22 Apr 2009

Kerajaan UMNO BN Najib Hanya Mampu Bertahan Enam Bulan

Pada mula mengambil alih tampuk pemerintahan negara, Najib dengan semangat berkobar kobar cuba mencipta berbagai pembaharuan. Antaranya ONE MALAYSIA dan KPI untuk prestasi wakil rakyat BN. Tapi sehingga hari ini belum ada penerangan dan gambaran lengkap tentang 'satu malaysia'.

Kalau salah beri penerangan takut sama dengan malaysian malaysia. Silap silap sama dengan PKR parti berbilang kaum. Silap silap jadi sama macam PAS membela semua kaum kerana tuntutan Islam. Jadi 'satu malaysia adalah senjata pertama akan makan tuan. Senjata kedua adalah KPI. Tetapi senjata 'KPI' akan jadi hebat menikam tuan hanya setelah enam bulan.

Najib memberi jaminan untuk memantau sendiri prestasi wakil rakyat. Samada secara mingguan ataupun sekerap mungkin. Nilai prestasi pulak akan dikaji selama enam bulan. Pada tanggapan pertama memang seolah olah menampakkan kebaikan dan ada pembaharuan. Tetapi sebagaimana yang kita semua tahu, BN adalah BN. UMNO adalah UMNO. Untuk mengubah satu mentaliti yang telah disemai selama 50 tahun adalah sangat mustahil bagi UMNO. Naik kerana wang, berjuang kerana wang dan bekerja hanya kerana wang. Siapakah lagi yang menang kerana keikhlasan membela rakyat? Masih adakah seorang pemimpin UMNO sanggup menegur dengan ikhlas pemimpin mereka?

Belum pernah ada seorang pemimpin UMNO pun yang meletak jawatan wakil rakyat sepertimana Fairus TKM pulau pinang. Samada dia dipaksa meletak jawatan atau tidak itu perkara yang lain, tetapi tujuannya adalah untuk memelihara kepentingan rakyat. PKR mahu membuktikan bahawa kita mahu pemimpin yang terbaik untuk rakyat. Kalau wakil rakyat tersebut tidak menunjukkan prestasi yang baik, dengan berat hati sekalipun kita terpaksa menukar kepada yang lebih baik.

Cuba senaraikan adakah UMNO pernah mengambil langkah sedemikian? Atau adakah pemimpin besar UMNO rela menghukum pemimpin yang dari penyokong yang sama? Cuba sebutkan satu nama pemimpin UMNO yang pernah terpenjara kerana rasuah? Cuba senaraikan seorang pemimpin tertinggi UMNO yang tidak berharta. Cuba senaraikan seorang pemimpin UMNO yang seringkas seperti TG Nik Aziz.

Najib berjanji akan memantau sendiri setiap wakil rakyat. Persoalannya selepas enam bulan, jika sekiranya ada kepincangan yang dilakukan oleh wakil rakyat, siapa akan dipersalahkan? Pada masa itulah baru Najib akan sedar bahawa senjata akan makan tuan. Setiap keburukan yang dilakukan oleh wakil rakyat BN akan tertuding dibahu Najib kerana dia telah berjanji untuk memantau sendiri secara peribadi.

Juga tidak mustahil dalam masa enam bulan lagi Najib akan dihujani oleh berbagai serangan dari Mahathir. Ini kerana sehari dua ini Najib telah mula nampak kesilapan terlalu mengikut telunjuk Mahathir. Bagi Mahathir pula, tiada yang pemerintahan yang betul kalau tidak ikut nasihat dia. Maka Najib akan menerima nasib yang sama seperti PakLah. - ramziredang

Tiada ulasan: