29 Dis 2010

Pemandu Maut Dalam Nahas Lebuhraya KM182.4

Jasin: Seorang kakitangan awam berusia 25 tahun dari Pontian, Johor, terbuuh selepas kereta Perodua Viva yang dipandunya menghentam belakang sebuah lori 10-ton di KM182.4 Lebuhraya Utara-Selatan (arah utara) disini jam 12.30.

Berkhidmat sebagai pegawai di Jabatan Statistik Johor, Shahrul Nizam Ahmad cedera parah di kepala di Hospital Besar Melaka pada jam 2.40am sewaktu menerima rawatan, manakala rakannya Julia Yazmeen Ali Sabri, 21, dari Seremban, Negri Sembilan yang dimasukkan di dalam hospital yang sama, juga mengalami kecederaan teruk di kepala.

Ketua Polis Daerah Jasin Che Suza Che Hitam apabila dihubungi menyatakan kemalangan itu dipercayai berlaku disebabkan oleh kesesakan akibat dari satu lagi kemalangan yang berlaku sebelumnya di KM183.2 ddi lebuhraya yang sama.

"Kejadian berlaku apabila pengguna lebuhraya menuju arah utara terpaksa memperlahankan kenderaan ekoran satu lagi kemalangan melibatkan dua buah lori two trailer di KM183.2.

"Akibat kesesakan di hadapan, pengguna lebunraya termasuk lori berkenaan mula melencongkan kenderaan masing-masing dan menggunakan lorong pantas, setelah dua lorong lain ditutup.

"Namun, tidak lama selepas kesesakan bermula, pemandu lori itu, yang memandu secara perlahan, tiba-tiba mendengar satu dentuman kuat sebelumkeluar dari kenderaan untuk melihat apa yang berlaku. Beliau kemudian mendapati sebuah kereta Perodua Viva di dalam keadaan remuk, dengan kedua-dua mangsa cedera parah," tambahnya.

Beliau menyatakan mangsa dipercayai memandu dengan laju, berdasarkan penemuan tanda brek sejauh 15 meter dari lokasi kemalangan. -terjemahan bebas dari NST

Tiada ulasan: