13 Mac 2009

Sial Penyapu Menghambat Khir Toyo Sampai Ke Lubang Cacing

Lepas satu satu terdedah, sehingga akhirnya Khir Toyo hilang kewarasannya apabila mantan menteri besar Selangor itu menarik janggut Adun Hulu Klang, Saari Sungib sambil memberi amaran keras supaya jangan membabitkan isterinya dalam isu pembelian dua kereta Mercedes dan sebuah Range Rover.

Khir Toyo mengugut tidak akan memaafkan Shaari jika isterinya mengalami keguguran kononnya akibat tekanan daripada isu berkenaan.

“Pada mulanya saya ingat ia satu teguran biasa, tetapi nadanya semakin serius dan beremosi. Saya tidak takut dan akan meneruskan pendedahan apa juga penyelewengan yang berlaku semasa pentadbiran kerajaan yang lalu,” kata Shaari ketika ditemui.

Shaari membuat pendedahan itu ketika membahaskan titah ucapan Sultan Selangor dengan merujuk kepada pelbagai penyelewengan dan salah guna kuasa oleh Khir Toyo ketika menjadi Menteri Besar.

Umpamanya langkah KDEB membeli kereta Mercedes berharga RM1.5 juta untuk Khir Toyo dan RM900 ribu untuk Presiden syarikat beberapa bulan sebelum pilihan raya umum Mac tahun lalu.

KDEB seterusnya menjelaskan RM1 juta untuk kedua-dua kereta berkenaan kepada agen Cycle & Carriage, tetapi anak syarikat kerajaan negeri itu tidak menerima kereta berkenaan sehingga sekarang.

Shaari seterusnya mendedahkan KDEB merestui pembelian sebuah kereta Range Rover berharga RM500 ribu menerusi syarikat Cekal Tulin. KDEB memiliki 51 peratus ekuiti Cekal Tulin.

Saari berkata kereta mewah itu dibeli untuk kegunaan syarikat, tetapi kenderaan itu diserahkan kepada isteri Khir Toyo Datin Seri Zaharah Kechik untuk digunakan.

Sementara itu Dewan Undangan Negeri Selangor diberitahu kerajaan BN yang lalu membelanjakan hampir RM350,000 untuk Khir Toyo melakukan lawatan ke luar negara.

Semua tempahan penerbangan Khir Toyo ke destinasi seperti London, Los Angeles, Venice dan Amsterdam dimonopoli oleh syarikat Green Adventure Holiday, kata Menteri Besar Tan Sri Khalid Ibrahim menjawab pertanyaan Azmin Ali (Bukit Antarabangsa).

Azmin berkata selain menguruskan 21 lawatan Khir Toyo ke luar negara, Green Adventure turut diberi keistimewaan untuk memberi khidmat sama kepada barisan exco BN serta kakitangan anak syarikat negeri.

Azmin mendakwa keluarga Khir Toyo mempunyai kepentingan dalam syarikat Green Adventure.

Beliau menggesa Jawatankuasa Khas Mengenai Akauntabiliti, Ketelusan dan Kompetensi (Selcat) menjalankan siasatan terhadap mantan Menteri Besar itu .

Tan Sri Khalid berkata lawatan luar negara Khir Toyo antara September 2001 hingga Januari 2008 menanggung penggunaan dana awam RM349,134, tidak termasuk kos makan minum dan penginapan.

Beliau berkata kerajaan negeri Pakatan Rakyat telah melantik Tourism Selangor Sdn Bhd untuk mengendalikan segala urusan perjalanan kerajaan negeri manakala khidmat ejen bebas digunakan dalam keadaan tertentu untuk mengelak urusan berkenaan dimonopoli oleh satu pihak.

"Kebanyakan Exco kerajaan negeri lebih berminat membeli tiket penerbangan mereka secara terus melalui internet, terutamanya Air Asia memandangkan kos yang tinggi terpaksa dibelanjakan jika pembelian dibuat melalui ejen," Tan Sri Khalid.





Tiada ulasan: