18 Mei 2009

Menggigit Polis Tian Chua Diarah Bela Diri, Sedangkan Kezaliman Polis Dilupai

Rakyat hari ini hairan apabila Mahkamah Majistret di sini mengarahkan Ketua Penerangan Parti Keadilan Rakyat (PKR), Tian Chua Chang, 46, membela diri terhadap pertuduhan mencederakan anggota polis Disember 2007.

Majistret Mohd Faizi Che Abu membuat keputusan selepas pihak pendakwaan yang diketuai oleh Timbalan Pendakwa Raya Hanafiah Zakaria berjaya membuktikan kes prima facie terhadapnya.

Mohd Faizi dalam penghakimannya berkata, beliau mengambil kira keterangan yang menunjukkan saksi pendakwaan kedua yang juga mangsa, Konstabel Rosyaidi Anuar, 22, dari Bahagian Narkotik, Ibu Pejabat Polis Kontinjen Kuala Lumpur, tiada niat dan sebab untuk menumbuk Tian Chua kerana mangsa perlu mempertahankan diri dalam satu pergelutan.

Mohd Faizi berkata terdapat dua elemen dalam penghakimannya iaitu mangsa sebagai penjawat awam hanya menjalankan tugasnya ketika dalam operasi itu, khususnya ketika menahan Tian Chua, yang juga Anggota Parlimen Batu, dan bahawa tertuduh juga menyebabkan kecederaan terhadap mangsa.

Apa yang pelik ialah bagaimana mudah polis mendapat kerjasama dengan pihak hospital yang menurut keterangan Dr Norzilawati Ahmad, yang merawat Rosyaidi, menyatakan bahawa gigitan yang terdapat pada lengan anggota polis itu adalah kuat sehingga memberikan kesan.

Sedangkan di dalam banyak kes yang melibatkan kekejaman polis sehingga menyebabkan kematian tidak lansung terbelas seperti di dalam kes Kugan.

Tian Chua dituduh menyebabkan kecederaan terhadap Rosyaidi pada 10.45 pagi 11 Dis 2007 di jalan masuk ke Bangunan Parlimen di sini.

Tuduhan adalah mengikut Seksyen 332 Kanun Keseksaan yang membawa hukuman penjara sehingga tiga tahun atau denda atau kedua-duanya jika sabit kesalahan.

Apa yang nyata bagi seluruh negara Tian Chua sebelum menjadi Ahli Parlimen Batu telah melalui pelbagai siri kekejaman dan kezaliman polis yang mana polis telah melakukan tindakan-tindakan di luar batas kemanusiaan dan kini Tian Chua pula yang cuba dihukum.

Jika Tian Chua dihukum penjara dihukum penjara selama tidak kurang daripada 1 tahun atau denda tidak kurang daripada RM2000, beliau boleh hilang kelayakan sebagai ahli parlimen dan pilihanraya kecil perlu diadakan untuk kawasan parlimen Batu.

Di dalam ;pilihanraya 2008 yang lalu Tian Chua mewakili PKR memperolehi 29,785 undi mengalahkan Lim Si Pin(BN) yang mendapat 20,330 undi dengan majoriti : 9,455 undi

Jika BN berani untuk berdepan pilihanraya di Batu sekali lagi, bolehlah cuba "arah"kan dan perkudakan hakim tersebut untuk mengenakan hukuman maksima terhadap Tian Chua.




Tiada ulasan: