29 Dis 2010

TERKINI : Malaysia 1 Indonesia 2 - updated




Muhammad Ridwan mencetak gol yang membuat Indonesia unggul 2-1 atas Malaysia, pada minit ke-85, leg kedua, final Piala AFF 2010, di Gelora Bung Karno, Rabu (29/12/2010). Menguasai bola di luar kotak penalti, ia menggiring bola sebelum menembakkan bola. Bola sempat membentur pemain lawan sebelum mendesak jaring gawang pasukan Malaysia. -kompas

Ini menjadikan kedudukan agregat 4-2 .

Berita Sebelum

JAKARTA: Indonesia membalas satu gol menerusi jaringan Mohamad Nasuha pada minit ke-71 bagi menjadikan kedudukan kini terikat 1-1 pertemuan dengan Malayssia pada final kedua Piala Suzuki AFF, di Stadium Gelora Bung Karno.

Sebelum itu, Malaysia melakukan jaringan awal menerusi penyerang Safee Sali pada minit ke-53.

Ini menjadikan kedudukan agregat 4-1 selepas Malaysia menang 3-0 di Kuala Lumpur, Ahad lalu.

Pada babak pertama, Indonesia hampir mendahului selepas mendapat sepakan penalti pada minit ke-18 tetapi tendangan Firman Utina dapat diselamatkan penjaga gol Malaysia, Khairul Fahmi Che Mat.

Sementara itu, beberapa insiden membabitkan pancaran cahaya laser turut dilakukan penyokong, termasuk ketika Khairul menghadapi tendangan sudut, sepakan percuma dan penalti.


Berita Sebelum
Malaysia kini mendahului Indonesia 1-0 menerusi jaringan penyerang Safee Sali pada minit ke-53 pada final kedua Piala Suzuki AFF di Stadium Gelora Bung Karno.

Ini menjadikan kedudukan agregat 4-0 selepas Malaysia menang 3-0 di Kuala Lumpur, Ahad lalu.

Sementara itu tribunnews.com melaporkan dua penyokong pasukan Indonesia di Stadiun Utama Gelora Bung Karno (SUGBK) diberitakankan dibawa ke Rumah Sakit Angkatan Laut (RSAL) Mintoharjo, Rabu (29/12/2010).

Informasi ini didapat dari akun twitter milik Palang Merang Indonesia (PMI), @palangmerah "Dua orang penonton di GBK luka terkena runtuhan pagar, dirujuk ke RSAL Mintoharjo. 2 ditangani di ambulans PMI," begitu bunyi mesej yang ditulis palang merah diakaun Tweitter-nya.

Jumlah penonton di SUGBK memang sesak. Selain sekitar 80,000 penonton di dalam stadiun, ribuan penyokong juga memadati bagian luar stadion untuk menonton pertandingan dari layar lebar.

Kompas.com pula melaporkan ribuan penyokong Indonesia langsung meninggalkan kompleks Stadion Utama Gelora Bung Karno ketika Timnas Indonesia tertinggal 1-0 saat final kedua Piala AFF melawan Timnas Malaysia, Rabu ( 29/12/2010 ) malam. Mereka pergi dengan raut wajah kecewa dan kesal.

Pantauan Kompas.com di sekitar sektor 13, ribuan penyokong langsung keluar dari tribun atas maupun bawah dan turun ke ring luar stadion ketika pemain Malaysia M Safee membobol gawang yang dijaga Markus Horison pada menit ke-54. Umpatan kekecewaan terlontar dari mulut para suporter.

Begitu pula ribuan penyokong yang menonton di layar besar di luar stadiun. Mereka langsung berdiri dan berjalan keluar GBK. Kali ini, tak banyak tiupan terompet. Padahal, tiupan terompet terdengar di mana-mana sebelum M Safee mencetak gol.

Pasukan Malaysia merayakan gol mereka ke gawang Indonesia dalam pertandingan putaran kedua AFF Suzuki Cup 2010 di Jakarta, Rabu, 29/12/2010).


Piala Suzuki AFF: Indonesia 0 Malaysia 0

JAKARTA: Selepas separuh masa pertama berakhir sebentar tadi, kedudukan pertemuan Indonesia-Malaysia pada final kedua Piala Suzuki AFF di Stadium Gelora Bung Karno terikat 0-0.

Indonesia hampir mendahului selepas mendapat sepakan penalti pada minit ke-18 tetapi tendangan Firman Utina dapat diselamatkan penjaga gol Malaysia, Khairul Fahmi Che Mat.

Sementara itu, beberapa insiden membabitkan pancaran cahaya laser turut dilakukan penyokong, termasuk ketika Khairul menghadapi tendangan sudut, sepakan percuma dan penalti.

Masih Seri, Penyokong Indonesia Baling Botol

Pasukan Indonesia seri tanpa gol dengan Malaysia pada leg final kedua Piala AFF 2010 di Stadium Gelora Bung Karno, Rabu (29/12/2010) di separuh pertama. Indonesia dapat menutup babak pertama dengan keunggulan minimal 1-0 seandainya penalti Firman Utina tak ditangkap penajaga kol Khairul Fahmi bin Che Mat, kompas.com melaporkan.

Bermain sebagai tuan rumah dengan keadaan kalah agregat 0-3, Indonesia bermain agresif dan ofensif sejak minit awal. Sayangnya, usaha itu tak diimbangi dengan ketenangan dan fokus tinggi. Pada momen-momen tegang, Indonesia kerap melakukan kesalahan umpan atau terburu-buru melakukan sepakan.

Pada minit ke-14, misalnya, Arif Suyono mengirim umpan silang. Muhammad Ridwan berusaha menjangkaunya, tetapi didahului Khairul Fahmi.

Dua minit berselang, giliran Irfan Bachdim menyuntek bola liar di kotak penalti.

Tendangannya memang tepat, tetapi terlalu lemah sehingga bisa ditangkap Khairul Fahmi.

Di tengah kesulitan itu, Indonesia mendapat hadiah penalti, menyusul handsball yang dilakukan Mohd Sabre bin Mat Abu pada minit ke-18. Firman Utina yang dipercaya menendang bola mengirim bola secara tepat ke sudut kiri bawah gawang. Sayangnya, tendangan terlalu lemah sehingga mudah ditangkap Khairul Fahmi.

Sementara itu botol-botol minuman air mineral berkali-kali melayang di luar Stadium Utama Gelora Bung Karno atau SUGBK ketika pertandingan final kedua Piala AFF, Rabu (29/12/2010), antara pasukan Indonesia dan pasukan Malaysia. Botol minuman itu dilemparkan para penyokong yang menonton bersama di layar besar.

Berdasarkan pantauan Kompas.com di sekitar Pintu VII, perbuatan tidak terpuji diperlihatkan penyokong Indonesia terhadap Malaysia. Mereka melempari layar berukuran 4 x 6 meter itu dengan botol ketika lagu kebangsaan Malaysia dikumandangkan. Begitu pula ketika kamera menyorot pelatih pasukan Malaysia, Rajagopal.

Botol kembali melayang ketika para penyokong di barisan depan berdiri saat pemain Indonesia masuk ke pertahanan Malaysia. "Woiii, duduk," teriak penyokong di barisan belakang sambil melempar botol ke barisan depan. Penyokong lalu duduk. Botol kembali melayang ketika pemain Indonesia mendekati gawang.

Panitia memasang empat layar besar di luar stadion untuk penyokong yang tidak memiliki tiket. Di layar di sekitar Pintu VII, ribuan penyokong duduk berkerumun menghadap layar. Bahkan, penyokong yang telah masuk ke dalam stadium ikut menyaksikannya melalui layar. Mereka duduk di luar tribun menghadap layar.


Tiada ulasan: