7 Sep 2009

Era Najib Altantuya : Hishammuddin Tersepit. Anunya Terkepit Bila 25 Laporan Polis Dilakukan Terhadapnya

Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein cuba untuk mengkaitkan anggota PKR dan PAS di dalam isu perarakan kepala lembu apabila berkata anggota pelbagai parti politik dikenal pasti terbabit dalam isu bantahan cadangan pemindahan kuil dari Seksyen 19 ke Seksyen 23 Shah Alam.

Beliau berkata kementeriannya telah pun melakukan siasatan mengenai perkara itu dan bersedia mendedahkan maklumat mengenainya pada suatu masa yang difikirkan sesuai.

"Kita tahu berapa ramai anggota Parti Keadilan Rakyat (PKR), PAS dan Barisan Nasional (BN) yang terbabit dalam protes itu. Kita mempunyai maklumat itu dan bersedia mendedahkannya pada masa yang sesuai.

Hishamuddin dicabar untuk mendedahkannya seberapa segera dan ramai pemerhati politik menyifatkan kenyataan Hishamuddin berkenaan adalah percubaan Naib Presiden UMNO itu untuk melakukan "cover-up" terhadap jenayah rasisma yang ditonjolkan oleh ahli-ahli UMNO dan pemudanya yang mendalangi penunjuk perasaan kepala lembu tempohari.

Ia juga sebagai satu percubaannnya untuk menutup laporan polis yang sebanyak 25 laporan yang dibuat oleh beberapa ahli politik parti pembangkang dan pertubuhan bukan kerajaan (NGO) di seluruh negara berhubung kenyataan yang dikeluarkan olehnya berkaitan isu protes persatuan penduduk Seksyen 23 yang membawa kepala lembu bagi membantah pembinaan kuil di kawasan kediaman mereka baru-baru ini.

Pengerusi Jawatankuasa Tetap Kesihatan, Pekerja Ladang, Kemiskinan dan Kerajaan Prihatin Selangor, Dr A Xavier Jayakumar berkata, pihaknya terkejut dengan tindakan Hishammuddin yang menyatakan kumpulan berdemonstrasi berkenaan tidak berniat menimbulkan kebencian terhadap kaum lain.

“Kami terkejut dengan kenyataan Hishammuddin padahal kes berkenaan masih dalam siasatan polis.”

“Kenyataan yang dikeluarkan jelas tidak bertanggungjawab daripada seorang menteri yang menjaga ketenteraman negara dan boleh mengundang kutukan rakyat berbilang kaum,” katanya.

Xavier berkata demikian kepada pemberita selepas membuat laporan polis di Ibu Pejabat Polis Daerah Petaling Jaya bersama Ahli Parlimen Kota Raja, Dr Siti Mariah Mahmud, Ahli Parlimen Kuala Selangor, Dr Dzulkefly Ahmad, Ahli Parlimen Klang, Charles Santiago dan Ketua Angkatan Muda Keadilan (AMK) Selangor, Khairul Anuar Ahmad Zainudin.

Xavier berkata, tindakan menteri berkenaan jelas mendahului siasatan polis dan boleh mempengaruhi proses berkenaan.



Tiada ulasan: