18 Mei 2009

UMNO BN : Shahidan Kassim Pinjam Ah Long

Presiden Persatuan Bola Sepak Perlis (PFA), Datuk Seri Shahidan Kassim 'pokai' gara-gara terpaksa menanggung perbelanjaan persatuan itu seorang diri tanpa bantuan kerajaan negeri, demikian dilaporkan oleh akhbar Kosmo hari ini.

Beliau mendakwa kononnya terpaksa menggunakan wang sendiri bagi menyara tiga pasukan yang diselia oleh persatuan itu iaitu skuad Liga Super, Piala Presiden dan KSK Tambun Tulang yang bersaing dalam Liga Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM).

Akibat kesempitan sumber kewangan juga PFA terpaksa menangguhkan sebulan gaji pemain dan hanya membayar separuh daripada gaji tersebut untuk bulan ini bagi menampung kos lain.

Walaubagaimana banyak pihak sangsi dengan dakwaannya.

Shahidan yang juga bekas Menteri Besar Perlis menuduh masalah kewangan PFA semakin kritikal ketika ini berpunca daripada kerajaan negeri yang enggan menyalurkan bantuan kewangan sehingga menyebabkannya hampir 'pokai' apabila terpaksa menghabiskan sehingga RM200,000 sebulan.

"Sekarang saya terpaksa berhutang untuk tanggung PFA, saya sudah keluarkan wang simpanan dan kini saya betul-betul 'kering' dan kena berhutang lagi untuk bayar gaji mereka (pemain dan pegawai).

"Saya menanggung PFA lebih daripada saya menjaga keluarga saya. Akibat tidak cukup wang untuk sara persatuan ini dengan ah long pun saya dah kena pinjam sekarang," katanya pada sidang media selepas perlawanan antara Perlis dengan Kelantan malam kelmarin.

Jelasnya, beliau meminta kerajaan negeri tampil membantu pasukan itu supaya sukan bola sepak Perlis kembali segar untuk sekali lagi mengukir kejayaan dalam kancah Liga Malaysia.

"Kerajaan negeri jangan aniaya pemain, mereka tidak boleh ambil mudah perkara ini, kalau marahkan saya pun janganlah seksa pemain. Kasihan pemain kerana mereka juga ada keluarga dan tanggungan.

"Saya dah cukup sengsara menanggung masalah ini seorang diri, semuanya saya jual cuma tinggal saham saja sikit lagi itu pun tidak boleh jual kerana harga jatuh," ujarnya.

Jelasnya, sehingga kini juga PFA masih belum membayar bonus sebanyak lima kali kepada pemain selepas mereka berjaya sejak awal musim lalu.

Tambahnya, keadaan itu berlarutan sejak beliau tidak diterima sebagai Menteri Besar Perlis selepas Pilihan Raya Umum ke-12 tahun lalu.

Begitupun Shahidan memberitahu, beliau berterima kasih atas komitmen pemain skuad Liga Super Perlis yang berjaya menewaskan Kelantan 2-0 di Stadium Utama, Kangar malam kelmarin, sekali gus mengukuhkan kedudukan mereka sebagai pendahulu liga.

Beliau berkata, PFA turut menghadiahkan kemenangan itu kepada Raja Perlis sempena hari keputeraan Tuanku Syed Sirajuddin Putra Jamalullail yang ke-66 semalam.


2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

x(

Tanpa Nama berkata...

kira ok dari pinjam duit org tapi x bayar, kalau dengan ah long, baru la boleh sakit