6 Mac 2009

Setiausaha Politik Azalina Ditahan SPRM

Ketua Pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), Datuk Ahmad Said mengesahkan terdapat seorang pegawai kanan menteri persekutuan ditahan oleh suruhanjaya itu berhubung dakwaan terlibat dengan rasuah.

Difahamkan pegawai kanan itu ditahan lewat malam Rabu lalu berhubung dakwaan politik wang melibatkan lebih RM70,000.

Difahamkan lelaki tersebut ditahan lewat malam Rabu lalu dan dibebaskan beberapa jam kemudian selepas SPRM merekodkan kenyataan daripadanya.

GB difahamkan bahawa Setiausaha Politik yang dimakasudkan ialah ialah Setiausaha Politik kepada Menteri Pelancongan, Datuk Azalina Othman Said iaitu Sdr Amran Mat Noor.

Amran berasal dari Kelantan dan pernah menjadi wakil rakyat peringkat Dewan Undangan Negeri (DUN) Selising apabila mengalahkan calon PAS Saiful Bahrin Bin Mohd dalam pilihan raya umum 2004. Pada Pilihanraya 2008, Amran bertanding di kerusi Parlimen Pasir Puteh tetapi tewas di tangan calon PAS Muhammad Bin Hussain.

Azalina Othman Said adalah salah seorang calon yang akan bertanding sebagai ahli Majlis Tertinggi Umno (MT).

Penahanan Amran dipercayai ada kaitan dengan politik wang namun tidak dapat dipastikan samada wang sebanyak RM70 ribu itu kepunyaan beliau atau Menterinya.

Telah menjadi tradisi di dalam pemilihan pimpinan UMNO, calon-calon yang yang bertanding terutama di peringkat Majlis tertinggi akan menaburkan wang kepada perwakilan untuk membeli undi.



1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Tahan SP je ke? Boss SP tak kena tahan? Boss kepada bossnya?..