5 Mac 2009

Berita Hari Ini 5 Mac 2009 Edisi Petang

KES LIWAT ANWAR KE MAHKAMAH TINGGI

kes liwat Ketua Umum Pakatan Rakyat, Datuk Seri Anwar Ibrahim dipindahkan ke Mahkamah Tinggi untuk dibicarakan. Hakim Mahkamah Tinggi Datuk Mohamad Zabidin Mohd Diah memutuskan perkara tersebut kira-kira pukul 9.50 pagi tadi.

Dalam penghakimannya, Mohamad Zabidin berkata, Hakim Mahkamah Sesyen S.M Komathy Suppiah telah terkhilaf dalam memutuskan sijil pemindahan kes yang ditandatangani oleh Peguam Negara, Tan Sri Abdul Gani Patail sebagai tidak sah. Katanya, Abdul Gani hanya menjalankan fungsi pentadbiran dengan menandatangani sijil tersebut dan bukan menjalankan fungsi penghakiman atau separa-penghakiman.

Sementara itu, salah seorang peguam Anwar, Sankara Nair berkata, pihaknya kecewa dengan keputusan tersebut, namun terpaksa menerimanya. Beliau berkata, pihaknya akan memfailkan rayuan di Mahkamah Rayuan esok bagi semakan semula keputusan Mahkamah Tinggi hari ini.

PAKATAN RAKYAT BINCANG CARA EXCO ISYTIHAR HARTA

Kerajaan Pulau Pinang telah berbincang pemimpin kerajaan Pakatan Rakyat yang lain mengenai garis panduan yang seragam mengenai perisytiharan harta exco masing-masing.

Demikian dinyatakan oleh Ketua Menteri YAB Lim Guan Eng, langkah tersebut diambil supaya dapat menggunakan garis panduan yang sama bagi semua negeri-negeri yang diperintah oleh Pakatan Rakyat

SIVAKUMAR PERLU DIWAKILI PENASIHAT UNDANG-UNDANG

Mahkamah Tinggi Ipoh memutuskan bahawa Speaker Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak, v. Sivakumar sepatutnya diwakili oleh penasihat undang-undang kerajaan negeri dalam saman yang dikemukakan terhadapnya.

Ini kali kedua Mahkamah Tinggi mengeluarkan keputusan itu. Kali pertama ialah pada hari semalam apabila peguam-peguam Sivakumar dihalang dari mewakilinya kerana menurut Pesuruhjaya Kehakiman, peguam-peguam berkenaan tidak mempunyai locus standi untuk mewakili Sivakumar yang pada pendirian mahkamah Sepaker ialah seorang penjawat awam.

PEGUAM PERTIKAI KEPUTUSAN MAHKAMAH TINGGI

Peguam Haji Asmuni Awi mempertikaikan keputusan Pesuruhjaya Kehakiman Ridwan Ibrahim yang menghalang Tommy Thomas seorang pakar Perlembagaan mewakili V.Sivakumar.

Menurut Asmuni mahkamah sepatutnya memutuskan samada kedudukan Speaker adalah sebahagian daripada entiti kerajaan atau sebaliknya.

"Mahkamah sepatutnya tidak boleh meneruskan keputusan mendengar kes tersebut sehingga Sivakumar diberi peluang untuk menjawab samada beliau boleh melantik peguam dari peguam Negara.



Tiada ulasan: