10 Feb 2009

Benarkah Mereka Sakit?

Sakit. Tidak sihat. Itu alasan yang diberikan oleh dua orang bekas exco yang melompat parti dari PKR kepada Bebas yang menyokong BN sewaktu gagal menghadirkan diri untuk perbicaraan kes rasuah mereka yang dijadualkan hari ini.

Alasan yang sama telah mereka gunakan sewaktu mereka berdua dilaporkan hilang yang secara tiba-tiba pulih apabila muncul bersama Najib di hari pengumuman mereka mengisytiharkan lompat parti yang membuka jalan untuk berlakunya rampasan kuasa di Perak.

Terlalu mudah untuk memberikan alasan sakit dengan membeli sijil sakit yang berharga RM4-RM5 di klinik apatah lagi dengan wang berjuta yang telah diperolehi dari kegiatan tidak bermoral dan beretika.

Mereka tidak menyedari alasan sakit yang diberikan berulangkali akan menyebabkan alasan itu nanti akan bertukar menjadi "kebenaran" apabila "minda bawah sedar" mereka disuapkan dengan hal yang negatif seperti itu.

Munkin mereka berdua ini tidak pernah menyedari bahawa "minda bawah sedar" akan menerima pernyataan mereka itu sebagai sesuatu yang benar dan kelak nanti mereka akan benar-benar merasai apa yang mereka sendiri hajatkan.

Apabila mereka menghujani minda bawah sedar mereka bahawa mereka sakit, mereka sebenarnya sedang "berdoa" untuk ke arah itu.

Justeru itu kita suka memberi amaran kepada mereka berdua supaya tidak mudah menjadikan "sakit" sebagai alasan untuk sesuatu keuzuran apatah lagi ia dilakkan untuk menutup satu tipu helah.

Seorang boleh menipu seseorang sekali-sekala tetapi orang yang sama tidak boleh menipu semua orang pada masa yang sama. Manusia tidak mudah boleh ditipu sedemikian, kerana dengan demikian anda menipu Tuhan dan menipu diri anda sendiri.

Itu hukum universal. Itu sunnatullah.

Oh rupa-rupanya mereka berdua perlu disekolahkan lagi nampaknya walaupun kini dah bergelar jutawan.


Tiada ulasan: