1 Sep 2010

Kelantan Tetap Haramkan Wang Ehsan Yang Dirampas UMNO

Mustapa: Pemberian wang ihsan atas nasihat Peguam Negara (AG)

Pemberian wang ihsan kepada Kelantan menerusi Jabatan Pembangunan Persekutuan (JPP) oleh kerajaan persekutuan bukan dibuat secara membuta tuli sebaliknya atas nasihat peguam negara sebelum diagih-agihkan kepada rakyat yang layak.

Pengerusi badan perhubungan Umno Kelantan, Datuk Seri Mustapa Mohamed, berkata ia dibuat atas nasihat peguam negara yang juga berlandaskan undang-undang.

Beliau berkata, demikian kepada pemberita pada majlis berbuka puasa dan penyampaian bantuan kepada 75 anak yatim di masjid An-Nur, Badak di Pasir Puteh, petang semalam.

Isnin lalu, kerajaan negeri Kelantan memfailkan saman terhadap Petronas di Mahkamah Dagang di Kuala Lumpur kerana mendakwa syarikat minyak negara itu melanggar perjanjian selain menuntut Petronas melaksanakan perjanjian petroleum dengan negeri itu.

Mustapa yang juga menteri perdagangan antarabangsa dan industri yakin tindakan kerajaan ersekutuan itu adalah betul mengikut undang-undang sedia ada.

"Terserah kepada mahkamah untuk membuat keputusan siapa yang benar," katanya.

Kerajaan persekutuan meluluskan peruntukan RM25 juta sebagai pemberian wang ihsan pertama kepada negeri itu dengan sebahagian besarnya sedang diagih-agihkan bagi membantu lebih 70,000 pelajar. - Bernama

Ulasan GB

Memang telah dijangka bahawa si bedebah yang bernama Gani Patail yang menjadi Peguam Negara adalah PUNCA kepada banyak masalah yang berlaku di dalam negara ini.

Oleh kerana PM dan TPM Malaysia adalah diantara yang bebal di dalam hal undang-undang, mereka berdua terpaksa berpaut kepada "nasihat" Peguam Negara, sama seperti Pak lah dahulu sewaktu beliau menjadi PM.

Kelemahan PM-PM ini telah dipergunakan oleh Peguam Negara untuk melakukan pelbagai karenah diantaranya konspirasi untuk memenjarakan Anwar di dalam kes Liwat 2, konspirasi menutup kes Teoh Beng Hock dengan menubuhkan inkues sahaja daripada mewujudkan Suruhanjaya Diraja, pemusingan fakta di dalam kes Kugan, rampasan royalti rakyat Kelantan dan lain-lain konspirasi.

Kenyataan Mustapa di atas adalah bukti jelas bahawa Peguam Negara adalah orang yang bertanggungjawab secara terus memberi nasihat kononnya berdasarkan undang-undang untuk mengagihkan wang royalti sebagai ehsan kepada JPP Kelatan yang dikuasai UMNO Kelantan, bukan kepada Kerajaan Kelantan.

Sedang apa yang diputuskan oleh Peguam Negara tidak semestinya betul dan tidak semestinya mengikut peraturan undang-undang yang sebenarnya.

Kerana nasihat Peguam Negara ini tidak juga semestinya betul, malah beliau seorang yang bodoh di dalam perundangan. Buktinya, Malaysia telah TEWAS di dalam isu Batu Putih disebabkan oleh nasihat si bedebah seorang ini.

Baru-baru ini beliau dilaporkan ada hubungan sulit dengan pegawai bawahannya. Baca SINI

Peguam Negara bernama Gani Patail ini perlu didakwa, perlu dihukum dengan segera untuk Malaysia yang lebih aman dan sentosa.

Ingat Mustapa, wang royalti yang dirampas dari Kerajaan Negeri yang diberikan oleh JPP itu adalah hakmilik Kerajaan Negeri. Penasihat undang-undang Kerajaan Pusat yang bernama Gani Patail itu mempunyai rekod buruk dan justeru itu nasihatnya dalam hal royalti tidak terpakai. Kerajaan Negeri dan Rakyat Kelantan tetap mengharamkan wang ehsan yang kamu rampas itu.

Kepada Najib dan Muhyiddin, pastikan kamu melakukan perkara yang betul dengan tidak semudah-mudah mendengar "nasihat" Peguam Negara dalam hal yang kamu buta mengenainya. Kelak kamulah bapak kepada hal-hal yang haram itu dan meletakkan doa yang dibaca di setiap perhimpunan di hadapan bangunan JPM untuk mendapatkan rezeki yang halal hanya sebagai satu yang kamu permainkan di depan Allh s.w.t. semata-mata.

Sehinggalah nanti pecahlah perut-perut pemimpin UMNO mentadarah wang haram tersebut!

Namun yang menghairankan: mengapa hendak memakan harta orang lain? Tidakkah kamu semua takut kepada su'ul khatimah (saat kematian yang buruk)?

7 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

cik pa ni ingat rakyat bengap sangat kut,hang toksah dok merapu la rakyat tak sebodo yg hang sangka melainkan penyokong umno/bn saja yang maseh buta hingga dok kena kelentong dengan hampa peminpin umngok oiii,awat hampa ingat hampa cerdek sangat dok kelentong rakyat guna tv123,78dan9 termasok surat habaq u,malaysia,b,harian dan lain2.

jaidi berkata...

rakyat kelate saye sama GB. GB selalu batu perjue royalti milik rakyat kelate.

mtgbertam berkata...

Peguam negara pun karat UMNO, guane

pokku(putrajaya) berkata...

InsyaAllah kito akan menang...kita pakat doa banyok2...puok2 kito hok diperantauan pun pakat doa belako!InsyaAllah kito menang...Allah tetap bersama kito rakyat kelate!

mad berkata...

bukankah gara2 peguam yg sama negara kita telah kehilangan pulau batu putih. bila lagi peguam bahlol ini nak mampos agaknya.

Tanpa Nama berkata...

Tok Pa jangan fikir gunakan nama Peguam Negara,orang boleh heiran dan patuh.Tak siapa peduli tentang AG Gani Patail ni,malah ramai yang meluat dan bosan dengan dia.Dia sudah tak ada kredibiliti dan integriti lagi sebagai AG cuma laku dengan puak-puak UMNO aje.

Tanpa Nama berkata...

hanya orang2 yang mahukan kepada islam shj yang akan faham tentang hukum halal haram... puak2 umno ni tak tau pun.. nak bezakan mana halal mana yang haram.. sbb dah terlalu banyak kedarah wang haram sbb tolak hukum Allah tu lah yang jadi bengong dan sewel ...