7 Mac 2010

Zulkifli Noordin Dicabar Kosongkan Kerusi

Presiden PKR Datuk Seri Wan Azizah Wan Ismail hari ini mencabar ahli parlimen Kulim-Bandar Baharu meletakkan jawatan kerana “mengambil kerusi yang bukan miliknya”.

“Petang ini saya cabar Zulkifli letak jawatan. Kalau hendak lawan, kalau hendak kritik, kritiklah (pihak) lawan, bukan kawan.

“Ini isu disiplin parti, bukan isu Islam,” katanya ketika menyampaikan amanat dalam konvensyen Pakatan Rakyat Selangor di Shah Alam.

Selepas dipecat daripada PKR semalam, Zulkifli - yang didapati bersalah membuat laporan polis terhadap wakil rakyat PAS Khalid Samad - enggan merayu supaya hukuman terhadapnya diringankan.

Peletakan jawatan Zulkifli semalam menjadikan jumlah ahli parlimen PKR yang meletakkan jawatan sebanyak empat orang dalam masa terdekat.

Mengulas lanjut isu ahli parlimen parti itu yang meninggalkan parti seorang demi seorang, Wan Azizah menyatakan kekecewaannya ekoran tindakan itu, lebih-lebih lagi apabila Ketua Umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim sekali lagi menghadapi tuduhan liwat di mahkamah.

“Pada (menjelang) 16 September (tahun lepas) semua datang. Tetapi apabila saudara Anwar difitnah sekali lagi, siapa yang tingglkan kita?

"Siapa yang tinggal (bersama kita). Biarkan mereka, biarkan luncai dengan labu-labunya,” katanya.

Sementara itu, dalam sidang media selepas itu, Wan Azizah ketika diminta mengulas lagi isu keengganan Zulkifli mengemukakan rayuannya terhadap partiberkata:

“Beliau sebagai seorang yang berprinsip patut mengosongkan kerusi (parlimen) itu dan memberi peluang kepada pemilih kawasan itu sama ada mereka memilih individu atau memilih parti,” kata Wan Azizah.

Ditanya sama ada PKR sekarang umpama “kapal yang sedang tenggelam”, beliau sekali lagi menafikannya.

“Dulu PKR hanya mempunyai satu kerusi di parlimen, tetapi kita tidak karam. Kenapa kita perlu karam, sekarang kita ada 27 kerusi.

“Tidak,” katanya sambil mengangkat tangan kanannya - isyarat tidak - kepada wartawan. -malaysiakini

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Datin Seri Wan Azizah bercakap sebagai seorang pemimpin yang tegas didalam kelembutan dan ketenangan wajah keibuaannya . Beruntung lah DSAI mendapat seorang rakan hidup yang terlalu setia . Ahli-ahli PKR yang melompat dan terpecat adalah tidak bermaruah tidak melemahkan beliau tetapi menguatkan lagi kekuatan dalam Datin Seri Wan Azizah . Doa kami supaya Wan Azizah sekeluarga di lindungi dan dalam jagaan ALLAH YANG MAHA PELINDUNG .Amin Ya Rabbal Alamin

Kuda Perang berkata...

Amin... mudahan2 PKR bertambah kuat dengan bersihnya duri2 di dalam dagingnya selama ini...