22 Apr 2009

DUN MELAKA : Ketua Pembangkang Diperintah Keluar Dewan

Ketua Pembangkang di Dewan Undangan Negeri (DUN) Melaka, Goh Leong San diperintah keluar dewan setelah beliau mengingkari arahan Speaker Datuk Othman Muhamad supaya memberi kerjasama agar persidangan dapat diteruskan.

Othman mengeluarkan perintah itu selepas Goh (DAP-Kesidang) enggan duduk setelah beberapa kali diarah duduk bagi membolehkan Ketua Menteri Datuk Seri Mohd Ali Rustam mengemukakan usul ucapan penghargaan dan terima kasih kepada bekas perdana menteri Tun Abdullah Ahmad Badawi serta ucapan tahniah kepada Perdana Menteri Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak.

Insiden itu berlaku sebaik persidangan itu disambung semula kirakira pukul 11.45 pagi, selepas berhenti rehat 30 minit, apabila Goh berdiri membangkitkan soal berkaitan satu notis yang dikemukakannya petang semalam bagi membahaskan usul undi tidak percaya terhadap Speaker DUN yang telah ditolak.

Othman berkata mengikut Fasal 36 Peraturan Persidangan Dewan Undangan Negeri Melaka, keputusan yang dibuat oleh Speaker adalah muktamad.

Beliau berkata selama ini beliau tidak bertegas terhadap Ketua Pembangkang itu yang menghina Ketua Menteri, Speaker dan dewan.

"Hari ini saya menggunakan kuasa saya memerintahkan beliau (Goh) keluar dari dewan ini," katanya sambil menangguhkan persidangan dewan selama 10 minit bagi membolehkan Bentara dan pegawai keselamatan membawa keluar Goh dari dewan itu.

Goh kemudiannya keluar dewan kira-kira pukul 12.15 tengah hari.

Ketika ditemui pemberita di luar dewan, Goh berkata beliau kecewa dengan tindakan Othman dan akan menghadiri persidangan dewan esok.

Persidangan dewan itu berlangsung selama empat hari sejak Isnin lepas.

Semalam, persidangan dewan menjadi kecoh dengan "perang mulut" apabila Othman menolak usul tergempar yang dikemukakan Goh berkaitan undi tidak percaya terhadap Mohd Ali, berhubung dakwaan politik wang.

Othman menolak usul tergempar itu berdasarkan tiga syarat mengikut Peraturan Mesyuarat Dewan Undangan Negeri Melaka iaitu perkara tertentu, berkehendak disegerakan dan kepentingan orang ramai.

Keputusan yang diumumkan oleh Othman telah menimbulkan rasa tidak puas hati Goh dan empat lagi anggota DUN daripada DAP dengan mereka mendesak Othman membenarkan usul tergempar itu dikemukakan dan dibahaskan pada persidangan itu.



Tiada ulasan: