22 Mac 2015

Hudud: Ayam Terlepas Tangan Berbau Tahi!


Umno sokong hudud hanya untuk pecahbelah Pakatan, kata penganalisis

Satu-satunya tujuan Umno menyokong hudud sekarang ialah untuk memecahbelahkan Pakatan Rakyat (PR), menurut penganalisis politik yang mengatakan, apabila rang undang-undang itu sampai ke Parlimen, soal mengundi untuknya tidak penting kerana kerosakan sudah pun terjadi. Mereka menolak dakwaan ahli Parlimen Umno yang menyokong hudud penting bagi memenuhi ajaran Islam, dengan mengatakan apabila tiba masanya, parti itu mungkin tidak akan menyokong rang undang-undang itu kerana ia mengundang risiko kemarahan sekutu mereka di Sabah dan Sarawak.

"Tujuan Umno menyokong rancangan hudud ialah untuk memecahkan PR. Dengan pembentangan rang undang-undang hudud di Kelantan, PR sudah di ambang kemusnahan," kata Dr Mohd Faisal Syam Abdol Hazis, pensyarah kanan Jabatan Pengajian Politik, Universiti Malaysia Sarawak (Unimas).

"PR tidak boleh diteruskan jika PAS berkeras menghidupkan semula agenda hudud. Jadi, jika PR musnah sebelum pembentangan usul itu di Parlimen, Umno boleh senang lenang tidak menyokong rang undang-undang itu bagi memastikan BN tidak terjejas."

Pengarah Merdeka Center, Ibrahim Suffian berkata, sokongan Umno terhadap hudud mungkin merupakan satu pembohongan, terutamanya memandangkan langkah itu tidak akan diterima baik oleh BN Sabah dan Sarawak.

Katanya, kemusnahan pakatan pembangkang merupakan peluang terbaik Barisan Nasional (BN) untuk terus hidup, susulan tekanan yang diterima akibat pertumbuhan ekonomi yang perlahan dan cabaran yang dihadapi kepimpinan Perdana Menteri.

"Menariknya, pemimpin kanan PAS seperti Datuk Seri Abdul Hadi Awang dan Datuk Haron Din terpedaya dengan rancangan bijak BN memecahbelahkan pembangkang, tanpa menyedari PAS yang akan rugi besar apabila pengundi bukan Islam menolak mereka, menyebabkan ia hilang semua kerusinya di Semenanjung.

"Saya setuju yang BN Sabah dan Sarawak tidak akan setuju dengan hudud kerana ia akan melemahkan kedudukan mereka sendiri,"
kata Ibrahim kepada The Malaysian Insider.

Dr Lim Teck Ghee, pengarah Pusat Kajian Dasar, juga bersetuju, sambil mengambil maklum yang masyarakat Kristian dan bukan Islam di Malaysia Timur mempunyai pegangan yang besar dari segi kebebasan beragama di negara ini.

"Tidak diketahui ramai yang Sabah dan Sarawak mempunyai jumlah penduduk bukan Islam yang besar yang undian mereka boleh menentukan gabungan parti mana yang akan memenangi kuasa di peringkat persekutuan, terutamanya ketika pilihan raya umum dengan persaingan sengit.

"Dan bukan orang bukan Islam sahaja yang bimbang dengan kes pencerobohan terhadap isu agama dan kebebasan sivil lain," kata Lim.

Bagaimanapun, Faisal berkata, sekiranya Umno mengundi menyokong rang undang-undang itu di Parlimen kelak, ia tidak akan membawa kepada perpecahan dalam Barisan Nasional (BN).

"Sabah ditadbir Umno, manakala Sarawak ditadbir sebuah parti yang dikuasai Bumiputera Islam. Umno ialah parti yang sangat dominan hinggakan parti BN yang lebih kecil tidak akan berani menarik diri daripada gabungan itu.

"Melalui naungan atau malah ancaman, gabungan itu boleh kekal," kata Faisal.

Hadi memohon membentangkan rang undang-undang persendirian itu di Parlimen ketika sesi Dewan Rakyat yang sedang berlangsung sekarang hingga 9 April, bagi membolehkan Kelantan menguatkuasakan undang-undang hudud, walaupun terdapat bantahan daripada PKR dan DAP.

Rang undang-undang bagi meminda Akta Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) 1965 atau Akta 355, yang mengehadkan kuasa mahkamah Syariah kepada denda maksimum RM3,000, lima tahun penjara dan enam kali sebatan.

Satu pindaan diperlukan terhadap akta ini bagi membolehkan pindaan hudud Kelantan itu dikuatkuasakan. Bagaimanapun, sekutu PAS dalam PR berkata, hudud bukan sebahagian daripada pendirian bersama pakatan itu dan ia lantang bersuara menentang.

DAP akan bermesyuarat pada Isnin bagi mengkaji semula hubungannya dengan PR, selepas merasakan “dikhianati” PAS apabila Dewan Undangan Negeri Kelantan membentangkan dan meluluskan pindaan kepada enakmen itu minggu lalu.

PKR hari ini mengumumkan ia tidak akan menyokong rang undang-undang hudud PAS itu sekiranya ia dibentangkan di Parlimen, mengatakan parti Islam itu bertindak secara unilateral dalam hal itu dan membelakangkan keputusan Majlis Pimpinan PR.


PAS PERLU MENGENALI SIAPA RAKAN SEBENAR…

Mungkin PAS ‘melatah’ ekoran daripada ‘geletek’ UMNO yang mahu bekerjasama dalam menegakkan hukum Hudud di Kelantan. Dan telahpun dibuktikan oleh BN (UMNO) tentang hakikat demikian apabila kesemua ADUN UMNO menyokong cadangan PAS. Samada sokongan BN (UMNO) itu tulin atau hanya mainan politik hanyalah mereka yang terlibat sahaja yang tahu. Ataupun mungkin mereka telahpun awal-awal mendapat ‘arahan’ daripada Puterajaya supaya ‘berlakon’ sedemikian rupa demi untuk melihat perpecahan dalam Pakatan Rakyat. Mungkin.

Kepimpinan UMNO sedar dan amat faham bahawa ‘Hudud’ adalah merupakan ‘soft spot’ parti PAS terutamanya kepimpinan ulama mereka. ‘Hudud’ adalah merupakan perjuangan ‘hidup mati’ parti PAS dan mungkin ‘perjuangan hidup mati’ ahli PAS itu dianggap sesuatu yang tulin. Namun mengenali UMNO yang penuh dengan tektik politk dan strategi, ramai yang merasa sangsi tentang ketulinan kerjasama yang dijalinkan demi untuk melaksanakan Hudud itu. Dan sehingga kini DS Najib atau kepimpinan tertinggi UMNO lain belum pun membuat apa-apa keputusan dan pendirian mengenai Hudud ini. Dan sekirannya berdasarkan kepada keputusan UMNO yang telah lalu sememangnya mereka belum bersedia menerima Hudud.

Satu hal yang amat jelas yang berkemungkinan tidak akan dapat dilaksanakan hukum Hudud di negara ini ialah jika ditinjau dari segi kedudukan perlembagaan negara. Jelas dalam Perlembagaan Persekutuan menyatakan bahawa undang-undang negeri mestilah selaras dengan Perlembagaan Persekutuan. Perkara 75 menyatakan, undang-undang negeri yang bertentangan dengan Perlembagaan Persekutuan adalah terbatal dengan sendirinya. Maknannya perlu mendapat kelulusan di peringkat parlimen terlebih dahulu. Maknanya tentulah tidak mudah untuk mendapat persetujuan kesemua anggota parlimen terutama wakil bukan Islam.

Sepatutnya sebelum ucapan yang ‘berapi-rapi’ dan ‘ratap tangis’ di DUN Kelantan (baru-baru ini) apabila membahaskan tentang Hukum Hudud, ADUN seeloknya terlebih dahulu mengkaji implikasi keputusan yang dibuat di DUN berkenaan. Mentadbir negeri atau negara bukan boleh merupakan langkah ‘syok sendiri’ berdasarkan sentimen dan emosi kerana negara kita mempunyai perlembagaan dan undang-undang yang telah dirangka dengan penuh berhati-hati oleh pemimpin kita yang terdahulu.

PAS pernah dikecewakan oleh UMNO dalam tahun 1977. Mungkin pemimpin muda dalam PAS tidak tahu ‘penangan’ UMNO ketika mengadakan kerjasama dengan PAS pada tahun berkenaan. TG Nik Aziz amat tahu dan faham hal sebegini. Dan dengan sebab beliau benar-benar tahu ‘perangai’ UMNO itulah yang telah menyebabkan arwah TG Nik Aziz seolah-olah ‘berkerat rotan dan berpatah arang’ dengan UMNO. Dan kemungkinan munculnya keghairahan yang luar biasa untuk bekerjasama dengan UMNO oleh kepimpinan PAS (khususnya golongan ulama) kini berpunca daripada ‘kejahilan’ mereka tentang tektik dan tindak tanduk politik UMNO.

Yang jelasnya kini ialah apa yang dilakukan oleh PAS itu sudah dapat dilihat oleh rakan dalam Pakatan Rakyat sebagai ‘mata berpandangan budi kedapatan’. Apa tidaknya segala kenyataan yang dikeluarkan oleh para pemimpin PAS berkaitan dengan Hudud sudah boleh ‘menusuk ke jantung hati’ siapa yang termakan cili dan akan terasa pedasnya.

Kenyataan TG Haji Hadi yang merasakan bahawa dia lebih mementingkan wawasan akhirat daripada wawasan dunia sudah melambangkan bahawa tindakannya itu ibarat ‘membujur lalu melintang patah’. Ditambah pula dengan kenyataan daripada YAB Menteri Besar Kelantan yang terang-terang menyatakan bahawa sesiapa yang tidak menyokong Hudud adalah golongan yang tidak beriman. Dan jelas juga ditujukan kepada rakan dalam Pakatan ia itu PKR dan DAP khususnya dan rakyat yang beragama Islam umumnya.

Dengan tindakan yang dilakukan oleh PAS seolah-olah sudah jelas ‘sekilas ikan diair sudah diketahui jantan betinanya’. Kelihatan dengan jelas juga bahawa seolah-olah PAS tidak begitu peduli ‘hati dan perasaan’ rakan dalam Pakatan. Seolah-olah rakan dalam Pakatan tidak begitu penting berbanding dengan ‘rakan baru’ yang menampakkan lebih akrab. Lagipun apa yang telah berlaku berkaitan dengan kenyataan dan tindakan TG Haji Hadi ‘melukakan’ hati dan perasaan Dr Wan Azizah ketika berlaku kemelut politik Selangor masih segar dalam ingatan rakan-rakan dalam Pakatan. Dan tindakan yang mirip sebagai sabotage kepada calon tajaan PKR ( Dr Nasir ) di ADUN Subang dalam PRU 13 yang lalu juga masih segar dalam ingatan juga.

Kesemua ini menampakkan seolah-olah ‘langkah-langkah awal’ kepimpinan PAS terutama Presidennya sendiri untuk tidak begitu ‘mementingkan menjaga hati kawan’. Seolah-olah beliau berkata,’ apa nak jadi, jadilah…” Mungkin aku tersilap.

Isu hubungan DAP-PAS adalah merupakan isu ‘duri dalam daging’. Dan sekiranya dilihat dalam konteks parti Pakatan Rakyat pula ia merupakan isu yang membabitkan Pakatan Rakyat juga terutama setelah Anwar Ibrahim tidak berada bersama-sama. Sepanjang kewujudan Pakatan Rakyat kelihatan PAS hanya akan bersama dan ‘berbaik-baik’ dengan komponen dalam Pakatan sekiranya ‘prsahabatan’ demikian menguntungkan mereka.

Tetapi sekiranya mereka merasakan bahawa ‘persahabatan’ itu tidak menguntungkan mereka, maka tindakan mereka tidak seperti ‘cubit peha kanan, peha kiri terasa sakitnya’.Nampak semacam begitu.

Aku tidak mempunyai bukti jelas tetapi umumnya sebagaimana yang dapat aku lihat kepimpinan ulama dalam PAS sememangnya tidak secocok dengan perjuangan Pakatan Rakyat khususnya DAP. Aku tidak pula menyalahkan mereka yang menyebabkan keadaan terjadi sedemikian. Ada sebab-sebab tertentu yang menyebabkan mereka merasa ‘terasing’ dengan rakan-rakan dalam Pakatan Rakyat, terutamanya dengan DAP. Seolah-olah ‘Persahabatan’ yang dijalinkan buat sementara waktu itu hanya untuk kepentingan untuk memenangi pilihanraya semata-mata. Boleh juga diibaratkan seperti ‘melepaskan batuk di tangga’.

Namun begitu telah terbukti bahawa dengan adanya kerjasama antara PKR,DAP dan PAS telah sedikit sebanyak memberikan harapan untuk menumbangkan BN pada pilihanraya akan datang. Telah dibuktikan kejayaanya pada PRU 13 yang lalu. Atas perkiraan sedemikian jugalah agaknya maka BN bersungguh-sungguh benar untuk memecahkan perpaduan Pakatan Rakyat itu walau dengan apa cara sekalipun.

Dan PAS kena berfikir panjang-panjang untuk memilih ‘rakan’ seperjuangan. Kepada kepiminan PAS (terutama kepimpinan ulamanya) “Tepuk dada tanya iman’. Orang tua-tua kata,’ tepuk dada tanya selera’.
-abuhassanadam.blospot.com




ULASAN GB

Maka berlakulah apa yang dinamakan "krisis Hudud". Bagi ulama PAS ia kini sudah menjadi keutamaan. Walaupun Hj. Hadi sebelum ini menyatakan Hudud bukan Keutamaan.




Tiada istiqamah. Dan berlakukah tikam menikam. Mereka lupa akan hukum alamiah, hukum kebenaran dan keadilan bahawa: satu hari anda menikam orang lain, anda bakal ditikam pula. "Sunatullah" tidak pernah berdusta, dan sunnatullah juga tidak pernah berubah. Itu janji Allah swt.



Ada pula berkata, "kita tak hiraukan niat UMNO BN kerana ikhlas tak ikhlas itu bukan urusan manusia". Tetapi mereka terlupa dengan pesanan Rasulullah saw supaya jangan masuk lubang biawak dua kali. Mengapa bodoh sangat?

Ada pula yang berhujjah, kita hendak mencapai redha Allah, walaupun tak ke Putrajaya.
Kita kata: kita hendak ke Putrajaya bersama dengan redha Allah.
Kedua-duanya itu berbeza dari sudut tekad dan implikasinya.

Memang benar kata Ustaz Kamal Koh Abdullah, bahawa yang dikejar tak dapat, yang dikendong berciciran. Hudud terlepas, hubungan dengan rakan PR punah ranah dan dan matlamat ke Putrajaya musnah.


Dengan kata lain, ayam terlepas tangan berbau tahi....

.

64 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Kits dah simpan duit niat nak pergi haji. Tiba2 belum sempat pergi kita dah mati. Lepas tanggung jwb kita depan Allah nanti.

Kita dah sedaya upaya kaji hudud. Dah usaha keras agar hudud terlaksana tapi orang mati2 tak nak sokong. Lepas tanggung jwb kita depan Allah nanti.

Jadi jangan kata ayam lepas tangan bau taik sbb kita hidup bukan kat dunia fana ini saja. Cuba renung dalam2 siapa sebenarnya yg rugi. Mereka yg ingin menegakkan hududkah atau mereka yg menentang hudud melalui tipu dayakah?

Apa jawapan kita nanti di hadapan Allah jika di hati kita tersembunyi rasa membenci hudud lantaran ingin mengekalkan kuasa atau baru ingin memperoleh kuasa?

Tanpa Nama berkata...

GB aku harap ko masih islam,sudah berminggu ko tulis pasal hukum ALLAH dan ada banyak komen yang mengutuk humkum ALLAH ini, sebgai islam aku rasa sedih dan marah, kalau ko tak tahu pasal agama baik diam, cuba ko cari ulamak dan tanya apa yang ko tulis dalam blog ni betul atau salah, ko tak takut ke akidah ko tergelincir, kita ni kalau tak percaya satu huruf dalam quran pun dah jadi kafir ini pulak duk kondem hukum ALLAH

Tanpa Nama berkata...

Pertama simpan duit nak pergi haji tiba-tiba mati.
Sebelum duit cukup nak pergi haji anda hendaklah ikut dengan kehidupan Islam, jangan lakukan hal-hal yg bertentangan ajaran Islam. Jangan mencuri, jangan merompak, jangan khianati kawan dan sebagainya. Jika dalam masa menyimpan anda tidak patuh ajaran Islam maka sewajarnya anda mati sebelum dapat duit cukup untuk menunaikan haji.

Kedua, benar hidup bukan sekadar hidup di dunia ini yang fana ini. Tetapi di sana nanti anda akan ditanya di dalam usaha menegakkan hudud apakah anda sudah jalankan dan penuhkan perintah Allah swt? Sudahkah anda memenuhi syarat2nya? Mengapakaha anda tikam kawan dari belakang? Sudahkah anda bersemesyuarah dengan mereka? Sudahkah anda berikan pendidikan secukupnya agar mereka faham? Sudahkan anda meneliti "siapa kawan anda yang "menyokong" hudud itu?

Tanpa Nama berkata...

Aku rasa Hj Hadi dan Harun Din bukan terpedaya, malah menjadi ejen umno dlm pas untuk berjaya hancurkan Pakatan Rakyat..
Bodohlah kalau percaya dgn janji2 manis umno tu...

Tanpa Nama berkata...

Hello anon 9:15

Islam itu tertegak dengan hujjah. Saya tengok ulasan-ulasan GB penuh dengan hujjah, akli dan nakli. Hujjah kamu mana? Tiba-tiba nak sedih dan marah... ppooodaaah...

Bukan semua ulamak sokong hudud yang hdk dijalankan oleh PAS Kelantan. Pergi semak kenyataan Ketua Ulamak Sedunia, Sheikh Yusof Al-Qardhawi sendiri apa katanya di dalam implementasi hudud . Beliau berkata : Tegakkan Kehidupan Islam Dahulu, Bukan Hudud
Pergilah kafirkan Sheikh Qardhawi tu.
Bingai!

Tanpa Nama berkata...

greenboc siap lukis gambar dan illustrasi lagi untuk beri kefahaman. kalau x faham-faham juga tak tahulah... memang akal letak kat kepala lutut bak kata TGNA.

IbnAbdHalim berkata...

GB, Anon 9:15 tu termasuk dlm kumpulan TAKSUB. Baginya cuma Haron Din, ahli MSU, Haji Hadi, TITM dan seangkatan dgnnya sahaja ulamak. Ust Ahmad Awang, Sheikh Yusof Qardhawi, Ust Mohd Nor Manuty dan lain-lain bukan ulama.

GB jangan gentar untuk tegakkan kebenaran dan keadilan. Kami bersamamu.

Nik Fitrie Shah berkata...

Stuju sgt2 elok p kafirkn dr maza jgk..kira nk suh sokong hudud jer..rkyat gua musang still dok dlm khemah tepi jln lg..dasar walaun bngap!

Tanpa Nama berkata...

Bukan bodoh, tapi Ada ...........pill
Kuda!!!!!

Tanpa Nama berkata...

Setuju dgn anom 9.08. Tuan admin berlapang dadalah biarlah ketentuan Allah yg menentukan.Apalah kita ni disisinya,hanya seorang hanya seorang hamba yg tidak mempunyai apa apa hatta lagi hina.Siapalah kita nak berhujah lebih lebih kerana ilmu it pon drnya juga. Besyukurlah masih ada org ingin menegakkan hukum Allah dan kita sbg hambanya bantulah dimana yg patut paling tidal berdoalah agar Allah memberi hikmah dan kekuatan kepada kita terutamnya pihak yg berkuasa.Jgnlah asyilk berhujah takut takut jadi macam Abu jahal.Ingatlah Allah mengetahui semua apa yg ada didada kita. Jgnlah kerana isu lain menjadikan kita penghalang kerja2 kebajikan dan menegakkan ilmu Allah. Ingatlah syaitan itu adalah musuh kita yg nyata lagi licik. Apapon kembalilah pd Allah Dan rasulnya pasti selamat dunia Dan akhirat.

Tanpa Nama berkata...

Siapa berani kata bahawa yg byk ilmu agama tidak akan terpedaya dgn habuan dunia? Lihat watak2 ilmuan agama yg tetap menyokong UMNO BN walaupun satu dunia tahu akan kebejatan yg telah dan sedang mereka lakukan. Jika kita mampu melihat dr sudut ini, dan bergerak sebagaimana yg dituntut oleh Allah, wala' jenis melulu tidak akan berlaku.

Tanpa Nama berkata...

Hudud wajib..tetapi dalam sistem demokrasi yahudi ini, BOLEHkah kita tegakkan hudud. PENGUNDI yang akan menentukan kita dapat kuasa atau tidak!!!! Di Malaysia kita hanya separuh dan kafir separuh dari jumlah pengundi..apa yang boleh kita buat?...sebab itu kita kena fahamkan dahulu semua orang termasuk yang islam atau bukan islam tentang islam secara keseluruhan, bila mereka faham..insyaalah mereka akan sokong ... BENgong...

Tanpa Nama berkata...

Perang Siffin, pengikut Khalifah Ali dipecahkan dengan julang quran, UMNO julang Hudud untuk pecah Pas, Ulama Pas tak tahu sejarah?

Tanpa Nama berkata...

kalau gitu korang berfikir..termasuk GB...makna nya hukum hudud xboleh dibentangkan smpai bila2..sbb kafir xsokong...gitu?...korang ingat dh tawan putrajaya baru bole nk bentangkan hudud ke?..xde beza nye lah ngn BN..hukum hudud ni baru buat 20-30tahun dulu ke??..ni bukan pilihanraya MDKT yg baru jer difikirkan...dulu xde..tpi DAP nk buat jugak...xtanye ke dlm perlembagaan ade ke tidak....

Tanpa Nama berkata...

kalau UMNO ikhlas, kenapa hudud diKelantan, Tidak di Malaysia yang diperintah UMNO, mudahnya nak tipu ulamak Pas?

Tanpa Nama berkata...

Anonmuose 9.38 Kita bukan benci hudud,Ikut Hukum Allah semua orang tahu.tetapi adakah kita bolih secara sendirian untuk menegakan hukum Allah kalau kita tak berkuasa di Malysia ni.Siapa yang sedang memrintah mlaysia ni,PAS ke UMNO atau Pakatn ke atau BN,?Beanar tanggungjawab kita untuk menegakkan Islam dan naj jalankan Hudud,tapi kita hanya ada kuasa di Kelantan sahaja,Kedah dah terlapas,Terengganu dah hanyut,Nak harapkan sokongn peminpin Umno untuk sokong hudud,Benarkan mereka ikhlas,atau mereka sokong ada niat lain.Kita tak sabar2 dan kelmkabut untuk hudud dan kiat sekarang hampir akan berpecah dan kita akan rugi.niat kita ikhlas atau tidak Allah saje yang tahu,Janagn pihak Pas juga ada niat yag lain dengan Umno kiata tak tahu ,hanya Allah juga yang tahu,Anonbuose 9.8 tak payahlah nak nasihatka orang.

Tanpa Nama berkata...

Dulu2 mrk sgt2 perlu DERMA2tong milo

Dulu mrk memang KOMITED dgn Rkyat

Dulu mrk perlu CERAMAH Mat Sabu

Dulu mrk sama sprt rkyat MARHAEIN

Wktu itu mrk dsuloh CAHAYA terang

Wktu itu HUDUD bukan agenda utama



KINI..

Mrk dah SEMBUNYI ddlm GELAP

Projek/duit/ESOS/balak dpt dSONGLAP

Sbb itu WAJIB diprtahankan hidup MATI ddlm GELAP

Takut sgt TAKUT jk poket/ESOS/akaun serta PROXY akhirnya disuloh CAHAYA ygTERANG oleh sluruh RAKYAT lalu "rahsia" BANGKAI bermukah ddlm GELAPpon terbongkar

KUASA rkyat kuasa KERAMAT
..sgt2 mrk TAKUTI yg dpt mngubah kuasa AUDIT kuasa SPRM serta kuasa KEHAKIMAN yg dpt mnyuloh sgl ygGELAP dgn CAHAYA ygTERANG seTERANG2nya..mrk tahu mrk tak dpt lari & sembunyi ddlm GELAP lagi dgn BANGKAI2 rembat yg kini tlh pon mrk miliki

Perisai HUDUD
HUDUD sbg topeng
HUDUD adalah tembok yg mnjd KUBU mrk demi utk MENIPU diri mrk sndiri seolah2 mrk lah org yg sgt TAKUT kpd TUHAN padahalnya mrk sgt2TAKUT kpd "org" yakni kpd sbnr2 AUDIT dan ketelusan..

Sbb itu mrk berPUTAR2 brdolak dalik u-turn KHIANAT serta mnabur FITNAH merapu2 dan kini mlanggar & mnodai JANJI mrk sendiri!

LIHAT

LIHAT
Lihat Rafizi Ramli sggup ISTIHAR harta & sumber sgl pendapatan & prbelanjaannya dgn trperinci
Rafizi awal2 lg seolah2 tlh pon berani mng"hudud" dirinya @ HARTAnya trlebih dahulu..

LIHAT
Lihat Guan Eng & Exco2nya
Mrk tlh pon mng"hudud"/istihar HARTA milik mrk sbg kwajipan sbg BUKTI mrk sudah mnyuloh CAHAYA ygTERANG kdlm HATI mrk sbg lambang sbnr2 ktelusan agar tidak RAKYAT mncurigai



SAKSIkan pula

Dulu diTrngganu swktu Hadi jd MB
Swktu Azizan jd MB diKedah
Kini Ahmad Yaakob MB diKelantan

Tidak & TIDAK seorg pon MB & exco2 PAS yg bnar2BERANI mg"hudud"/istihar HARTA mrk trlebih dahulu demi mnjd cth "uswatun-HASANAH" yg sgt2INDAH utk diteladani..

Swktu nabi SAW wafat HANYA ada dua dirham shj ddlm poket bajunya krn smua hartanya mnjd HARTA ummah diBaituMAAL..w.pon baginda seolah2 sbg KING-of-Arabia pd ketika itu!

..dan "skiranya anakku Fatimah mncuri akan ku potong tangannya"

HUDUD siapakah yg ingin Hadi & Haron Din teladani dgn sistem AUDIT, sistem SPRM serta sistem KEHAKIMAN yg terang2 sgt2 BEJAT lg tonggang langgang dinegara ini?

Mrk cuba menipu disiang HARI ditengah suluhon CAHAYA mentari yg sgt2TERANG & terik ditengah2 hari..alahai itu kah yg dipanggil ulamak yg sgt TAKUT kpd hari AKHIRAT?

Tanpa Nama berkata...

Kits dah simpan duit niat nak pergi haji. Tiba2 belum sempat pergi kita dah mati. Lepas tanggung jwb kita depan Allah nanti.

Kita dah sedaya upaya kaji hudud. Dah usaha keras agar hudud terlaksana tapi orang mati2 tak nak sokong. Lepas tanggung jwb kita depan Allah nanti.

Ulasan BH

Mata kasar je kata lepas tanggung jawab Terlalu ambil mudah

Yang meninggal depan kaabah kita yang kata baik Belum tentu Mana baik nya jika kita datang dari jauh jauh sebagai tetamu Allah tiba tiba kita mati Mungkin bererti Allah tak terima kita sebagai tetamu Dia Asal mati depan Kaabah untung nya Untung apa jika datang dengan dosa Sebelum pergi bahkan dari sekarang kena jaga niat bukan niat nak pergi Haji je

Ramai yang balik cerita pasal saudara satu rombongan yang berperangai buruk Suka buat ini itu menyusahkan orang Kat sana punya lah baik tak bercakap pasal saudara satu rombongan

Macam tu juga hudud

Buat sebab perintah Tuhan je kira sudah ok Janji dah terlepas Mana tanggung jawab Jika kita berniat untuk melihat satu hasil hudud yang baik kita tak buat semata mata kerana 'perintah Tuhan'

Sekarang bukan PAS saje yang rugi Islam pun terima akibat buruk nya

Tanpa Nama berkata...

Salam,

Banyak telah diperkatakan tentang istilah "Hudud" ini.

Persoalannya ialah adakah hukum hudud PAS ini betul-betul berdasarkah kandungan Quran?

Contoh senang :

1. Hukum rejam sampai mati bagi orang berzina yang telah berkahwin. Cari dalam Quran, mana dia hukum rejam sampai mati? Mungkin ada orang kata saya menggalakkan yang berumah tangga pergi berzian. Itu hanya alasan karut. Sekali lagi persoalannya adakah terdapat ayat surah mana dalam Quran yang memberi hukuman seperti itu?

2. Hukum mati bagi orang murtad dari Islam. Cari mana ayat dalam Quran?

Apakah kita berani mengatakan sesuatu yang Quran tidak pernah sebut?

Kalau kita rajin mencari hukum "hudud", mungkin boleh terdapat dalam kita Bible samada Old Testament atau New Testament? Kalau ada, adakah pihak PAS sanggup menjalankan hukum yang terdapat dalam Bible?

Kita tidak bermaksud menghina orang Kristian, tapi secara tepat dan logik, mana hukum hudud itu, dalam Quran atau Bible?

Kita mesti ingat, Nabi Isa hanya di turunkan untuk kaum Yahudi sahaja. Quran ini untuk seluruh alam sampai kiamat.

Ingat dalam Quran kata, agama kamu agama kamu, agama ku agama ku. Adakah kita sanggup hukum bunuh jika seseorang itu tukar agama?

Hukum 'murtad" dalam Quran atau Bible?

Rajin-rajinlah mengkaji kitab Bible. Jangan Quran hanya untuk dipertandingkan, tapi isinya kita sendiri jarang mengetahui maksudnya.

Quran suruh kita hidup aman-damai, hormat sesama manusia, bersikap adil dalam setiap aspek dll.

Lihat apa jadi bila Quran tidak difahami sepenuhnya, maka timbullah Boko Haram, ISIS, Taliban, potong kepala orang, culik orang yang tidak berdosa, bom sana bom sini, semua gara-gara sudah lari dari maksud Quran yang sebenarnya.

Allah telah memberi amaran keras kepada Nabi Muhammad sendiri dalam Quran agar jangan mengatakan sesuatu yang tidak ada dalam mesej Quran, kalau tidak dipotong lidah.

Kalau Muhammad sendiri sudah diberi amaran keras oleh Maha Pencipta, maka apakah kita manusia biasa (tidak kiralah pak ustazkah, ustazhakah, ulamak kitabkah) berani mengatakan sesuatu yang Quran sendiri tidak sebut?

Quran suruh kita maju didalam setiap bidang di dunia ini jadi bekalan untuk akhirat.

Ketika negara lain maju dan bersih, negara "Islam" sendiri, bergolak, pemimpin ala diktator, kebersihan sekeliling rumah tidak terjaga, tandas kotor dan jijik.....bagaimana kita ini sebenarnya menjadi umat pilihan?????

Ulamak bukan Tuhan, ustaz bukan Tuhan, pemimpin diktator bukan Tuhan, kitab-kitab tulisan manusia bukan Tuhan. Tuhan Maha Pencipta hanyalah Tuhan Yang Satu dan mesejnya hanyalah Quran.

Hanya sekadar renungan.....

Tanpa Nama berkata...

tuan GB memang benar. saya sokong.

saya benci dgn manusia yg menggunakan alasan supaya kita berlapang dada dengan segala kebejatan manusia. kononnya semua itu ketentuan Allah swt. Kalau Allah yang tentukan segalanya, buat apalah manusia diberi akal. buat apalah Allah suruh manusia melihat, mengkaji, membaca, meneliti alam semesta ini. buat apalah Allah swt suruh hambanya beramal baik dan mencegah mungkar.

pas nak laksana hudud dalam masa dan keadaan dimana kemungkaran berleluasa.

saya juga benci dgn manusia yang melarang orang lain dari mceritakan keburukan orang. katakanlah ada seorang perogol, minta bermalam dirumah jiran anda yang ada anak gadis cun. lu memang tau mamat ni ada kes merogol. kerana tak mau aibkan perogol tu, lu nak diamkan aje ke? boleh ke lu bersangka baik yang mamat ni dah bertobat? kalau anak jiran tu kena rogol dek mamat tu, adakah kamu akan kata itu sudah ketentuan Allah?

Tanpa Nama berkata...

MARCH 22, 2015 AT 9:15 AM
GB aku harap ko masih islam ..
kalau tak percaya satu huruf dalam quran pun dah jadi kafir ini pulak duk kondem hukum ALLAH

Inilah modal bila kita ingin dapatkan penjelasan Bila kita nak tahu mana yang betul mana yang salah Ini lah yang Yusof Qardhawi suruh buat dulu supaya tidak ada keraguan tapi Ulamak pro UG tak buat Alasan pro UG tu kita tak layak sebab ilmu kita sikit Susah nak faham Yang sebenarnya tak bijak dan tak sabar dalam berdakwah Dapat title 'Ulamak' je terus nak buat hudud

Anwar dalam ceramah kata Rasullulah saw akan menerangkan semua persoalan yang di bangkit Jika ditanya pasal cara bersama suami isteri pun Baginda akan jawab Yang kita tak boleh tanya persoal hanya satu ia itu 'roh'

Kita hanya memberi pendapat dan fikiran kita mengikut ilmu yang ada pada kita Kalau sikit ilmu kita sikit lah Maka kita guna lah mudah mudahan bertambah

Allah menguji kita mengikut kemampuan kita maka kita guna lah ilmu mengikut kemampuan kita Yang ada lebih tu gunakan lah bukan nak menakut nakut kan orang

Tanpa Nama berkata...

Suruhan Allah diutamakan. Kematian kita ditangannya. Walau apapun pilihan kita Allah maha mengetahui. Perlekehkan Islam satu lagi malang akan menanti selepas kita mati. Nak percaya atau tidak terpulanglah kepada anda. Kerana anda terlalu bijak bistari.

Tanpa Nama berkata...

Setiausaha Agung BN Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor menyifatkan rang undang-undang persendirian berkaitan hudud mahu dibentangkan PAS di Parlimen sebagai “hudud politik”.
http://m.malaysiakini.com/news/292806

Tanpa Nama berkata...

Taniah kepada ahli ahli pas kerana ulama ulama pas presideng dan Msu tersuci termulia ilmu tertinggi

Tanpa Nama berkata...



MARCH 22, 2015 AT 10:34 AM

Ketentuan Allah berlaku sepanjang masa Sekarang ini pun ketentuan Allah sedang berlaku Mohon anon berlapang dada juga lah dengan ketentuan Allah ini

Anggaplah teguran keras kami ini untuk membantu supaya hudud di buat dengan bijak Kami cuma minta jadi bijak pada orang yang nak menegak hudud yang dulu kata buka keutamaan dan cuma 0.0001 Kalau ilmu itu dari Nya jangan lah ingat diri tu je yang orang pandai sampai panggil orang lain barua

Dan apa pun kena juga lah maafkan kami akhir nya

Tanpa Nama berkata...

" Hudud PAS, hudud politik", kata Ku Nan.

KAH! KAH! KAH! Belum sampai kt parlimen dah kena pancung!

Hubungan dgn rakan PR lain dh nak putus, harapan PRU nanti semakin kelam mcm kaler air bah..

Yg dikejar tak dpt yg dikendong berterabur atas jalan, KAH! KAH! KAH!

Pemimpin PAS mmg BONGOKKKKK!

Saya bukan robot ttp seseorang dpd berjuta2 rakyat marhaen yg inginkan Malaysia bebas dari tukang2 korup!

Kini harapan semakin menghilang ditelan kabus akibat kebodohan org2 yg 'suci dan mulia'

Unknown berkata...

siempunya blog adalah golongan yg kufur nikmat .. menyatakan UMNO adalah sejahat2 pemerintah .. tetapi mengambil semua haknya sebagai org awam (rakyat) .. bersandarkan pada ini semua adalah "hak yg berhak" keatasku sebagai rakyat ..

Tanpa Nama berkata...

Salam GB,
dengan kuasa Allah sekarang kita nampak dah syaitan bertopeng kopiah. Allah Maha segala perancangan.

Fead

Tanpa Nama berkata...

Ulama pas suci mulia berilmu tinggi,
Ulama pas tersuci termulia ilmu tertinggi

Tanpa Nama berkata...

Kelihatan seakan akan bertelagah atau mmg benar2 bertelagah. Satu pihak mengatakan apa yg telah dibuat oleh Kelantan dapat isu hudud adalah yg terbaik tanpa peduli akan perasaan komponen lain dlm PR. satu lg pihak juga tidak pernah menolak hudud dan amat sedar akibatnya terhadap aqidah. Cuma mengingatkan dgn hujah2 bernas bahawa hudud buat masa ini tidak sesuai lg diimplementasikan kerana pengalaman mengajar betapa UMNO BN adalah pemain2 politik yg menghalalkan semua cara demi survival politik. Kerana ada peringatan drp ulama Yusuf qardhawi bahawa pembangunan Rohani Dan material perlu diutamakan dahulu agar hudud tidak akan nnt dilihat menzalimi. Kerana segala2nya juga seolah2 dilihat tergesa2 - selepas kehilangan anwar dan TGNA. Kerana dilihat melanggari pakatan bersama yg dispersetujui. Lalu, rosak kah aqidah pihak yg ke dua?

Tanpa Nama berkata...

Hakikatnya polemik daripada isu hudud ini ialah betapa ramainya yang tidak yakin dengan kepimpinan PAS sekarang.

Sikap dan tindak tanduk pimpinan PAS dalam banyak isu yang memburukkan dan menghakis keyakinan masyarakat.

Kebanyakan komen jelas menunjukkan penolakan dan ketidakyakinan mereka terhadap pimpinan PAS yang menunjukkan sifat-sifat keras dan berbolak balik dalam tindakan mereka.

Tanpa Nama berkata...

Now the non-muslims have started asking - is PAS really FOR ALL? sebenarnya (hasil pergaulan dgn petugas bukan Muslim), Islam telah mula dimesrai juga memesrai mereka. Kini dgn kenyataan flip flop beberapa pemimpin BESAR PAS, dakwah yg mmg wajib kita jalankan ke atas mereka mungkin kelihatan mengarut. Siapa yg akan menjawab di sana nnt?

Tanpa Nama berkata...

Now the non-muslims have started asking - is PAS really FOR ALL? sebenarnya (hasil pergaulan dgn petugas bukan Muslim), Islam telah mula dimesrai juga memesrai mereka. Kini dgn kenyataan flip flop beberapa pemimpin BESAR PAS, dakwah yg mmg wajib kita jalankan ke atas mereka mungkin kelihatan mengarut. Siapa yg akan menjawab di sana nnt?

azam muhamad nor berkata...

belajar lah dari sirah nabi...Adakah Rasulullah SAW melaksanakan Hudud di awal dakwahnya atau baginda membetulkan dulu cara hidup manusia mengikut cara hidup Islam dahulu?Surah yang memerintahkan Rasulullah SAW untuk melaksanakan hukum hakam Allah itu diturunkan pada tahun keberapa?Diawal kerasulannya atau diakhir?

Tanpa Nama berkata...

Mungkinkah sejarah perang uhud akan berulang?
Kaum munafik menarik diri disaat genting.
adakah umno juga begitu?

Tanpa Nama berkata...

http://shoutussalam.org/....baca sini untuk laksana hudud...ini baru tepat

Waris berkata...

Kdg2 lawak juga tgk telatah ahli politik ni. Haji hadi mmg dah terkenal seorang yg kaki melatah. Cuma yg hairannya kenapa pkr dan dap pun nampak melatah sama? Tak boleh ke kontrol mulut masing2 bila disua mikrofon?

To be fair kalau pr pecah aku tak salahkan haji hadi seorang walaupun kebodohan dia jadi punca. Tapi pemimpin2 pr yg lain pun menyumbang ke arah kemusnahan tersebut.

Jeman berkata...

Macai.. ko create blog ko sendiri..yg ko sibuk memacaikan diri ko dtg cni apsal.. umno mmg dulu kini selamanye satu hala tuju dgn yahudi.. beza yahudi zalim dgn org islam.. umno zalim sesama islam!

Jeman berkata...

Kau ada gune ayat quran ke dlm hujah ko ni? Macai umno malas ngaji mcm ko makna alfatihah pon blom tentu phm ada hati nak mnyamar sokong huduh.. pirah

Tanpa Nama berkata...

Tidakkah kamu semua tahu, yang sepatutnya melaksanakan hudud dulu ialah Terengganu, tetapi UMNO yang berkuasa tidak pula menyokong hudud yang diminta oleh ADUN PAS dalam persidangan DUN Terengganu sebelum ini.
Tidakkah kamu nampak UMNO ada agenda tertentu apabila dengan tiba-tiba UMNO menyokong hudud di Kelantan.

Sebab itu saya katakan, berhati-hatilah dengan UMNO kerana nampak kepura-puraannya.

Tanpa Nama berkata...

Hairan sungguh manusia di Malaysia ni. Kes dadah kena hukum gantung sampai mati, tak pupus pun manusia di negara Malaysia. Bunuh orang dan diletupnya sampai hancur, pembunuh masih hidup lagi.
Tak ada ke sesiapa atau parti ke yg bercakaran? Boleh pulak diterima. Ini kes hudud org islam sesama islam bertekak, yg bukan islam aku tak pelik sangat.

Tanpa Nama berkata...

Dizaman nabi SAW

Manusia berbondong2 mmeluk ISLAM

Mrk mmeluk ISLAM dgn penuh-rela-CINTA

Mrk mmeluk ISLAM krn sgt INDAH

Mrk peluk ISLAM yg sgt meMUDAHkan

Mrk peluk ISLAM krn sgt mLAPANGkan

INGAT..

INGAT..
Mrk mmeluk ISLAM bukan krn HUDUD
Mrk bukan ditakut2kan oleh HUDUD
BUKAN krn ketegasan/ketaksuban nabi ddlm soal HUDUD yg sempit & JUMUD

Nabi SAW
Nabi SAW adalah CAHAYA
CAHAYA yg TERANG sTERANG2nya

Nabi mnyuloh erti-JANJI
bnar2 TEGUH mnepati-JANJI
TIDAK prnah smaskali mungkir-JANJI

Nabi bnar2 mnjlnkan AMANAH dgn mMUDAHkan mLAPANGkan dgn sjls & sTERANGnya ddlm soal
--Bnar sbnr7erti KBNARAN
--Adil sbnr7erti KEADILAN unvrsal

Nabi TIDAK pernah meNIPU

Nabi TIDAK pernah KHIANAT

Nabi smaskali TIDAK buat FITNAH

Nabi TIADA agenda ONAR songlap/licik mREMBAT-rasuah ddlm GELAP

Itulah aturan-batas2-LAW-"had-had" @ HUDUD-univrsal-AZALI ygWAJIB ada ddlm sebuah SYSTEM pmerintah/KERAJAAN yg awal2 skali yg tlh dibina oleh nabi trlebih dahulu

Nota:
Batas-Had = singular
Batas2-Hudud = plural

Slpas itu barulah had-had/batas-batas LAWs @ HUDUD individu/pribadi soal zina/curi/tipu/pukul diberi perhatian yg swajarnya..

INGATlah..

Bhw CAHAYA yg dbawa oleh nabi SAW adalah trsgt7TERANG & trsgat7MUDAH itulah yg mnjdkan ramai brbondong2 mmeluk ISLAM krn jiwa-NAFAS nabi SAW yg mmbawa sbnr7ISLAM itu adalah trsgt7lah-INDAH..

IbnAbdHalim berkata...

Salam GB,
Sila ambil perhatian bahawa komen diatas bukan dr saya. Saya baru saja terjumpa ada anon guna nama saya. Walau bagaimanapun saya tiada bantahan tentang komennya. Sekian. Terima kasih.

Tanpa Nama berkata...

Nanti kita tunggu cucu hj hadi dan harun din kena rejam.....

Tanpa Nama berkata...

Dah terang lg mau suluh ka,umno sudah kencing berdiri sama itu pas........anyway kita tunggu bulan 6 ni kita tengok siapa presiden pas baru sama ada ybhg atau dato husam , kalau tghh maka "berkerat rotan berpatah arang"lah jawabnya sama itu pr dan "bersulam kasih"lah sama itu bn......

Tanpa Nama berkata...

Sudah 1500 tahun Rasulullah SAW meninggalkan kita. Datangnya baginda adalah Rahmat Sekalian Alam. Baginda menyampaikan wahyu dari Allah SWT untuk membentuk dan membawa manusia kepada kehidupan yang jauh lebih baik daripada sebelumnya. Sesudah kewafatan Baginda maka segala urusan membimbing manusia jatuh kebahu para alim ulama yang datang silih berganti dan wujud di setiap zaman. Sesuai dengan ungkapan ulama adalah pewaris para Anbia.

Dari bangsa yang asalnya jahiliyah, Arab di Jazirah akhirnya menemukan kebenaran lalu menyebarkan Islam keseluruh muka bumi Allah ini dengan pelbagai kaedah dan pendekatan tetapi bukan Arab sahaja malah bangsa-bangsa lain pun turut sama tercatat dalam sejarah tamadun manusia sebagai penyebar Islam sebagai cara hidup.

Secara mudahnya dapatlah kita katakan bahawa Islam telah menjadi salah satu cara hidup yang diterima oleh pebagai bangsa di dunia. Takkan setelah sedemikian lama Islam masih gagal difahami secara tuntas oleh penganut-penganutnya. Cuma yang menjadi kekeliruan ialah Islam telah dicampur adukkan dengan adat setiap bangsa yang menganutinya secara melampau dengan mendahulukan adat budaya bangsa itu sendiri dan secara tidak langsung mekesampingkan ajaran Islam itu sendiri. Pengaruh adat budaya bangsa pada kadang ketikanya kuat mempengaruhi dan Islam hanya dijadikan sandaran tipis sahaja. Maka muncul lah pelbagai isme-isme yang dikaitkan dengan Islam itu sendiri dan akhirnya mana Islam dan mana yang tidak sudah tidak diketahui di mana titik pemisahnya.

Keadaan ditambah burukkan lagi dengan pengaruh bukan Islam di dalam kehidupan masyarakat Islam itu sendiri. Orang Islam terhimpit di antara kepentingan dunia dan keinginan mencari keredhaan Allah SWT. Asasnya kita diajar untuk melakukan sesuatu kerana Allah dan bukan yang lain. Kalau kerana yang lain maka kita akan menyekutukan Allah, ini akan membawa kepada syirik. Dosa yang tak terampun. Oleh itu pakat-pakat muhasabah diri. Ada yang komen kat atas kata kita sesama Islam bertelagah sedang yang kafir seronok mengekek melihat telatah kita. Kumpulan yang paling gembira adalah Yahudi kerana dah berjaya melaga-lagakan sesama Islam.

Bukan kata ulama betul kerana ulama juga manusia dan dikalangan yang bukan bergelar ulama bukan semestinya jahil murrakab sampai tak tahu apa-apa. berhujah dan berpolemik boleh tetapi biarlah secara baik sebagaimana yang Islam anjurkan. Hudud ni urusan umat Islam tambahan pula di dalam situasi Malaysia hari ini. Kalau boleh jangan terpengaruh dengan yang bukan Islam kata. “Opinion is like an arse hole everybody has one”.

Tanpa Nama berkata...

MARCH 22, 2015 AT 12:52 PM

Antara isi kandungan komen pendapat anon ialah

Ada kah hukum hudud berdasarkan Al Quran ? Adakah hukum rejam sampai mati terdapat dalam ayat surah ? Hukum mati bagi yang murtad ?

Ulasan BH


Orang Orang Islam di zaman Nabi saw percaya terus bulat bulat kepada Allah sebab peribadi mulia Nabi saw Mereka sangat yakin pada apa jua yang Nabi saw katakan dan apa yang Nabi saw buat Kerana melihat muka saja dah rasa kasih sayang nya dan meluruhkan kebencian musuh nya Wajah itu lah yang kita rindu rindukan sehingga ke hari ini

Ini juga kerana banyak perkara yang tak masuk akal manusia tetapi dapat di selesaikan oleh Nabi saw Baginda berjaya menegakkan kebenaran di zaman jahilyah ! Kelebihan ini atau mukjizat ini dah tak ada dan tak ujud lagi Yang ada teropong atas tikar bercakap dengan jin dan helah silap mata

Orang Islam semakin bertambah dan Nabi saw tahu tidak selama lama nya Baginda dapat berada bersama sama umat nya Zaman akan berubah dengan masalah yang lebih kompleks Zaman dulu tanpa jalankan hukum pun mereka tetap beriman pada Al Quran

Lalu terdaya kah kita terus beriman pada Al Quran tanpa hadis dan tanpa hukum ? Sedangkan ramai dikalangan kita ingin melihat keajaiban terlebih dahulu baru yakin Dan jika semua itu seperti murtad hudud tidak ada di sebut dalam Al Quran maka apa kah sistem atau hukum yang Islam pakai sebagai panduan dan peraturan? Kita tak boleh mengikut sistem sekarang kerana ia nya bukan dari Junjungan Nabi kita

Sebab itu dengan petunjuk petunjuk dan kebijaksanaan Nabi saw Baginda adakan satu sistem yang kita panggil 'hukum' yang berlandaskan pada Al Quran Kasih Sayang Keadilan Kebenaran Kesempurnaan Dan Untuk menjadikan nya hukum perlu ada ilmu dan perlu ada kebijaksanaan walaupun hukum tersebut telah lama wujud dan di ketahui ramai

Jika peraturan sekarang sudah cukup mengapa perlu ada hudud? Pertama kita ingin mengambil semua nya dari Nabi saw Kedua hudud yang cuma 0.0001 ini bukan untuk menghukum tetapi untuk ketaqwaan Maaf contoh nya seperti saudara yang terus berpegang pada Al Quran Tetapi ramai termasuk orang seperti saya memerlukan hadis dn hukum untuk membawa saya seperti mana saudara berada sekarang Sekali lagi maaf

Malang nya saya rasa tidak kena pada kesesuian nya bila pro Ulamak UG berkeras membentang hudud di Kelantan Belum apa apa banyak yang berdosa samada mempertikaikan nya atau yang diam tanpa menolak dan menerimanya ia itu UMNO

Tanpa Nama berkata...

Relax ahh GB, asyik topik ni je... yg sudah tu sudahla ye... fokus dgn masalah rakyat & rajin2 baca harakah... seolah2 GB asyik tgk tv UMNO la pulak.. termakan dgn perangkap UMMO.. relax la ye... PASMA kt mana..PASMA kt mana....

Tanpa Nama berkata...

Baru beberapa kali PRU dibawah kepimpinan HHA PAS sudah lintang pukang bertambah parah lagi setelah kepergian almarhum mantan MB kelantan dan terpenjaranya AI mungkin HHA telah merasa PAS telah kuat mendapat sokongan dari pengundi melayu ,tapi dia lupa siapakah yang melunjakkan pengundi melayu itu,ini fakta bukan auta begitu juga pengundi dari bukan melayu iaitu kaum tioghua dan india,jika imbas kembali sokongan dari golongan bukan melayu ini dalam PRU11 adakah kaum india berani berkempen bersama PAS begitu jugalah kaum cina walhal dalam PRU13 dan 14 kaum ini lebih sanggup digari polis demi untuk berkempen dengan lambang PAS,apakah PAS tidak melihat itu atau pemimpin yang dipilih oleh ahli PAS sendiri berasa kuasa yang diberi itu adalah hak untuk memusnahkan segala-lanya.Fikirlah wahi pemimpin yang menjahanamkan perhubungan.

Tanpa Nama berkata...

Allah pandang usaha kita..... Berjaya atau tidak itu urusan Allah.... Kepada yang jahil jangan ulas atau komen ikut hati....risau takut tergrlincir iman kita.... Daripada kita berbalah apa kata sebagai orang Islam kita ambil peluang ini untuk fahamkan diri kita tentang hudud....dan cuba terankan pada orang bukan Islam pula..... Pengalaman berjiran dengan orang india.... Mereka sangat setuju dengan hukuman hudud potong tangan bagi kesalahan mencuri..... Semoga Allah pelihara Iman kita....

Tanpa Nama berkata...

Allah pandang usaha kita..... Berjaya atau tidak itu urusan Allah.... Kepada yang jahil jangan ulas atau komen ikut hati....risau takut tergrlincir iman kita.... Daripada kita berbalah apa kata sebagai orang Islam kita ambil peluang ini untuk fahamkan diri kita tentang hudud....dan cuba terankan pada orang bukan Islam pula..... Pengalaman berjiran dengan orang india.... Mereka sangat setuju dengan hukuman hudud potong tangan bagi kesalahan mencuri..... Semoga Allah pelihara Iman kita....

Tanpa Nama berkata...

Nak suruh siapa fahamkan Islam kalau sendiri tak berminat nak mendalami Islam. Berapa banyak buku / kitab dan berapa banyak ceramah / kuliah baik di masjid surau, media massa/ elektronik. Atau kena kunyah dan telan semua kitab mcm makan nasi baru nak faham kot. Sendiri yg BENgong.

Tanpa Nama berkata...

Saya sangat setuju dengan kata (Anonymous MARCH 22, 2015 AT 9:08 AM), apabila kita diperintah Allah untuk melaksanakan sesuatu tindakan. maka wajiblah kita berusaha melaksanakannya, bukan mencari pelbagai alasan atau apa yang kaunselor selalu sebagai helah bela diri, atau seperti kata peribahasa Melayu "Tak pandai menari dikatakan lantai lembang-lembit". Sebagai seorang Islam yang sebenar atau beriman, kita perlu melaksanakan semua perintah Allah dan meninggalkan segala laranganNya. Bagi seorang yang beragama Islam yang separuh beriman atau 1/4 beriman, atau 1/10 apalagi yang 0 iman (munafikun atau kafirun), mereka akan kata ini takdapat dibuat kerana itu dan ini tapi apabila sesuatu yang berkaitan dengan kepentingan diri mereka yang dapat mendatangkan keuntungan duniawi bagi mereka, mereka bersedia atau sanggup untuk membelanjakan duit berbilion-bilion waima sanggup berkorban nyawa untuk mencapainya. Mereka fikir dengan memiliki sesuatu yang menyenangkan mereka di dunia ini mereka akan berbahagia untuk selama-lamanya. Ingat kisah Firaun yang sangat berkuasa, akhirnya mati juga dalam situasi yang mengaibkan. Ingat kisah karun yang kaya raya, akhirnya lenyap juga. Ahli-ahli PAS menganggap dunia ini hanyalah tempat persinggahan untuk mendapat bekal pahala yang akan dibawa ke akhirat nanti. Biarlah mereka kalah didunia ini tetapi mereka akan menang di akhirat nanti di hadapan Allah SWT. Alhamdulillah Allah telah menizinkan Hudud diluluskan di peringkat negeri Kelantan di mana ADUN UMNO pun menyokongnya. Kita sama-samalah berdoa agar hudud juga akan diluluskan di peringkat parlimen, dengan seokong oleh ahli-ahli parlimen PAS dan semua ahli parlimen Islam BN. Seandainya, hanya ahli Parlimen PAS yang menyokong maka ahli-ahli PAS perlulah bersabar. Ahli-ahli PAS juga perlu bersyukur kerana hudud sekurang-kurangnya telah sampai ke peringkat Parlimen atas usaha PAS. Allahuakbar!

Tanpa Nama berkata...

Saya sangat setuju dengan kata (Anonymous MARCH 22, 2015 AT 9:08 AM), apabila kita diperintah Allah untuk melaksanakan sesuatu tindakan. maka wajiblah kita berusaha melaksanakannya, bukan mencari pelbagai alasan atau apa yang kaunselor selalu sebagai helah bela diri, atau seperti kata peribahasa Melayu "Tak pandai menari dikatakan lantai lembang-lembit". Sebagai seorang Islam yang sebenar atau beriman, kita perlu melaksanakan semua perintah Allah dan meninggalkan segala laranganNya. Bagi seorang yang beragama Islam yang separuh beriman atau 1/4 beriman, atau 1/10 apalagi yang 0 iman (munafikun atau kafirun), mereka akan kata ini takdapat dibuat kerana itu dan ini tapi apabila sesuatu yang berkaitan dengan kepentingan diri mereka yang dapat mendatangkan keuntungan duniawi bagi mereka, mereka bersedia atau sanggup untuk membelanjakan duit berbilion-bilion waima sanggup berkorban nyawa untuk mencapainya. Mereka fikir dengan memiliki sesuatu yang menyenangkan mereka di dunia ini mereka akan berbahagia untuk selama-lamanya. Ingat kisah Firaun yang sangat berkuasa, akhirnya mati juga dalam situasi yang mengaibkan. Ingat kisah karun yang kaya raya, akhirnya lenyap juga. Ahli-ahli PAS menganggap dunia ini hanyalah tempat persinggahan untuk mendapat bekal pahala yang akan dibawa ke akhirat nanti. Biarlah mereka kalah didunia ini tetapi mereka akan menang di akhirat nanti di hadapan Allah SWT. Alhamdulillah Allah telah menizinkan Hudud diluluskan di peringkat negeri Kelantan di mana ADUN UMNO pun menyokongnya. Kita sama-samalah berdoa agar hudud juga akan diluluskan di peringkat parlimen, dengan seokong oleh ahli-ahli parlimen PAS dan semua ahli parlimen Islam BN. Seandainya, hanya ahli Parlimen PAS yang menyokong maka ahli-ahli PAS perlulah bersabar. Ahli-ahli PAS juga perlu bersyukur kerana hudud sekurang-kurangnya telah sampai ke peringkat Parlimen atas usaha PAS. Allahuakbar!

Tanpa Nama berkata...

Terima kasih kerana tidak kata cina kafir Hina agama. Dah banyak Sangat orang pas serang cina macam segala kegagalan mereka sendiri adalah kerana cina jahat. Apa logic pas ini?

Sekarang bumiputera Kristian Sabah Sarawak dah bersuara, apa kata pas? Masih lagi Cina kafir yang jahat ker?

Pas munafik.

Tanpa Nama berkata...

Assalamua'laikum,

Sorry mencelah sikit, apa salahnya ulama di negara kita terkinja kinja nak laksana hukum HUDUD, macam tak releven kah??
Apakah hukum yg diguna pakai sekarang RELEVEN sangat sampai banyak yang melatah bila Pas nak laksana HUDUD untuk orang Islam negeri Kelantan!
Firman Allah (Al-Ma'idah 5:49,50 ) "Dan hendaklah kamu menjalankan hukum di antara mereka dengan apa yang telah di turunkan Allah dan janganlah kamu mengikuti hawa nafsu mereka. Dan berhati-hatilah kamu terhadap mereka, supaya mereka tidak memalingkan kamu dari pada sebahagian hukuman yang diturunkan kepadamu. jika mereka berpaling (daripada hukum yang diturunkan Allah), maka ketahuilah bahawa sesungguhnya Allah menghendaki akan menimpakan musibah kepada mereka disebabkan sebahagian dosa-dosa mereka. Dan sesungguhnya kebanyakan manusia adalah orang yang fasik." "Apakah hukum jahiliyah yang mereka kehendaki? Dan (hukum) siapakah yang lebih baik daripada Allah bagi orang yang yakin?

#juga perhatikan firman Allah 2:113,213. 3:23,26. 4:141 5:1,42,44,49. 7:87. 10:109. 13:41 16;124. 21:112. 22:56,69. 24:48,51. 38:26. 39:3. dan 60:10.. (Al-Quran menceritakan mengenai Hukum).

maaf kalau tersalah... AKU tetap setia dengan pimpinan ulama'. selagi mereka tidak menyimpang secara hakiki....

Wassalam....

Tanpa Nama berkata...

Anda berkata begitu krn anda tlh dilahirkan dari rahim seorg Islam bgmn agaknya jika anda dulu dilahirkan dari rahim yg bukan Islam? Tentulah berbeza, iru sbb dlm berdakwah kita disuruh berdakwah dgn hikmah (kebijaksanaan).

Tanpa Nama berkata...

anon 6:32am

Al Hamdulillah pada saya dan mereka yg di lahirkan dalam islam,

Cuma pandangan saya untuk org yg bukan Islam (mungkin awak), kita di beri akal dan fikiran so apa salahnya bila ada isu sebegini kita mencari kebenaran dengan MEMBACA dan MEMAHAMi apa yang hendak disampaikan tanpa mengambil pandangan dengan tanpa berfikir dan mengkaji. Sekiranya anda mengkaji dan selidik apa yang dikatakan hukum hudud tu pasti anda tidak akan MELATAH semborono dan menyalahkan pihak tertentu.

kita ada banyak medium pembelajaran sekiranya ada kemahuan...

pada pandangan saya juga pihak yang akan melaksanakan hukum HUDUD ini sekiranya GAGAl pasti mereka akan membuat review semula atau kita pada masa itu boleh bersepakat apa yang mereka mahu laksanakan boleh dimansuhkan...

Tapi percayalah janji TUHAN (ALLAH), sekiranya mereka-mereka melaksanakn hukum-Nya pasti akan di diberi keberkatan dan keBERKESANAN yang baik kepada umat manusia keseluruhannya.

P/S: Cuba sesuatu yang baharu tak akan merosakan melainkan kita MENCUBA sesuatu yang buruk..Pasti buruk akibatnya. sama²lah kita berfikir sebagai orang MALAYSIA yang BIJAK...

Tanpa Nama berkata...

saya setuju dan sokong 100% pandangan sdra 6.32 AM

Tanpa Nama berkata...

saudara 6:32am dan 7:21am,

jangan lah saudara (Sekiranya bukan orang yg beriman kepada Allah) yakni bukan Islam bimbang,
Kerana usaha kerajaan Kelantan hanya untuk warga Kelantan yang beragama ISLAM.
Kalau nanti usaha itu menjukan perubahan positif/negetif barulah anda membuat comment dan memohon penarikan balik usaha mereka.

P/S: Hukum hudud ini cuma Altenatif dan percubaan bagi mengurangkan kadar jenayah yang sedia ada.

**result will shown when that HUDUD are implemented.

Tanpa Nama berkata...

Apakah sdra yakin ianya akan terlaksana di kelantan? Dan dalamasa yg sama kita telah hancurkan permuafakatan dalam Pakatan Rakyat? Pernahkah Rasulullah mengkhianati perjanjiannya dengan kaum musrikin?

Dan apakah benar pindaan Enakmen itu kepada hudud? Hukum mencuri hanya dipinda kepada denda, x potong tangan, murtad tak kena hukum bunuh, hukum zina cuma denda RM100 bukan rejam sampai mati.

Yang nyata hanya gimik hudud yang lebih sdgkan pindaan yang ada lansung tidak mencerminkan hudud yang dikehendaki Allah. Sebab itu agaknya UMNO Kelantan sokong.

Tanpa Nama berkata...

Nak cuba ke Nak ikut perintah ke Buat cara betul Sila keluar dari PAKATAN RAKYAT !!

Kat Kelantan tu satu je kerusi PKR itu pun dia sokong So kalau benar untuk tegakkan hudud di Kelantan tak ada masalah pun tapi kenapa tak keluar dari PAKATAN RAKYAT !!

Jangan hanya cakap atau komen tak tahu pasal hudud jangan cakap lebih Boleh terkeluar Islam lah Kalau PAS KELUAR DARI PAKATAN RAKYAT dan buat hudud ramai yang SOKONG

PAKATAN RAKYAT perlu tendang PAS keluar sebelum Parlimen putuskan untuk di bawa ke dalam Dewan

Jangan salahkan PKR dan DAP yang telah berusaha menghapuskan kezaliman Rasuah Penindasan dan Ketidak adilan yang juga di perintah Allah kepada kita untuk tidak bersama sama bersongkol dengan pemerintah seperti itu

Tanpa Nama berkata...

Yang sebelum di pinda pun tak pernah di guna pakai sibuk nak pinda pinda

Tolong jawab kenapa Hj Hadi tak bawa PAS keluar kalau Betul betul nak buat perintan Allah ?

Jangan nak cakap India pun sokong hudud Jangam cakapa sekurang kurang nya kita telah cuba dan berusaha
Jangan cakap Hudud boleh cuba cuba Tenguk dulu
Jangan cakap orang bukan Islam ketawa dan suka kita bergaduh

Tu semua kita tak nak tahu Yang kita nak tahu kenapa Hj Hadi tak bawa PAS keluar dari PR dan bentang hudud ?

Tanpa Nama berkata...

NAMPAK TAK LUKISAN tu , nampak tak apa yang TERSIRAT dari yang terSURAT???? NAMPAK?? Jika tak faham, kelaut lah jawabnya...