10 Feb 2009

Allahyarham Roslan Selamat Disemadikan

Jenazah Allahyarham Roslan Shahrum selamat disemadikan di kampung Allahyarham di Changkat Larang, Lahat dekat Batu Gajah.

Beribu-ribu orang menziarahi jenazah Allahyarham buat kali terakhir di kediamannya di Changkat Larang di sini petang tadi.

Ahli Parlimen Gopeng, YB Lee Boon Chye yang turut hadir menyifatkan pemergian Allahyarham satu kehilangan besar untuk negara.

Allahyarham dikatakan meninggal dunia semasa berbasikal untuk pergi ke Farmasi tetapi telah terjatuh di bahu jalan. Beliau disahkan meninggal dunia di Hospital Batu Gajah.

DS Nizar membacakan talkin pada Allahyarham, manakala Tuan Sheikh Mohd Nor Al-Hafiz membacakan tahlil dan Ustaz Zulkarnain Ibrahim membacakan doa di tanah perkuburan Islam Changkat Larang, tempat persemadian Allahyarham.

Antara yang hadir ialah DS Anwar Ibrahim, Dr Hatta Ramli, Dato Mahfuz Omar, Ustaz Haji Ahmad Awang, barisan ahli parlimen dan Adun. Para pimpinan tertinggi Parti pakatan Rakyat Perak dan Pegawai kerajaan juga kelihatan hadir.

Roslan, Pengerusi Yayasan Perak di bawah kerajaan Pakatan Rakyat, adalah lulusan ijazah sarjana muda Sains Politik dari Universiti Kebangsaan Malaysia dan memperoleh ijazah Sarjana Sains Pembangunan dan Sumber Manusia dari Universiti Putra Malaysia.

Pensyarah Institut Perguruan Ipoh itu berkatam sebulan lepas, suaminya pernah pengsan semasa berada di Taiwan dan setelah menjalani pemeriksaan, doktor mendapati jantung Allahyarham besar dan kurang oksigen.

"Dia patut pergi pemeriksaan tetapi arwah pergi ke Gaza, Palestin dan hingga hari ini tak buat apaapa pemeriksaan kesihatan," katanya kepada pemberita.

Beliau pernah berkhidmat sebagai Pengarah Sumber Tenaga Manusia dan Pentadbiran di Perbadanan Kemajuan Negeri Perak.

Malah beliau juga pernah berkhidmat sebagai pensyarah di Universiti Putra Malaysia, Universiti Terbuka Malaysia dan Universiti Teknologi Mara (UiTM, dulu ITM) di Perak.

Allahyarham meninggalkan seorang isteri, Safiah Harun dan mempunyai 11 orang anak yang berusia antara sembilan dan 23 tahun.

Kelab GB merakamkan takziah kepada seluruh keluarga Allahyarham dan semuga Allah menghimpun roh Allahyarham di kalangan orang yang dicucuri rahmat dan bersama para syuhada.

PERHIMPUNAN PERTAHANKAN PAKATAN RAKYAT DI PERAK

Sokongan rakyat terhadap kepimpinan MB Perak Datuk Seri Mohd Nizar Jamaluddin jelas ditunjukkan dengan kehadiran lebih 35 ribu orang yang hadir di dalam satu perhimpunan yang diadakan di kediamaan rasmi Menteri Besar di Ipoh malam semalam.

Datuk Seri Anwar menyifatkan Datuk Seri Nizar seorang pemimpin yang berhemah tinggi yang gigih berusaha mengikis budaya rasuah yangs ebatu dengan kerajaan Barisan Nasional sebelum ini.

"Kita sokong Nizar kerana prinsipnya, kita sokongnya kerana ketegasannya, kita sokongnya kerana akhlaknya, kita sokongnya kerana jiwanya jiwa untuk membela nasib rakyat Perak," tegas Anwar.

Anwar juga menyelar Najib yang menggunakan taktik kotor untuk merampas kuasa di Perak.

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Al-Fatihah buat Allahyarham Ustaz Roslan Shahrum...Semoga Allahyarham ditempatkan bersama para syuhada