10 Feb 2009

Ulasan Berita Hangat 10 Feb 2009 Edisi Ptg

Mahkamah Majistret Ipoh keluarkan waran tangkap terhadap Adun Changkat Jering, Kapt (B) Mohd Osman Mohd Jailu kerana tidak hadir kes rasuah projek pembangunan bernilai RM180 juta.

Adik Mohd Osman, Noriza Jailu sebagai penjamin beliau, memaklumkan mahkamah bahawa tertuduh tidak dapat hadir kerana telah dimasukkan ke Hospital Kuala Lumpur malam semalam kerana masalah jantung.

Selain Osman, mahkamah turut mengeluarkan waran tangkat terhadap ahli perniagaan Usaili Alias.

Bagaimanapun perintah itu dibatalkan setelah tertuduh hadir kira-kira sejam kemudian.

Perbicaraan yang dijadualkan selama tiga hari bermula hari ini ditangguhkan ke 15 Jun depan dan pihak pendakwa menafikan desas-desus menyatakan kes itu digugurkan. Namun ia belum dapat meyakinkan rakyat kerana kes ditangguh terlalu lama dan Bernama turut telah melaporkan perbicaraan yang dijadualkan selama tiga hari bermula hari ini terpaksa ditangguhkan ke 15 Jun depan kerana Hakim Mahkamah Sesyen, Tan Looi Heng menghadiri seminar sehingga esok dan kes itu kemudian didengar di hadapan Majistret Sharmila Abdul Samad.

6 EXCO ANGKAT SUMPAH

Enam Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri (Exco) Perak yang baru, yang terdiri dari dua muka lama dan empat muka baru, hari ini mengangkat sumpah jawatan di hadapan Sultan Perak, Sultan Azlan Shah di Istana Iskandariah di sini pagi ini.

Mereka terdiri dari dua bekas Exco, Datuk Ramly Zahari (ADUN Manong) dan Datuk Saarani Mohamad (ADUN Kota Tampan).

Empat muka baru pula terdiri daripada Ketua Pemuda MCA Perak, Dr. Mah Hang Soon (ADUN Chenderiang), Ketua Pemuda Umno Perak, Zainol Padzi Paharudin (ADUN Sungai Manik), Hamidah Osman (ADUN Sungai Rapat) dan Mohd Zahir Abdul Khalid (ADUN Kamunting).

BBC Perak di dalam kenyataannya membantah perlantikan ADUN Sungai Rapat sebagai exco kerana Hamidah pernah menghina kuam India apabila dia bertanya kepada Speaker Dewan Negeri, V. Sivakumar yang berbangsa India samada menerima perumpamaan lama, yang mana patut dibunuh dahulu, ular ataupun orang India.

Semua exco Pakatan Rakyat memboikot majlis berkenaan. ADUN Bebas juga tidak kelihatan.

NIZAR DIHALANG MEMASUKI BANGUNAN SUK

Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin dihalang daripada memasuki bangunan Setiausaha Kerajaan Negeri (SUK) kira-kira pukul 11 pagi tadi.

Nizar berkata beliau akan tetap menjalankan tugasnya sebagai Menteri Besar dari kediaman rasminya.

Bangunan SUK dikawal ketat ketat pihak polis termasuk anggota Polis Simpanan Persekutuan (FRU). Dua trak FRU turut ditempatkan di hadapan bangunan SUK.

Tidak kelihatan gelagat penyokong Umno yang dikatakan akan "berbuat apa sahaja" untuk menghalang Mohammad Nizar memasuki bangunan pejabatnya.

SPR BERMESYUARAT JUMAAT INI

Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) akan mengadakan mesyuarat khas Jumaat ini untuk membincangkan mengenai tarikh pilihan raya bagi kedua-dua kerusi Parlimen Bukit Gantang dan Dewan Undangan Negeri (DUN) Bukit Selambau.

Timbalan Pengerusi SPR, Datuk Wan Ahmad Wan Omar ketika dihubungi berkata, pihaknya akan membincangkan mengenai kekosongan dan langkah-langkah seterusnya termasuk tarikh mengadakan pilihan raya kecil bagi dua kerusi berkenaan.

Bagaimanapun kata beliau, sehingga tengah hari ini, pihaknya belum menerima notis maklumat kekosongan daripada Speaker DUN Kedah dan Speaker Dewan Rakyat.

PKR CADANGKAN CALON INDIA UNTUK BUKIT SELAMBAU

PKR merancang meletakkan calon berketurunan India pada pilihan raya kecil kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) Bukit Selambau, Kedah susulan peletakan jawatan penyandangnya V Arumugam semalam.

Penasihat parti itu Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata ia akan meletakkan calonnya memandangkan kerusi DUN berkenaan diperuntukkan kepada PKR.


Tiada ulasan: