6 Mac 2009

BN Cuba Tutup Kes Najib & Altantuya di Parlimen

Di parlimen kelmarin Ahli parlimen Barisan Nasional enggan memberi laluan kepada wakil Parti Pakatan Rakyat Saifuddin Nasution untuk menengahkan laporan akhbar Perancis yang menunjukkan Najib dan Altantuya saling mengenali.

Datuk Seri Najib Razak didakwa pernah bergambar bersama mereka berdua, yang didakwa pasangan kekasih, bertentangan dengan penafian tokoh politik itu sebelumnya.

Ahli Parlimen Machang Saifuddin Nasution, menggemparkan Dewan Rakyat apabila menimbulkan perkara tersebut yang mana di dalam laporan itu menyatakan ia diperolehi dari sumber yang bocor dari polis Malaysia. Saifuddin telah membaca petikan kisah bagaimana Altantuya telah memohon bantuan dimana dikatakan mangsa waktu itu sedang mengandung sebelum dia ditembak mati.

Najib sebelum ini menafikan pernah mengenali atau bertemu wanita Mongolia itu yang mati dibunuh di sebuah belukar di Shah Alam.

Beliau juga pernah bersumpah mengenali wanita itu sewaktu diserang hebat oleh pembangkang pada pilihanraya kecil Permatang Pauh, Ogos tahun lepas.

Keputusan kes bunuh tersebut yang melibatkan dua anggota pasukan elit Unit Tindakan Khas (UTK) akan diketahui awal bulan depan.

Menteri Luar Datuk Seri Dr Rais Yatim, yang menggulung perbahasan menjunjung titah DYMM Yang Dipertuan Agong, menyatakan bahawa dakwaan itu tiada kaitan dengan kementeriannya.

“Apa juga maklumat boleh bocor namun dakwaan yang ini hanyalah spekulasi.” tambahnya.

Saifuddin walaubagaimana pun menyatakan akhbar tersebut mempunyai pembaca yang ramai di Eropah dan telah mencemarkan imej negara.

Banyak pihak mempersoalkan kenyataan Rais tersebut kerana telah dilaporkan di dalam akhbar tersebut bahawa Steve Shaaribu (bapa kepada Altantuya) mendakwa “Kerajaan Malaysia langsung tidak membalas surat-surat yang dihantar oleh Kementerian Luar Mongolia.”

Ini jelas satu pengabaian terhadap hubungan diplomatik kedua-dua negara oleh pihak Kementerian Luar Malaysia dan ia benar-benar mencalarkan imej negara.

Timbalan Speaker Datuk Ronald Kiandee pula tidak membenarkan Saifuddin untuk meneruskannya kerana perkara tersebut masih dibicarakan di mahkamah.


Tiada ulasan: