29 Mac 2009

Bukit Gantang : Muhyiddin Mula Tunjuk Temberang

Gendang kempen telah bermula di Bukit Gantang. Bagi BN, menurut Tan Sri Muhyiddin Yassin, pilihan raya kecil kerusi Parlimen Bukit Gantang adalah signifikan dan sangat penting untuk dimenangi BN kerana ia merupakan pilihan raya pertama susulan peralihan kuasa dan kepimpinan dalam parti melibatkan bakal Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Abdul Razak.

Muhyiddin yang dipilih Timbalan Presiden Umno Khamis lalu berkata, barisan kepimpinan baru Umno akan memberi keyakinan kepada rakyat tentang kesungguhan kerajaan BN untuk membawa perubahan dan pembaharuan seperti yang diharapkan mereka.

Dan yang paling anih, beliau juga menaruh harapan agar para pengundi Cina di Bukit Gantang tidak terpedaya dengan pihak pembangkang yang cuba mempengaruhi mereka dengan taktik meraih simpati berhubung peralihan kerajaan negeri Perak baru-baru ini.

BN, katanya, akan menggunakan tempoh berkempen untuk memperjelas kepada pengundi Cina dan masyarakat di kawasan Bukit Gantang bahawa peralihan kuasa kerajaan negeri Perak kepada BN adalah mengikut peruntukan Undang-undang Tubuh Negeri Perak.

Banyak pihak menggangap tindakan Muhyiddin tersebut hanya bermimpi di siang hari dan lair dari pemimpin yang tidak siuman. Malah, UMNO-BN sepatutnya membawa presiden barunya iaitu Najib selaku Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Perak untuk berkempen serta menjawab semua persoalan yang timbul ekoran rampasan kuasa yang dilakukan oleh beliau di Perak.

"Kalau setakat Muhyiddin, baik tak payah kerana rakyat Perak sebenarnya teringin untuk menemui Najib, bukan Muhyiddin," kata seorang warga Perak.

"Kemarahan rakyat Perak tidak memerlukan sebarang penjelasan atau atau pujukan dari mana-mana pemimpin lain yang menjadi boneka kepada Najib, Nizar tidak menagih simpati, tetapi rakyat Perak seluruhnya amat bersimpati kepadanya apatah lagi ditokok-tambah dengan pembohongan dan fitnah media massa arus perdana yang setiap saat menghentam kerajaan sah Pakatan Rakyat," ujarnya.

Beliau berkata rakyat Perak bersyukur dengan adanya pilihanraya kecil yang dikurniakan Allah ini di saat UMNO-BN sebenarnya takut untuk berdepan dengan rakyat Perak.

"UMNO perlu berani bertanggungjawab terhadap kemelut yang berlaku, panggil semua pemimpin-pemimpin tertinggi UMNO berkempen di Bukit Gantang, kami tidak akan sekali-kali berganjak dengan pendirian kami untuk menyatakan bahawa anda semua adalah pemimpin rasuah yang gila kuasa," tambahnya lagi.

Beliau juga bertanya apakah buta mata Muhyiddin di hari penamaan calon di mana puluhan ribu rakyat yang hadir menyokong Pakatan Rakyat berbanding dengan 2-3 ribu penyokong BN?

Sementelah lagi, Muhyiddin tidak perlu bercakap banyak dan bercakap besar kerana kes rampasan kuasa yang dilakukan oleh UMNO-BN belum lagi ada legitimasinya kerana mahkamah belum memutuskan kerajaan UMNO-BN yang menerajui Perak kini sebagai kerajaan yang sah.

"Bagaimana jika mahkamah memutuskan di sebaliknya? Sanggupkah Muhyiddin meletakkan jawatannya sebagai Timbalan Presiden UMNO yang baru dimenanginya kerana cuba mengekakkan benang yang basah di hadapan sekalian rakyat Perak?"

Beliau juga berkata bahawa Muhyiddin usah bermimpi banyak sangat untuk menjadi Timbalan Perdana Menteri sepertimana ramai pemimpin UMNO yang bermimpi sebelum ini yang membela tindakan Najib seperti Syed Hamid Albar dan Rais Yatim. Apa yang berlaku akhirnya kedua-dua pemimpin itu menerima penghinaan paling dasyat, bukan dari rakyat Perak, tetapi dari ahli UMNO sendiri.

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

p mampus la dengan muhyidin...
aku rela face 2 face ngam najs n bagi penampar...
dasar pondan xda testis...
kami rakyat perak ckit pn tidak akan berganjak dengan pilihan kami yakni kuasa rakyat!!!!