13 Mac 2009

UMNO Sebuah Parti Yang Mengamalkan Rasuah

UMNO menerima tamparan hebat menjelang perhimpunan agongnya, dengan kebanyakan responden di dalam satu kajian melihat UMNO, sebuah parti politik terbesar di negara ini sebagai sebuah parti yang mengamalkan rasuah dan tidak memahami masalah rakyat akar-umbi.

Sejumlah 61 peratus dari 1,031 responden melihat "rasuah" merupakan masalah UMNO paling serius, sementara 13 peratus menyatakan "tidak memahami masalah rakyat" merupakan masalah kedua paling serius yang dihadapi oleh UMNO.

Ramai juga yang menyuarakan kebimbangan bahawa UMNO dipimpin oleh pemimpin yang lemah dan juga oleh "pengurus ekonomi yang lemah".

Penolakan pengundi Cina terhadap UMNO, kajian menunjukkan hanya 1 peratus dari responden berbangsa Cina meletakkan harapan untuk UMNO “terus memimpin negara”.

Hanya 3 peratus dari responden India menyatakan harapan yang serupa dan 19 peratus dari responden Melayu yang inginkan UMNO terus memimpin negara.

Keputusan yang serupa cuma 1 peratus respon Cina menyatakan mereka mengharapkan UMNO untuk membangunkan negara, namun tiada lansung yang mengharapkan Umno akan “mampu melaksanakan dan menemuhi janji-janjinya”.

Untuk pemilihan UMNO yang bakal berlansung, Tan Sri Muhyiddin Yassin, Datuk Mukhriz Tun Mahathir dan Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil dianggap mempunyai peluang cerah untuk memenangi jawatan ditandingi masing-masing hujung bulan ini.

Muhyiddin bertanding jawatan Timbalan Presiden manakala Mukhriz saingi kerusi Ketua Pemuda dan Shahrizat pula mencabar Tan Sri Rafidah Aziz untuk kedudukan Ketua Wanita.

Dua calon lain bagi kerusi Timbalan Presiden, Datuk Seri Mohd. Ali Rustam memperoleh sokongan populariti 11 peratus manakala Tan Sri Muhammad Muhammad Taib pula tujuh peratus.

Ketiga-tiga mereka - yang mempunyai pengalaman memegang kerusi Naib Presiden, bertanding kerusi itu buat kali pertama.

Di kalangan responden Melayu pula Muhyiddin memperoleh 61 peratus sokongan berbanding 14 peratus dan lapan peratus bagi Mohd. Ali dan Muhammad.

Bagi jawatan Ketua Pemuda, Mukhriz dilihat sebagai calon paling popular dengan memperoleh 52 peratus sokongan berbanding 11 peratus masing-masing untuk Naib Ketua Pemuda, Khairy Jamaluddin dan bekas Menteri Besar Selangor, Datuk Seri Muhd. Khir Toyo. Di kalangan respon Melayu pula, 58% melihat Mukhriz sebagai calon paling popular, Khairy 20% dan Khir Toyo 15%.

Dalam kenyataan yang dikeluarkan itu, Pengarah Eksekutif Merdeka Center, Ibrahim Suffian berkata, penemuan kajian kali ini menunjukkan masyarakat umum turut menunjukkan minat terhadap keputusan pemilihan pusat Umno.

"Mereka juga mempunyai pandangan mendalam tentang masalah yang dialami parti tetapi pada masa yang sama mengharapkan mereka yang dipilih kelak akan memenuhi kehendak ahli dan parti," katanya.

Kajian ini dikendalikan oleh Merdeka Center dengan kerjasama Universiti Islam Antarabangsa Malaysia.

Tiada ulasan: