitan pula," tuturnya.

Menteri Belia dan Sukan, Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek sebelum ini mengingatkan pemain bola sepak negara yang kini 'dipinang' kelab luar negara, agar hanya menimbang tawaran yang dapat meningkatkan kecemerlangan mereka.

Peminat bola sepak tempatan, Riduan Said, 35, pula berkata, dia akan berasa kecewa jika pemain kebangsaan sanggup meninggalkan pasukan sendiri semata-mata ingin mencari duit lebih, lapor Bernama sebelum ini.

"Saya harap pemain kita tidak akan kecewakan rakyat Malaysia kerana kejayaan di Piala Suzuki bukan milik individu, sebaliknya ia merupakan milik seluruh rakyat di negara ini," katanya

1 ulasan:

kembara putih berkata...

Liga Indonesia lebih bestamina. Liga Malaysia main macam tak makan 3 hari.