10 Feb 2009

Ulasan Berita Hangat 10 Feb 2009

Waran tangkap ke atas ADUN Changkat Jering, Osman Jailu di tarik balik. Beliau dikatakan sedang menjalani rawatan di hospital dan mempunyai sijil cuti sakit.

Mohd Osman, Jamaluddin, Usaili dan dua orang lagi iaitu, juruteknik Perbadanan Kemajuan Negeri Perak (PKNP) Ruslan Sahat dan bekas anggota Majlis Daerah Perak Tengah, Zul bin Hassan menghadapi 16 pertuduhan menerima dan meminta rasuah berkaitan satu projek iaitu cadangan membangunkan tanah seluas 36.42 hektar bernilai RM180 juta di kawasan pusat bandar Seri Iskandar dekat sini secara usahasama dengan Majlis Daerah Perak Tengah (MDPT).

Perbicaraan rasuah Osman Jailu dan Jamaluddin Mat Razi ditangguhkan ke 15 Jun depan.

SPR ADAKAN SIDANG MEDIA JUMAAT INI

MSTAR melaporkan : Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) telah menerima notis kekosongan kerusi Parlimen Bukit Gantang dan kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Bukit Selambau.

Pengerusi SPR, Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof berkata pihaknya telah menerima notis kekosongan kerusi Parlimen daripada Speaker Dewan Rakyat, Tan Sri Pandikar Amin Mulia

Dalam pada itu pejabat SPR negeri Kedah pula menerima notis kekosongan kerusi DUN daripada Speakernya, Datuk Dr. Abdul Isa Ismail.

Dalam pada itu Abdul Aziz berkata pihaknya akan bertemu Jumaat ini untuk menentukan pilihan raya kecil bagi kedua-dua kawasan tersebut.

Ketika ditanya sama ada kedua-dua pilihan raya kecil berkenaan akan diadakan pada hari yang sama, beliau enggan mengulas lanjut tetapi menyatakan perkara berkenaan akan diputuskan pada mesyuarat Jumaat ini.

PM TELAH ARAH UMNO BERSIAP-SEDIA

PM menyedari bukan satu laluan mudah untuk BN di dalam pilihanraya kecil Bukit Gantang dan Bukit Selambau yang akan diadakan tidak lama lagi.

Banyak pihak meramalkan BN akan tersungkur di kedua-dua pilihanraya kecil berkenaan ekoran kemelut politik Perak yang sedang hangat kini. Rakyat Perak terutamanya memang sedang menunggu detik pilihanraya berkenaan untuk menunjukkan bantahan mereka terutama kepada TPM, Najib yang telah melakukan rampasan kuasa secara tidak bermaruah di Perak.

KARPAL SINGH TIDAK HADIR DI MAHKAMAH

Di mahkamah Ipoh, orangramai berkumpul sejak pukul 8 pagi dan bersurai kira-kira pukul 3 petang selepas menerima maklumat Karpal tidak akan hadir dan beliau berada di ibu negara.

Karpal Singh berkata beliau tetap akan meneruskan rancangannya untuk menyaman Sultan Perak, kerana menurutnya, tindakan itu tidak menyalahi mana-mana peruntukan undang-undang.

Katanya, beliau sedia didakwa di mahkamah sekiranya tindakannya itu tidak mengikut lunas undang-undang atau Perlembagaan Persekutuan.

KERAJAAN HARAM BN PERAK TIDAK GAMBARKAN KOMPOSISI PENDUDUK PERAK

ADUN-ADUN BN kerajaan yang dibentuk selepas rampasan kuasa terlalu cacat. Hanya terdapat seorang wakil bukan Melayu di dalam barisan keanggotaan ahli dewan undangan negeri dan beliau telah dilantik sebagai exco iaiatu Dr. Mah Hang Soon (ADUN Chenderiang).

Ramai pihak tidak yakin kerajaan haram BN ini mampu mentadbir negeri Perak dengan baik apabila jumlah exco yang diumumkan terlalu kecil iaitu hanyalah 6 orang.

ADUN Sungai Rapat pula yang dilantik menjadi exco, Hamidah Osman pernah menghina kaum India di Dewan Undangan Negeri satu ketika dahulu.

Ketandusan mereka yang layak dari kalangan BN untuk menjawat jawatan exco akan menyebabkan pentadbiran kerajaan negeri Perak akan berdepan dengan banyak masalah dan akan menyebabkan mereka dikalahkan dengan lebih teruk nanti di dalam PRU yang akan datang.






Tiada ulasan: