6 Mac 2009

100% Kata Usaha Atasi Banjir Tak Berkesan

Undian SMS Edisi 7 menunjukkan bahawa rakyat berpendapat perancangan pihak berkuasa untuk mengatasi banjir di Kuala Lumpur tidak memberi kesan.

Beribu-ribu warga kota terperangkap samaada dalam bangunan, di jalan raya atau di stesen bas dan LRT ekoran hujan lebatsejak pukul 3 petang yang menyebabkan banyak jalan ditenggelami air antara satuhingga dua meter kelmarin.

Di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC), kira-kira 1,000 pengunjung dan kakitangan yang bertugas di tingkat 2, bangunan itu terperangkap berikutanbekalan elektrik terputus serta beberapa batang jalan di sekitar bangunan ituditenggelami air.

Pegawai Operasi Jabatan Pertahanan Awam Left Muda Shahrul Kamar Mohd Johariberkata hujan lebat yang luar biasa menyebabkan air dari sungai Klang yang terletak bersebelahan PWTC melimpahi tebing dan membanjiri jalan sekitar.

Beberapa jalan utama di sekitar ibu kota seperti Jalan Ipoh Jalan Tun Ismail, Jalan Rahmat, Jalan Sentul, Jalan Kasipillay dan Jalan Duta dinaiki air sehingga menyebabkan kesesakan jalan raya yang teruk.

Tinjauan sekitar Jalan Ipoh mendapati deretan kedai dan ratusan kenderaan ditenggelami air apabila Sungai Batu melimpahi tebing.

Antara bangunan yang ditenggelami air ialah Balai Bomba dan Penyelamat Sentul, Klinik Ibu Mengandung dan Kanak-Kanak dan Klinik Kesihatan Jalan Ipoh dan bangunan MIC.

Tinjauan di Jalan Putra pula mendapati banyak kereta yang ditenggelami air sehingga ke paras bumbung.


Tiada ulasan: