14 Jan 2011

Lagi Ular Sawa Ditemui

Ular sawa disangka pencuri

MERSING - Penduduk Kampung Sri Pantai di sini gempar apabila terjumpa ular sawa batik sepanjang kira-kira empat meter dan seberat 20 kilogram, semalam.

Haiwan tersebut dipercayai memakan haiwan ternakan penduduk kampung terbabit sejak beberapa hari lalu.

Salah seorang penduduk, Mohd Ramadhan Abdullah, 30, berkata, dia terkejut apabila mendengar jirannya menjerit meminta bantuan.

“Sebaik saja saya mendengar jiran menjerit meminta tolong, saya terus keluar dari rumah sambil memanggil beberapa rakan lain. Alangkah terkejutnya kami melihat ular sawa batik menjalar daripada reban ayam,” katanya.

Menurutnya, ular berkenaan dipercayai baru saja hendak memakan ayam di dalam reban jiran berkenaan.

“Ular berbisa ini sedang mencari makanan di reban ayam, namun tidak sempat kerana jiran saya ternampak terlebih dahulu,” katanya.

Mohd Ramadhan berkata, pada mulanya dia menyangka ada pencuri sebaik mendengar jeritan jiran, tetapi sangkaannya itu meleset.

“Sebaik saja ternampak kelibat ular berkenaan, saya bersama beberapa rakan menangkapnya bagi mengelakkan ia memakan ternakan penduduk kampung ini,” katanya ketika ditemui Sinar Harian, semalam.

Menurutnya, ular sawa terbabit berjaya ditangkap dengan bantuan beberapa penduduk kampung terbabit dan dimasukkan ke dalam karung gula.

Katanya, ular itu mungkin akan diserahkan kepada Jabatan Perhilitan Daerah untuk tindakan seterusnya.

“Ular ini akan dilepaskan di hutan yang jauh dari perkampungan berkenaan bagi mengelak ia datang kembali mencari mangsa,” katanya.

Sementara itu, jurucakap Pejabat Perhilitan Daerah ketika dihubungi berkata, spesis ular sawa batik berkenaan adalah jenis binatang yang dilindungi .

Sehubungan itu, ular berkenaan tidak boleh dibunuh, sebaliknya dilepaskan di kawasan hutan berhampiran bagi mengelakkan ia pupus atau menghubungi tempat bersesuaian untuk dibela. -SH

Berita sebelum ini

Ular Sawa Ditangkap Di Dua Negeri

Tiada ulasan: