29 Dis 2010

Kerana Kalah 3-0 Di Bukit Jalil, Lamanweb Malaysia Dihacked

Sebuah portal berpusat di Indonesia, detikinet.com melaporkan beberapa lamanweb di Malaysia telah menjadi sasaran para penceroboh internet ekoran kekalahan pasukan Indonesia di dalam leg pertama final Piala AFF Suzuki 2010.

Tumbangnya pasukan nasional di kandang Malaysia dalam leg pertama final Piala AFF 2010 menyisakan kekesalan tersendiri bagi kalangan hacker Tanah Air. Tapak web Malaysia pun jadi sasaran pelampiasan, detikinet dipetik.

Menurut Irvan Nasrun, seorang yang mahir internet dan jaringan, ada sejumlah tapak web Malaysia berakhiran .my yang menjadi sasaran sebaik saja Indonesia tewas tiga gol tanpa balas di Stadium Bukit Jalil tersebut.

Beberapa di antaranya adalah tapakweb milik Sony Music Malaysia, efurniture, food-beverage, dan beberapa lagi lainnya. "Gara-gara Indonesia kalah lawan Malaysia, Hacker Indonesia menyerang web Sony Music Malaysia dan beberapa web lain," ujar Irvan kepada detikINET.

Kondisi hubungan Indonesia-Malaysia di dunia maya memang tak ubahnya di dunia nyata, sering mengalami pasang surut. Saling serang antara pengguna maya kedua negara pun sering terjadi di internet.

Belum diketahui apa ada serangan balasan dari hacker Malaysia atas kejadian ini. Berikut beberapa tapakweb Malaysia yang dilaporkan telah menjadi korban serangan hacker Indonesia:

http://directory.klang.net.my/
http://efurniture.com.my/
http://food-beverage.com.my/
http://k9.com.my/index.htm
http://blog.realestate.net.my/
http://www.verisance.com.my/manuals/index.htm
http://vmart.skymobile.com.my/osc/images/index.htm
http://galeri.seripekan.edu.my/
http://ari.uitm.edu.my/cache/
http://bin.my/cache/
http://www.sonymusic.com.my/images/a.txt

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Ini kelakuan orang kuno dan tidak bertamadun.