6 Mac 2009

Berita Hari Ini 6 Mac 2009

SIVAKUMAR DIHALANG LANTIK PEGUAM SENDIRI

Mahkamah Tinggi Ipoh sekali lagi memutuskan bahawa Speaker Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak, V Sivakumar hanya boleh diwakili oleh pegawai undang-undang negeri dan bukan peguam persendirian yang dilantiknya.

Keputusan tersebut dibuat oleh Pesuruhjaya Kehakiman Ridwan Ibrahim selepas mendengar hujah dalam kamarnya. Mahkamah mendengar permohonan yang difail oleh tiga Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) bebas yang menyokong BN terhadap Sivakumar kerana mengisytiharkan bahawa kerusi mereka kosong. (Ulasan lain di hujung artikel)

POLIS SIASAT 28 ADUN PAKATAN RAKYAT

Polis dilaporkan akan menyiasat kesemua 28 Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Pakatan Rakyat di Perak, termasuk Speaker DUN V Sivakumar, berhubung satu perhimpunan sebelum persidangan tergempar bawah pokok kelmarin.

Ketua Polis Perak Datuk Zulkifli Abdullah berkata mereka semua, termasuk Datuk Seri Mohamad Nizar Jamaluddin, akan dipanggil atas dakwaan berhimpun secara haram dekat pintu masuk Bangunan Perak Darul Ridzuan yang menempatkan Dewan Undangan Negeri (DUN).

YB NGEH KOO HAM : POLIS BERTINDAK BERAT SEBELAH

Ahli parlimen Sitiawan YB Ngeh Koo Ham menyifatkan tindakan polis berat sebelah di dalam mengangani krisis politik Perak. Polis juga telah menyalahgunakan kuasanya di dalam mengepung dan menutup pintu bangunan Perak Darul-Ridwan.

"Kami hanya ingin akses ke bangunan, oleh itu menuduh kami berhimpun secara haram walhal Polis yang bertindak secara tidak sah dan menyalahi undang-undang menghalang kami dan memaksa kami berada di luar pagar adalah lansung tidak boleh diterima.

STATUS ELIZABETH WONG DIKETAHUI SELEPAS 15 MAC

Keputusan mengenai kedudukan Exco dan Ahli Dewan Undangan Negeri Selangor kawasan Bukit Lanjan, Elizabeth Wong, (gambar) yang gambar separuh bogelnya disebarkan melalui media baru-baru ini, akan diketahui selepas menamatkan cutinya pada 15 Mac ini.

Menteri Besar Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim berkata, langkah itu selaras dengan keputusan kerajaan negeri membenarkan Wong, yang juga Anggota Exco Kerajaan Negeri, bercuti selama sebulan bagi menenangkan fikiran akibat kontroversi itu.

RAMAI CALON BEBAS UNTUK BUKIT SELAMBAU

Lima individu, iaitu ahli perniagaan, M Khanapathy, 49; Pengurus Pemasaran, L Sarala, 33; pelakon drama sambilan Tamil, RPS Kalaimani, 52; kontraktor, R Loganthan, 43, dan ahli perniagaan yang juga bekas Penasihat Kongres India Muslim Malaysia (Kimma), Datuk Thasleem Mohd Ibrahim, 59, menawarkan diri bertanding sebagai calon bebas pilihan raya kecil itu.

Ada yang sengaja isytihar bertanding calon bebas dengan harapan mereka akan dibeli semasa penamaan calon dan ada yang ditaja untuk memecahkan undi.

POLIS BENARKAN HIMPUNAN ANTI-PPSMI

Polis membenarkan perhimpunan membantah dasar Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI), Sabtu ini.

Bagaimanapun perhimpunan hanya dibenarkan diadakan di Masjid Negara jam 2 petang, sementara dua lokasi lagi yang dirancang - Pasar Seni dan kompleks membeli-belah Sogo - tidak jelas.

KES LIWAT ANWAR KE MAHKAMAH TINGGI

Selepas tujuh bulan menjadi perhatian, kes liwat Ketua Umum Pakatan Rakyat, Datuk Seri Anwar Ibrahim dipindahkan ke Mahkamah Tinggi untuk dibicarakan. Hakim Mahkamah Tinggi Datuk Mohamad Zabidin Mohd Diah memutuskan perkara tersebut kira-kira pukul 9.50 pagi tadi.

Sementara itu, salah seorang peguam Anwar, Sankara Nair berkata, pihaknya kecewa dengan keputusan tersebut, namun terpaksa menerimanya. Beliau berkata, pihaknya akan memfailkan rayuan di Mahkamah Rayuan esok bagi semakan semula keputusan Mahkamah Tinggi hari ini.

TVANTARA: RIDWAN PAKSA SIVAKUMAR GUNA KHIDMAT PENASIHAT UNDANG-UNDANG NEGERI

Mahkamah Tinggi Ipoh sekali lagi menafikan Speaker V.Sivakumar daripada mengguna khidmat peguam pilihannya dalam menghadapi saman daripada tiga bekas ADUN Pakatan Rakyat.

Keputusan itu telah dipertikaikan oleh pelbagai pihak sebagai tidak menasabah. Hakim tiada hak untuk memaksa seseorang untuk diwakili oleh mana-mana peguam. Ia jelas satu pencabulan terhadap hak kebebasan rakyat yang dijamin oleh Perlembagaan.



1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

toksah nk kata berat sebelah..itu nasib ko lah..kalu ko yg berkuasa, lagu tu jugalah yg akan ko lakukan..korang org poltik semua takleh nak caya..kebanyakannya pentingkan diri, keluarga dan kroni sendiri sahaja..