11 Mac 2010

Parti GERAKAN Bidas Najib Dalam Isu Pilihanraya PBT

Keengganan Perdana Menteri Najib Abdul Razak bersetuju dengan usaha Pakatan Rakyat memperkenalkan pilihanraya tempatan mengundang bantahan dari parti komponen BN.

Ketua Pemuda Gerakan Kedah, Tan Keng Liang berkata tanggapan pilihanraya tempatan mengundang politiking adalah kurang tepat kerana manfaat pilihanraya tempatan lebih besar berbanding penolakannya.

Beliau menjelaskan pilihanraya tempatan adalah mekanisma perlu untuk mengimbangi dasar dan tindak-tanduk pentadbir di Pihak Berkuasa Tempatan, yang majoritinya penjawat awam.

Tan juga menjelaskan pretasi ahli majlis juga dapat dinilai secara langsung oleh penduduk setempat, dan mana-mana yang tidak menunjukkan prestasi yang memuaskan pastinya tidak akan dipilih dalam pilihanraya itu nanti.

Gerakan menggesa Kerajaan Persekutuan membantu Pakatan Rakyat menganjurkan pilihanraya tempatan, termasuk meminda undang-undang berkaitan.

Gerakan menerima kekalahan teruk dalam pilihanraya umum 2008, menyaksikan kehilangan 8 dari 10 kerusi Parlimen.

Selepas 39 tahun dibawah Gerakan, Pulau Pinang kini ditadbir Pakatan Rakyat.

Sementara itu, Kerajaan negeri Pulau Pinang bersedia menjelaskan kepada Perdana Menteri berhubung keperluan mengadakan pilihan raya pihak berkuasa tempatan (PBT) bagi memilih anggota Majlis Perbandaran Pulau Pinang (MPPP) dan Majlis Perbandaran Seberang Perai (MPSP).

Ketua Menteri, Lim Guan Eng berkata, jika Datuk Seri Najib Tun Razak bersedia untuk mendengar penjelasan itu, beliau sendiri akan bertemu dengan Perdana Menteri.

"Pilihan raya ini adalah cara yang baik untuk meningkatkan perkhidmatan ahli majlis yang dipilih. Apabila dipilih mereka kena bekerja keras untuk rakyat," katanya kepada pemberita di sini hari ini.

Semalam Najib dilaporkan berkata, pilihan raya PBT itu tidak perlu diadakan kerana ia hanya akan lebih mementingkan proses politiking di kalangan anggota PBT menerusi kempen dan pemilihan.

Najib mengulas mengenai langkah kerajaan negeri pakatan pembangkang, Pulau Pinang dan Selangor yang mahu mengadakan semula proses pilihan raya pihak berkuasa tempatan, seperti yang pernah diadakan 43 tahun lalu tetapi dimansuhkan pada 1965.

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

spr dah tak ada kuasa setelah dicucuk hidung!