13 Mac 2009

Norza Menjadi Kambing Hitam Menjelang Pemilihan?

Ramai beranggapan bahawa Ketua Pemuda Umno Wilayah Persekutuan Datuk Mohamad Norza Zakaria telah dijadikan kambing hitam untuk memulihkan imej UMNO yang tercalar hebat mengenai isu rasuah yang melanda parti itu menjelang pemilihan UMNO akhir bulan ini.

Ini kerana jumlah aduan rasuah setakat November lalu sahaja ialah sebanyak 900 aduan dan Pengerusi Lembaga Disiplin Umno, Tan Sri Tengku Ahmad Rithauddeen Tengku Ismail telah menyifatkan rasuah pada pemilihan kali ini adalah yang paling serius.

Justeru itu ramai beranggapan adalah sesuatu yang tidak masuk akal dari kesekalian 900 aduan hanya seorang sahaja ahli majlis tertinggi yang didakwa. Norza adalah seorang rakan emas Khairy Jamaluddin.

Sebelum ini, sebuah blog, politica-net.blogspot.com, yang dipercayai dikendalikan oleh seorang ahli parti itu mendedahkan ada "orang besar" menghalang siasatan ke atas salah seorang calon Timbalan Presiden Umno yang dibabitkan dengan hampir 400 dakwaan rasuah.

Mohamad Norza, 43, hari ini mengaku tidak bersalah di Mahkamah Majistret di sini atas dua tuduhan rasuah bagi memenangi jawatan pada pemilihan parti akhir bulan ini.

Beliau yang juga anggota Majlis Tertinggi (MT) Umno, didakwa melakukan perbuatan itu pada 6.30 petang di No 38, Pinggiran Tasik, Taman Bandar Temerloh, di sini, pada 20 Jan lepas.

Beliau didakwa secara rasuah telah memberikan kepada Khadri Musa melalui Halimi Kamaruzzaman suatu suapan iaitu wang tunai RM1,500 sebagai dorongan untuk diagihkan kepada anggota-anggota perwakilan yang boleh membantu mengundi beliau untuk memenangi jawatan sebagai anggota MT Umno.

Bagi tuduhan kedua, dia didakwa memberikan suatu suapan iaitu wang tunai RM1,900 kepada Mohammad Anuar Yunus, juga melalui Halimi Kamaruzzaman, untuk tujuan sama di tempat, waktu dan tarikh yang sama.

Beliau didakwa melakukan kedua-dua kesalahan itu di bawah Seksyen 16(b)(A) Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) 2009 (Akta 694) dan boleh dihukum di bawah Seksyen 24 akta yang sama.

Jika sabit kesalahan, beliau boleh dipenjara maksimum 20 tahun dan denda tidak kurang daripada lima kali ganda jumlah atau nilai suapan, mana-mana lebih tinggi.

Ramai yang tertanya-tanya, apakah Norza seorang sahaja yang dikenakan tindakan pendakwaan sedangkan terdapat beratus-ratus lagi aduan yang melibat pemimpin-pemimpin kanan UMNO tidak lansung disentuh aduannya.

"Apakah yang lain itu besih belaka dengan alasan tidak ada bukti kukuh? Mustahil daripada 900 aduan cuma seornag sahaja ahli majlis tertinggi yang ada bukti kukuh melakukan rasuah," bentak seorang ahli UMNO.

Beliau beranggapan apa yang berlaku kini ialah politik cantas-mencantas diantara beberapa kumpulan di dalam UMNO dengan apa cara sekalipun untuk mempastikan golongan yang terpilih nanti bersesuaian dengan misi dan visi bakal Presiden UMNO.

Bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad sebelum ini dilaporkan berkata, jika orang yang menghulur rasuah menang dalam pemilihan Umno Mac ini, kerajaan Malaysia dan kerajaan negeri akan dipimpin oleh perasuah selepas Pilihanraya Umum ke 13 jika Barisan Nasional (BN) menang.

"Jika yang menang adalah orang yang menghulur rasuah maka Umno akan dipimpin oleh perasuah.

"Dan kerajaan Malaysia dan kerajaan negeri akan dipimpin oleh perasuah selepas Pilihanraya Umum ke 13 jika BM menang. Dan pemimpin jenis ini akan sauk duit kerajaan dan duit siapa sahaja yang berurusan dengan kerajaan," kata bekas Presiden Umno itu.



Tiada ulasan: