23 Jan 2010

Tahniah YB Fuziah, Wanita Pertama Untuk Jawatan Pengarah Pilihanraya PKR

Ahli Parlimen Kuantan Fuziah Salleh dilantik sebagai pengarah pilihan raya Parti Keadilan Rakyat (PKR), mencipta sejarah sebagai wanita pertama memegang jawatan itu.

Pelantikan itu juga dipercayai merupakan pertama kali dalam mana-mana pertubuhan politik negara ini seorang wanita diberi amanah mengetuai portfolio ini.

Beliau menggantikan Saifuddin Nasution Ismail yang akan memegang jawatan setiausaha agung parti berkuat kuasa 1 Feb ini.

Saifuddin, yang dilantik sebagai pengarah pilihan raya tahun lalu, mengesahkan pelantikan Fuziah melakar sejarah.

“Mesyuarat Biro Politik Parti Keadilan Rakyat pada 20 Jani lalu telah membuat rombakan penting dalam pimpinan tertinggi parti sebagai usaha memantapkan organisasi bagi menghadapi pilihan raya umum ke-13, yang dijangka akan diadakan pada pertengahan tahun hadapan,” kata presiden PKR Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail.

Portfolio Ketua Biro Latihan yang sebelum ini dipegang oleh Fuziah kini diamanahkan kepada Mustaffa Kamil Ayub yang juga Ketua Biro Hal Ehwal Antarabangsa.

“PKR percaya dengan rombakan ini persediaan awal dapat dilakukan bagi merealisasikan PKR bertapak di Putrajaya,” kata Wan Azizah.

Dalam pada itu, Fuziah yang dihubungi The Malaysian Insider menyifatkan pelantikan beliau sebagai satu pengiktirafan kaum wanita juga mampu memikul tanggungjawab ini.

“Bagi saya ini satu cabaran kerana selain sebagai kaum wanita saya juga menganggap ia satu tanggungjawab penting khususnya dalam membawa PKR dan Pakatan Rakyat ke Putrajaya dalam pilihan raya umum ke-13,” katanya.

Ditanya adakah beliau bangga kerana berupaya mencipta sejarah sebagai wakil wanita mengetuai jawatan ini, Fuziah menjelaskan, “seingat saya Marina Yusof (bekas Naib Presiden) pernah mengetuai tanggungjawab pilihan raya bagi Keadilan pada tahun 1999... itu di peringkat awal (beberapa bulan selepas ia ditubuhkan).”

“Bagaimanapun, pada umumnya, saya melihat ini satu pengiktirafan dan sejarah kerana buat pertama kali mana-mana parti politik negara ini memberi kepercayaan kepada kaum wanita memilik tanggungjawab pengarah pilihan raya,” katanya. -MI

Ulasan GB

Tahniah YB Fuziah. Semuga PKR lebih berjaya di dalam pilihanraya akan datang dan PR dapat melebarkan kemenangannya di Pahang.

Bagaimana PAS Pahang pula? Diketuai seorang datuk, seorang ulamak, seorang naib presiden parti, seorang Ketua J/K Disiplin lagi... jauh kanan dari YB Fuziah di PKR, sepatutnya dah boleh mula susun gerak-gempur seluruh Pahang.

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Tahniah, berkhidmat bersungguh menjatuhkan UMNO/BN serta keburukannya.