13 Mac 2009

Hina Sultan: Enam Pengguna Internet Didakwa

Bahana kemelut politik Perak bukan sahaja menimpa nasib Dato Mohamad Nizar tetapi juga ke atas mereka yang telah menggunakan internet untuk menghina Sultan yang telah menitahkan Dato Seri Nizar meletakkan jawatannya.

Hari ini enam orang dihadapkan ke mahkamah atas tuduhan menghina Sultan Perak Sultan Azlan Shah menerusi Internet. Seorang mengaku salah dan didenda RM10,000.

Ini adalah kali pertama kerajaan menggunakan Akta Komiunikasi dan Multimedia untuk bertindak ke atas pengguna Internet.

Kesemua enam orang itu mengutuk Sultan Azlan Shah atas peranannya dalam krisis dua Menteri Besar di Perak yang tercetus selepas Barisan Nasional melancarkan rampasan kuasa.

Sultan Azlan Shah tidak berkenaan untuk mengadakan pilihanraya bagi mengembalikan mandat kepada rakyat untuk memilih kerajaan negeri.

Baginda sebaliknya melantik Zambry Kadir dari UMNO sebagai Menteri Besar walaupun Nizar Jamaluddin dari Pakatan Rakyat masih Menteri Besar sah di sisi perlembagaan dan tidak meletak jawatan.

Di Kuala Lumpur, seorang pembantu makmal mengaku bersalah menghina Sultan Azlan Shah menerusi Internet dan didenda RM10,000.

Azrin Mohd Zain, 33, didakwa mengikut Seksyen 233 Akta Komunikasi dan Multimedia kerana karyanya "mengandungi isu kandungan sumbang, lucah, palsu, mengancam atau jelik sifatnya dengan niat mengacau, mendera, menggugut atau mengganggu".

Seksyen berkenaan memperuntukkan hukuman denda maksima RM50,000 atau hukumen penjara setahun atau kedua-duanya sekali.

Jika gagal membayar denda tersebut, Azrin berdepan dengan hukuman penjara lima bulan.

Di mahkamah sama, Muslim Ahmad didakwa atas tuduhan serupa. Beliau bagaimanapun, mengaku tidak bersalah dan minta dibicarakan.

Muslim dibebaskan dengan ikatjamin RM3,000. Kesnya akan disebut pada 8 April.

Manakala di Mahkamah Sesyen Butterworth, dua orang dihadapkan di mahkamah atas tuduhan sama. Mereka ialah Chan Hon Keong dan Khoo Hui Shuang.

Di Sabah, seorang pemilik kedai telefon bimbit didakwa di Mahkamah Sesyen di Kota Kinabalu atas tuduhan memberi komen-komen dalam blog yang menjurus kepada perbuatan menghina Sultan Perak, Sultan Azlan Shah.

Dalam pendakwaan kira-kira jam 9 pagi itu, tertuduh, Rutinin Suhaimin, 35, yang berasal dari Kundasang, Ranau mengaku tidak bersalah selepas pertuduhan dibacakan.

Beliau dibenarkan ikat jamin RM10,000 dengan deposit RM5,000 bersama dua penjamin. Kes itu akan dibicarakan pada 25 dan 26 Mei depan.

Manakala di Petaling Jaya pula, seorang juru ukur tanah berusia, Nor Hisham Omar 36 tahun mengaku tidak bersalah di Mahkamah Sesyen atas tuduhan menghantar komen bersifat jelik melalui Internet untuk menghina Sultan Perak.

Dia didakwa melakukan perbuatan itu pada pukul 12.34 tengah hari, 11 Februari lalu di No. 16-01-06, Blok 16 Pangsapuri Sri Indah, Taman Lestari Perdana, Sri Kembangan dekat sini.

Mahkamah membenarkan Nor Hisham yang diwakili peguam Edmund Bon dibebaskan dengan ikat jamin RM4,000 dengan seorang penjamin. Mahkamah menetapkan sebutan semula kes pada 14 April ini.


Tiada ulasan: