29 Mac 2009

BUKIT GANTANG : Kehadiran Polis Yang Ramai Menjadikan BN Terus Ditolak Rakyat

Tindakan UMNO-BN memperkudakan Polis untuk menakut-nakutkan rakyat di Bukit Gantang tidak akan mampu untuk mengubah pendirian rakyat yang telah menolak mereka.

Malah kehadiran polis yang begitu ramai di Bukit Gantang menjadikan masyarakat Bukit Gantang menjadi bertambah benci kepada kerajaan UMNO-BN kerana ia dilihat sebagai satu cara untuk memaksa rakyat memilih mereka di dalam pilihanraya kecil yang bakal diadakan pada 7 April nanti.

Menurut seorang penduduk Bukit Gantang, Khalid Bin Jelui, kehadiran polis yang begitu ramai di Bukit Gantang bukan menjadikan rakyat semakin takut sepertimana yang UMNO-BN harapkan tetapi rakyat bertambah benci terhadap ugutan yang dilakukan itu.

Seorang lagi penduduk, Zahara Mat Zain meluahkan rasa tak puas hatinya terhadap bilangan anggota polis dan FRU yang berujuan untuk menakutkan orang kampung. Kehadiran mereka yang begitu ramai menjadikan rakyat tidak selesa ditambah dengan helikopter yang disifatkan sebagai langkah pembaziran.

Bagi seorang pengundi di Bukit Gantang, Ishak Latipi Mastan yang terperanjat dengan kehadiran polis yang ramai berserta dengan khemah yang begitu besar adalah sikap pembaziran yang dilakukan ole pihak kerajaan. Bukit Gantang katanya adalah satu kawasan yang masyarakatnya hidup secara harmoni dan belum pernah berlaku sebarang insiden seperti pergaduhan atau su yang sensitif di kawasna tersebut.

Ketua Wanita Keadilan Perak, Fathmaty Salim menyifatkan langkah meletakkan bilangan polis yang begitu ramai di Bukit Gantang sebagai langkah yang membazir di saat negara sedang menghadapi kemelesetan ekonomi dengan terpaksa menanggung pembayaran elaun polis-polis dari seluruh negara ke Bukit Gantang.

"Jika elaun yang dibayar kepada polis yang berhari-hari di sini dibagikan kepada rkayat yang miskin itu lebih utama," katanya.

Justeru rakyat tidak sama-sekali akan merasa takut dan gentar dengan kehadiran polis yang ramai sebagai taktik untuk mengugut rakyat dan pengundi Bukit Gantang dan yang penting kezaliman dan penindasan UMNO-BN perlu ditamatkan melalui pilihanraya kecil Bukit Gantang 7 April ini.


Tiada ulasan: