29 Mac 2009

Batang Ai : Pakatan Rakyat Lawan Barisan Nasional

Calon BN Malcolm Mussen Lamoh (PRS) dicabar calon PKR Jawah Gerang. Ia adalah satu pertanding satu lawan satu di Batang Ai dan merupakan percubaan pertama PKR - Pakatan Rakyat untuk melihat sambutan masyarakat pedalaman Sarawak terhadap parti Pakatan Rakyat.

Kerusi Batang Ai dikuasai BN sebelum penyandangnya Datuk Dublin Unting meninggal dunia. Batang Ai mempunyai pemilih Berdaftar berjumlah 8,006 dan pecahannya ialah : 95% pengundi Iban / 3.5% Cina / 1.5% Melayu/Melanau.

Menteri Besar Selangor, YAB Tan Sri Khalid Ibrahim yang turut serta di dalam perrakan penamaan calon di Batang Ai yakin dengan peluang PKR.

Ini berikutan calon Bebas, Johnny Chuat, 38, tidak mengemukakan borang pencalonan dan mengisytiharkan sokongan kepada calon Parti Keadilan Rakyat (PKR), Jawah anak Gerang, 55.

Keputusan Johnny Chuat, seorang graduan komunikasi dan kewartananan dari Universiti Charleton Kanada untuk menarik diri telah disambut dengan sorakan oleh Pakatan Rakyat dan beiau menerima ucapan tahniah dan terima kasih dari MB Selangor.




BERITA LAIN

Bukit Gantang : Nizar Berhadapan Dengan BN dan Bebas

Bukit Selambau : Sejarah Terukir, 15 Calon Bertanding

Tiada ulasan: