6 Mac 2009

Teori RAHMAN: N Untuk Nizar (?)

Satu ketika orang heboh perkatakan teori R.A.H.M.A.N yang menjadi semakin benar jika melihat arah-aliran nama-nama Perdana Menteri Malaysia bermula dengan Tunku Abdul Rahman Putra AlHaj.

Kini selepas Abdullah Ahmad Badawi, muncul huruf N.

N pula membawa dua nama di tengah gelanggang berdasarkan senario politik negara yang begitu signifikan sekarang ini.

Yang pertama ialah Najib. Dan sememangnya hanya tinggal beberapa hari sahaja lagi Abdullah akan melaksanakan pelan peralihan kuasanya secara rasmi kepada Timbalan Perdana Menteri sekalipun terpaksa menelan hati kerana hasratnya untuk menjadi Perdana Menteri selama dua penggal tidak kesampaian.

Namun kini di dalam senario politik tanahair muncul N yang kedua. Nizar namanya. Nama NIZAR tiba-tiba meniti dari bibir ke bibir rakyat Malaysia ekoran tindakan durjana Najib yang merampas kuasa kerajaan Nizar di Perak.

Sepertimana rakyat Malaysia tidak menduga bahawa selepas Mahathir ialah Abdullah kerana waktu itu nama yang menjadi sebutan pada peringkat awal bukanlah Abdullah. "A" yang dimaksudkan pada masa itu ialah ANWAR yang merupakan Timbalan Presiden UMNO yang juga Timbalan Perdana Menteri.

Anwar hanya tertinggal setapak sahaja lagi waktu itu untuk naik sebagai Perdana Menteri yang apabila tiba-tiba musibah menimpanya menyebabkan nama Perdana Menteri yang naik ialah "ABDULLAH".

Najib yang kini terbelenggu dengan pelbagai masalah, malah sudah ada banyak tanda-tanda di waktu kakinya mula melangkah menaiki takhta Perdana Menteri hujung bulan ini, sudah begitu ramai mempersoalkan kelayakannya untuk menjadi PM sekalipun beliau telah memenangi jawatan tersebut tanpa bertanding di dalam pemilihan UMNO tahun ini.

Rakyat Perak rata-rata menolaknya. Malah satu ketika beliau sendiri telah dinasihatkan oleh Polis jangan menjejakkan kakinya ke Perak kerana pihak Polis tidak berupaya untuk mempastikan keselamatannya di negeri itu.

Beliau dianggapkan oleh seorang tokoh politik sebagai seorang yang tidak bersifat negarawan apabila melakukan rampasan kuasa di Perak. Beliau dilaporkan juga bakal "ditelanjangkan" jika berani mengheret seorang pemimpin PKR yang telah mendedahkan isu rasuah Najib yang cuba menaburkan jutaan ringgit bagi mendapatkan perkhidmatannya memjuk ahli dewan undangan negeri Pakatan Rakyat untuk melompat parti.

Ada orang yang begitu phobia jika disebutkan nama Najib. Ada yang dah pijak-pijak gambar Najib. Ada yang dah sembut cat kat wajahnya di lebuhraya. Ada juga yang dah bercita-cita yang menunggu ketibaannya dengan hadiah lemparan sepatu buruk.

Begitu dasyat kebencian rakyat kepada Najib. Belum pernah berlaku terhadap mana-mana bakal Perdana Menteri.


Kini muncul semula kes Altantuya yang mati dibunuh secara kejam yang rata-rata masyarakat terpandang wajah Najib semula sebagai orang yang turut serta terlibat di dalam konspirasi itu apabila namanya disebut di dalam sebuah majalah antarabangsa semalam.


Dalam masa yang sama nama Nizar tiba-tiba muncul di persada politik nasional. Nizar yang telah berjaya memimpin kerajaan Pakatan Rakyat di Perak begitu dicemburui oleh musuh politiknya iaitu UMNO-BN sehingga wujud komplot keji menjatuhkan kerajaannya dengan taktik dan teknik paling kotor di dalam sejarah politik negara semenjak merdeka selepas tragedi yang sama berlaku di Kelantan pada 1978. Belum sempat satu tahun dia menjadi MB, musuhnya dah tak tahan untuk terus berusaha menjatuhkannya.

Perak ialah sebuah negeri yang multi-racial, heterogeneous. Ia adalah sebuah mini-Malaysia yang sifatnya juga multi-racial dan heterogeneous. Tidak mudah untuk mengepalai sebuah kerajaan yang rakyatnya sebegitu rencam. Jika tidak dengan titah perletakan jawatan oleh Sultan Perak terhadap Nizar, tidak begitu ramai pula yang mengetahui kehebatan seorang "menteri besar" yang low-profail ini.

Berdasarkan keputusan pilihanraya umum ke 12 yang lalu, undi popular di Semenanjung (tak masuk Sabah dan Sarawak) Pakatan Rakyat memperolehi 51% berbanding Barisan Nasional yang hanya memperolehi 49%.

Dan jika Malaysia ini sebuah negara republik seperti Amerika, jika dua N ini dipertemukan di dalam pemilihan Presiden mewakili dua parti yang berbeza, berdasarkan undi popular PRU12 dan berdasarkan senario politik mutakhir, yang bakal menerajui negara ialah NIZAR.

Dipandang apa sudut sekalipun, dari aspek positifnya, Nizar akan menerima markah yang lebih banyak dari Najib jika kedua-dua N ini di nilai sebelah menyebelah.

Mungkin teori bersahaja ini tidak diterima kerana persis seolah-olah sukar untuk menjadi kenyataan. Namun saya melihat apa yang menimpa Nizar sekarang ini ialah sebagai satu ujian untuk beliau naik semula ke tempat yang lebih tinggi di masa muka. Itu perjalanan perjuangan pemimpin-pemimpin yang hebat di sepanjang zaman.

Satu hari, cepat atau lambat, dengan ketrampilan yang ada pada Nizar, saya meyakini beliau akan menerajui negara kita Malaysia. Ketrampilannya apa? Bacanya kat sini.


2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

RAHMAN.. mungkin RAHMAAN yang sepatutnya.

Tanpa Nama berkata...

mengarut lar blog ko ni..