29 Jan 2011

Konstabel "Hilang" Yang Belasah Peniaga Didakwa

Kes 'belasah' peniaga: Konstabel 'hilang' didakwa

Seorang anggota polis hari ini mohon dibicarakan berhubung pertuduhan membuat laporan palsu dengan niat mencederakan seorang ahli perniagaan, Chia Buang Hing pada 18 Disember lalu.

Konstabel Norzali Rosle, 25, dari Balai Polis Kota Damansara didakwa di Mahkamah Majistret Petaling Jaya mengikut Seksyen 211 Kanun Keseksaan iaitu membuat tuduhan palsu sehingga mendatangkan bencana yang boleh dipenjara sehingga dua tahun atau denda atau kedua-duanya, jika sabit kesalahan.

Norzali mendakwa Chia (kiri) memiliki 0.01g heroin dan mempunyai sebilah parang.

Majistret Nor Afidah Idris menetapkan wang jaminan sebanyak RM2200 dan ia dijelaskan oleh ibu tertuduh.

Timbalan pendakwa raya Amirah Mohamed Yusof pada mula mahu jaminan dikenakan pada RM3000 tetapi peguam bela, Suresh Singh merayu supaya jumlah ditetapkan pada RM1500, kerana tertuduh, sekrang digantung jawatan dan ibunya hanya seorang suri rumah.

Suresh juga berhujah tertuduh juga dikehendaki melaporkan diri ke balai polis Kota Damansara pada setiap Isnin dan Khamis.

Norzali adalah antara lima orang yang sebelum ini didakwa kerana memukul Chia.

Rabu lalu, waran tangkap dikeluarkan ke atas Norzali apabila beliau gagal muncul di mahkamah.

Hari ini, peguamnya berkata berkata waran tangkap itu dikeluarkan pada minit terakhir dan tertuduh ketika itu berada di luar Kuala Lumpur.

Chia sebelum ini, mendakwa dia dibelasah oleh beberapa anggota polis yang juga merompak ribuan ringgit daripadanya selepas mereka menahannya kerana memandu tanpa cukai jalan pada 18 Disember.

Norzali kemudiannya dibenarkan meninggalkan mahkamah mengikut pintu laluan yang digunakan oleh majistret.

Menurut peguam Chia, - Lim Lip Eng yang juga ahli parlimen Segambut, tindakan itu jelas membuktikan dwi standard terhadap sistem perundangan negara.

"Sepatutnya, jika jaminan dibenarkan, tertuduh mesti dibawa ke bilik lokap. Semua orang sepatutnya sama taraf mengikut undang-undang tetapi dia dibenarkan keluar melalui pintu majistret,” katanya. -mk

Tiada ulasan: