9 Feb 2009

Ulasan Berita Hangat 9 Feb 2009

Ahli Parlimen Bukit Gntang Roslan Shahrom meninggal dunia akibat komplikasi jantung selepas jatuh dari basikal yang dinaikinya hari ini.

Dengan kematian ini, satu pilihan raya kecil terpaksa diadakan. Adalah dipercayai Speaker Dewan Rakyat secara rasmi akan memaklumkan kepada SPR berlaku kekosongan di kerusi Parlimen Bukit Gantang itu dan dalam masa 60 hari SPR dijangka akan mengadakan pilihan raya kecil.

Dalam pilihanraya umum lalu, Roslan mengalahkan bendahari Umno, Datuk Azim Mohd Zabidi dengan majoriti 1,566 undi.

Roslan mendapat 20,015 undi manakala Abdul Azim menerima 18,449 undi. Manakala calon bebas, M Morgan mendapat 872 undi.

Sementara itu Pemuda PAS Kelantan mencadangkan supaya Dato' Seri Mohd Nizar Jamaluddin dicalonkan bertanding pilihan raya kecil parlimen Bukit Gantang yang akan diadakan tidak lama lagi.

ADUN BUKIT SELAMBAU V.ARUMUGAM LETAK JAWATAN EXCO KEDAH

Di Kedah, anggota Exco, V. Arumugam mengosongkan jawatan tersebut tetapi masih kekal sebagai Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) kawasan Bukit Selambau.

Demikian diumumkan oleh Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Azizan Abdul Razak

Baru-baru ini, beliau mendakwa berdepan dengan ugutan supaya meninggalkan Pakatan Rakyat untuk menyertai BN.

Arumugam merupakan Pengerusi Jawatankuasa Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna, Hal Ehwal Masyarakat Siam, Perpaduan, Pekerja Ladang dan Hal Ehwal Masyarakat India.

Beliau yang bertanding sebagai calon Bebas, menyertai PKR selepas pilihan raya umum 8 Mac lalu dan diberikan jawatan Exco dalam kerajaan negeri.

Arumugam memperoleh 13,225 undi manakala calon Barisan Nasional (BN) dari MIC, Krishnan Subramaniam pula memperoleh 10,863.

DAP SOKONG KEPIMPINAN DATUK SERI ANWAR IBRAHIM

DAP akan terus menyatakan sokongan kepada Datuk Seri Anwar Ibrahim meskipun Pengerusi Kebangsaannya, Karpal Singh semalam menggesa agar Ketua Umum Pakatan Rakyat itu melepaskan kedudukannya atas alasan sudah tidak layak lagi.

"DAP mengulangi sokongan kepada Pakatan Rakyat untuk mewujudkan sebuah kerajaan alternatif yang demokratik, memusatkan rakyat dan kepimpinan beretika berdasarkan lima prinsip kebebasan, keadilan, kebenaran, kebajikan sosial dan nilai moral universal.

"Sehubungan itu, DAP menyokong Penasihat PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai Pemimpin Pembangkang di Parlimen dan akan kekal (dalam kedudukan itu) memandangkan tiada pemimpin tunggal yang pernah mempersoalkan perkara ini semasa mesyuarat dalaman di mana-mana peringkat," kata Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng.

MUKHRIZ PELAWA PAS SERTAI BN

PAS Perak hari ini disaran menyertai Barisan Nasional (BN) bagi mengukuhkan perpaduan Melayu dan seterusnya membentuk satu pentadbiran kerajaan negeri yang lebih mantap.

Exco Pemuda Umno, Datuk Mukhriz Tun Mahathir berkata, PAS harus mempertimbangkan cadangan berkenaan agar sebuah kerajaan negeri yang kuat dan bersatu padu dapat dibentuk.

"Dengan cara itu, kita (BN) akan dapat memimpin dan mentadbir negeri Perak dengan lebih terjamin dan berkuasa kerana gabungan kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) BN, Bebas dan PAS akan dapat mewujudkan satu pentadbiran negeri yang lebih mantap," katanya kepada pemberita.

10 ADUN BN AKAN ANGKAT SUMPAH SEBAGAI EXCO KERAJAAN HARAM BN ESOK

Kerajaan Haram BN Kedah akan melantik Exconya pada hari esok. MB kerajaan BN tersebut Zambry Abdul Kadir berkata, senarai nama Exco berkenaan akan hanya diumumkan pada majlis mengangkat sumpah Exco kerajaan negeri Perak di Istana Iskandariah di Kuala Kangsar yang dijadualkan esok.

Beberapa jalan di Kuala Kangsar terutama yang menghala ke Istana Iskandariah, Bukit Chandan akan ditutup kepada orang ramai mulai pukul 8 pagi sehingga tamat majlis mengangkat sumpah anggota Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri di Istana Iskandariah esok.


Tiada ulasan: