16 Sep 2016

Dr. Haron Din Kembali Ke Rahmatullah


Dr Haron Din meninggal dunia

Mursidul Am Pas Datuk Dr Haron Din, 76, telah meninggal dunia di Hospital Stanford San Francisco, California pada jam 10.10 pagi tadi waktu Malaysia.


Berita kematian Allahyarham Dr Haron dimaklumkan oleh ahli keluarganya kepada Ketua Penerangan Pas Nasrudin Hassan pada jam 10.10 minit pagi ini.

"Jam 10.10 pagi ini, berita kami terima bahawa Tuan Guru Datuk Dr Haron Din telah kembali ke rahmatullah di Hospital Stanford Universiti.

"Semoga Allah swt mencucuri rahmatNya dan mengampuni allahyarha Tuan Guru serta mengolongkan beliau dari kalangan hambaNya yang soleh. Ameen Ya Rabbal A'lamin" ujarnya menerusi whatapps.

Nasrudin juga berkata maklumat berkaitan urusan jenazah allahyarham juga akan dimaklumkan dari masa ke semasa.

Dr Haron sebelum ini pernah menjalani pembedahan pintasan jantung di hospital sama pada 2 April 2012 dan pada Mac lalu beliau telah menjalani rawatan jantung di Institut Jantung Negara (IJN).

Balasungkawa Allahyarham Datuk Dr Haron Din

Beliau dilahirkan pada 18 Ogos 1940 di Bohor Mali, Kangar, Perlis merupakan anak ke tiga daripada 10 orang adik beradik.

Setelah tamat pengajian di Kolej Islam Malaya, beliau menyambung pengajian ke Universiti Al-Azhar, Kaherah, Mesir (1966-1968).Semasa di Mesir, beliau telah membuat dua degree; satu MA (Ijazah Sarjana) Syariah di Universiti al Azhar dan Diploma Pendidikan di ‘Ain Shams, Universiti Cairo.

Bekerja sebagai pensyarah sambilan untuk kursus-kursus pendidikan guru agama seluruh Malaysia yang dianjurkan oleh Kementerian Pelajaran di Maktab Perguruan Teknik, Pulau Pinang.

Beliau ditawarkan menjadi pensyarah di Fakulti Islam, Universiti Kebangsaan Malaya (kini Universiti Kebangsaan Malaysia). Pada tahun 1972, beliau sekali lagi berlepas ke Mesir untuk menyambung pengajiannya dalam bidang Doktor Falsafah. Pada tahun 1973, beliau telah berjaya dengan cemerlang dalam bidang Syariah dan memperolehi Ph.D daripada Universiti Darul Ulum, Kaherah.

Sekembalinya ke tanah air, beliau berkhidmat sebagai pensyarah di Fakulti Pengajian Islam, Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) tetapi menolaknya. Setahun kemudian beliau dilantik sebagai timbalan dekan, empat tahun kemudian dianugerahkan profesor madya dan tiga tahun kemudian dilantik sebagai profesor penuh. sehingga persaraannya pada 1986.

Sepanjang penglibatan beliau dalam dunia akademik dapat dibuktikan dengan penghasilan pelbagai karya ilmiah seperti buku-buku, kajian ilmiah dan kertas kerja.

Beliau kemudiannya telah membuka Pusat Rawatan Islam Darussyifa di Bangi dan baru-baru ini pada 30 Mei lalu beliau telah melancarkan Yayasan Darussyifa dengan tujuan kebajikan Islam yang memberi fokus kepada kesihatan, pendidikan dan penyelidikan.

Selepas persaraan beliau juga pernah dilantik menjadi Ahli Majlis Fatwa Negeri perlis dan Selangor, Ahli Majlis Penasihat Syariah di Bank Negara, RHB Bank, CIMB, Bank Pembangunan, selain Suruhanjaya Sekuriti Malaysia.

Dalam bidang politik beliau pernah dilantik sebagai Ahli Jawatakuasan Kerja Pas Pusat, Ketua Penerangan Pas Pusat, Ahli Majlis Syura Ulama, Timbalan Muryidul Am Pas sebelum dilantik kejawatan terakhirnya sebagai Mursyidul Am Pas sehingga akhir hayat beliau.

Dua orang saudara lelaki beliau juga tokoh agama yang disegani di negara ini Datuk Dr Abu Hassan Din Al Hafiz dan Ustaz Ishak Din.

Dr Haron meninggalkan seorang balu Datin Khadijah Salleh dan lima orang cahayamata.

Pada 12 Febuari lalu Dr Haron antara ketua kluster yang dilantik Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Zahid Hamidi dalam Majlis Perundingan Islam (MPI)

Dr Haron dilantik sebagai ketua kluster dakwah yang akan membawa cadangan kepada MPI untuk disepakati dan menyelaraskan perbincangan Umno-Pas akan kepentingan Melayu-Islam di masa depan.

Alfatihah.



ULASAN GB





FEATURED ADS


53 ulasan:

Timnajib Jomfikir berkata...

Saya minta maaf pada arwah dan keluarga nya. Sayang seribu kali sayang... Arwah Haron Din tidak sempat untuk memperbetulkan semula keadaan perpecahan yang berlalu. Semoga rohnya dicucuri rahmat dan ditempatkan golongan org yang beriman.



Al-FATIHAH

بِسْمِ  ٱللَّهِ ٱلرَّحْمَـنِ ٱلرَّحِيم
ٱلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ ٱلْعَـلَمِين۞ ٱلرَّحْمَـنِ ٱلرَّحِيم۞
مَـلِكِ يَوْمِ ٱلدِّين۞إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ۞ ٱهْدِنَا ٱلصِّرَطَ ٱلْمُسْتَقِيمَ۞صِرَطَ ٱلَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ۞ غَيْرِ ٱلْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلاَ ٱلضَّاۤلِّينَ۞امين

Tanpa Nama berkata...

PAS spiritual leader Haron Din, who had advised Penang CM Lim Guan Eng to 'act like a gentleman' and go on leave as he is facing two corruption charges, was queried why he did not make the same demand on Prime Minister Najib Razak.

Lama sebelum tu dilaporkan Harun Din kata nak keluar dari kerajaan negeri selepas raya. Harun Din sebagai Mursyidul Am mengeluarkan kenyataan tersebut sudah tentulah ada asasnya. Lepas raya aidil fitri atau hari raya haji?

"Saya rasa kena siasat terlebih dahulu sama ada benar atau tidak (tuduhan). Kerana mengikut logik akal, pada saya jika seseorang itu hendak pindahkan wang awam ke akaun peribadi, biasanya dia tidak akan berbuat demikian. Dia akan pindahkannya ke akaun lain ataupun akaun sulit," katanya ketika ditemui pemberita pada majlis iftar amal Darul Fuqaha' di sebuah hotel di sini pada Sabtu.

Kata Haron, Najib berjiwa besar dan perlu diberikan peluang untuk membetulkan keadaan seperti yang sudah diikrarnya kerana tiada yang manusia sempurna di dunia ini, lapor Berita Harian.

omar daud berkata...

Salam:


In'nalillahiwailah'hiraziun.Takziah pada keluarga.


sekian.

Tanpa Nama berkata...

Pergi nya se orang ...

Hanya Allah yang Maha Mengetahui. Lagi Maha Pengampun.

Mudah-mudahan mendapat tempat yang di muliakan di sisi Nya.

Tanpa Nama berkata...

Selalu nya apa-apa hal yang penting dan utama, Najib cepat bagi respond melalui FB nya.

Agaknya kali ini Najib terlampau sedih ....

Tanpa Nama berkata...



Siratol MUSTAQIM...Lurus dan SUCI
Se Murni FITRAH...Kasen Mem-BERI
Kaseh Mem-BERI...Se Kudus SALJI
Kaseh Mem-BERI...Indah TAK TerPERI
Kaseh Mem-BERI...Mnjd Solusi yg PASTI
Krn Kaseh Mem-BERI itu...TAK pentingDIRI

Krn Kaseh Mem-BERI itu...TAK minta diPUJI
Krn Kaseh Mem-BERI itu...Very Very7 FREINDLY
Krn Kaseh Mem-BERI itu...Bukan Utk GLAMOR Bukan utk Masuk TV
Krn Kaseh Mem-BERI itu...Kan "menyentuh" NuuRRANI
Krn Kaseh Mem-BERI itu...Harum Semerbak Me WANGI
Kan Menusuk KALBU...Berbunga2lah Inspirasi SUCI
Inspirasi SUCI...Membawa mu Kedakapan FITRAH Syurgawi
Inspirasi SUCI...Melapah sgl Makna-ERTI-Hakikat-ygHakiki

Inspirasi SUCI...Yg TAK Hingin lg FITNAH Klepet & MenCURI
Inspirasi SUCI...Yg TAKde lg Hamun cerca & MAKI

Inspirasi SUCI...Yg Hanyalah Kaseh Mem-BERI Mem-BERI Mem-BERI & Terus Mem-BERI..

Mem-BERI kan "idea"...Harta Masa Khidmat Bakti sbg Sbnr7ABDI..



Inspirasi SUCI...Sgl yg trjd itu Ter SIRAT penuh Makna-ERTI-Hakikat Yg HAKIKI..

Sama2 kita RENUNGI & Insafi...Smoga mampu utk TERBANG lebih tinggi lagi








Tanpa Nama berkata...




Apb nabi SAW wafat..

Dia tlh menyuloh dgn terang pd kita musuh2 sprt Abu Jahal & Abu Lahap...bapak penyamun klepet serta bapak penCURI perompak!

Quran yg turun kpd nya menyuloh terang akn kezaliman FIRAUN Haman & Karun yg menindas dgn kekejaman serta kerakusan trhdp harta serta jiwa raga rkyat nya


Nani SAW juga menyuloh terang perihal laku ahlul2 KITAB aka agamawan penjilat penipu & PeNYAWAR pengeliru yg coba menutup sbnr2 erti CAHAYA kbnaran yg baginda bawakan!


Nabi SAW membawa kita bnar2 ddlm sulohan CAHAYA yg bnar2 TERANG hatta walau "satu" SEN pun diklepet kita semua boleh NAMPAK...inikan pulok 42'billiyun!

Buleh pulok ugamawan rasa ok bla 2.6biliyun masuk kdlm akaun pribadi, dan buleh pulok tolol setuju, oh! itu "DERMA".. tak ker pelik tue!?

Apb seseorg tue meninggal dunia elok sama2 kita renong kan..adakah dia menyuloh CAHAYA yg terang sprt nabi SAW lakukan ATAU pun sama dan serupa sprt penipu peNGELIRU "kegelapan kesamaran" yg agamawan2 ahlulKTAB dulu2 pernah lakukan..

Wktu nabi SAW wafat hanya ada 2 @ 3 "dirham" shj ddlm saku poket bajunya..
Itu mnjd ""BUKTI"" nabi SAW bnar2 LURUS tulus telus sbg pemimpin umat


Itulah hebatnya KALAM sejarah utk dijdkan ukuran serta renongan..


CAHAYA akan membawa cahaya, yg gelap samar akan pasti bersama2 ganjarannya..

ACTION speaks louder than words jubah n thorban bro..






Tanpa Nama berkata...

What a great newd! Let's celebrate... Hari msia !

We are lucky we have ulama pas suci mulia

Tanpa Nama berkata...

yang pergi telahpun pergi, sagala tipu daya telahpun lenyap kembalilah ke alam yang serba nyata dan tidak lama lagi kita semua akan menyusul..

yang hidup perlu mengenang dan menilik tanda tanda yang ditinggalkan oleh Allah swt. andai meninggal pada hari jumaat pun org anggap sebagai tanda yang baik..kenapa pula meninggal di tempat, negeri org kafir harbi, dengan doktor kafir harbi pada saat terakhir kematian tidak juga dipakai sebagai tanda tanda yang buruk?

andai dikuburkan di sana?memerlukan masa yang lama juga proses,andai di bawa balik lagi lama proses dokumentasi..jadi apa tandanya itu?

yang selalu membuat manusia sesat adalah, bila Allah swt memberi tanda dan isyarat supaya kita gerun, tetapi kita memilih tanda yang lain, kononnya kita bersangka baik..jika begitu akan sesat lah manusia selamanya dan tidak dapat lagi menyalahkan Allah swt, kerana Allah memang telah tunjukkan penunjukNYA.

dalam syarahan agama, para ulama sering baca hadis atau apa apa ayat konon bila tiba kematian bersegeralah mandi kafan dan tanam tidak lagi tertangguh2, tetapi kenapa sering sahaja bila tiba kematian pemimpin PAS,asyik lambat je tanam,bagi yang setengahnya bukan semua. sama sama kita renungkan

Tanpa Nama berkata...

Moga pengganti allahyarham mengi
kut jejak nik aziz.moga rohnya
dicucuri rahmat

Tanpa Nama berkata...

Betul jugak tu...sama2lah kita ambil.iktibar

Tanpa Nama berkata...

Nik Aziz meninggal dunia beribu muslimin solatkan jenazahnya.

Tanpa Nama berkata...

Innalillah. Semoga diampuni dosa2nya dan diterima amal ibadahnnya.

Tanpa Nama berkata...



Ini bukan FITNAH

Ini bukan dan sesekali bukan FITNAH merapu2 sprt pilKUDA t.hari


Ini yg benar2 telah pun terjadi dan terbukti dari mulut Haji Hadi dan arwah Haron Din sendiri..

Haji Hadi sebut parti @ Pakatan Ikatan Gagasan Sejahtera = PIGS

Arwah Haron Din sebut nak dikebumi kat bumi Amerika, tempat sekuler Yahudi nasrani dan juga terang2 mnjd tempat kafir harbi


"Oh! Tuhan kami, tiada KAU jd kan semua ini dgn SIA2.." khususnya kpd mereka yg benar2 berAKAL fikiran..





Tanpa Nama berkata...


Najib esok nak mati di Kazakhstan atau Monggolia ?

Mati dengan berhutang pada seluruh rakyat Malaysia.

Kalau dia tidak bayar balik, dia mati muflis diakhirat.

Peminpin yg celaka.

Jangan ada pemimpin yg nak mempertahankan atau membelanya.

Termasuk pigs.

Tanpa Nama berkata...

Setiap insan tidak kira orang biasa atau ulamak, pasti dihisab. Jika baik amalannya maka selamatlah dia, penghujung kehidupan manusia ada empat macam, baik permulaan... baik pengakhiran, yang ini kita paling kehendaki, buruk permulaan.. tetapi baik dipengakhiran... alhamdulillah ini juga yang kita mahukan, tetapi baik dipermulaan.. buruk dipengakhiran... ini adalah golongan yang sangat rugi dan yang terakhir, buruk permulaan ... buruk pengakhiran.. nauzubillah.... semoga rohnya dicucuri RahmatNya.

Tanpa Nama berkata...

Al - Fatihah untuk Allahyarham Dato Harun Din...

Tanpa Nama berkata...



Wktu nabi SAW wafat hanya ada 2 @ 3 "dirham" shj ddlm saku poket bajunya..
Itu mnjd ""BUKTI"" nabi SAW bnar2 LURUS tulus n telus sbg pemimpin umat

Begitulah yg spatutnya trjd kpd ulamak2 cth yg bnar2 meWARISI nabi SAW..

Takde sape2 yg syak dan tuduh nabi SAW menyimpan atau menyorokkan 90juta goni dedak gandum dan juga 90juta dinar @ dirham..atau 90 ringgit duit kutipan tabung dr kopiah dan juga Tin2 MILO!?

Nabi SAW wafat dipangkuan ahli kluarga yg dikasehinya...didlm rumah usang nya sndri dan tanpa perlu berjumpa pakar2 Yahudi Nasrani @ kafir harbi di Rome dan juga Farsi..


""Rabbana ma holakta haza BATILAA.."" yaa Tuhan kami tidak lah KAU jdkan smua ini dgn SIA2...




Berkata BENAR lah sekalipun pahit..

DAN

jgn ssekali uturn berPUSING2 belit khianat PONTENG dan apatah lg berbuat FITNAH mrapu2 sprt fitnah pilkuda aritu yg seolah LANGSUNG takde maruah serta rasa malu!



atan berkata...

Siapapun kita, apapun ideologi politik kita atau pegangan kita, bila bab kematian kita lupakan semua tu. Respect Almarhum atas ilmunya. Urusan beliau dah selesai. Harapnya jangan lagi diungkit ungkit kisah lalu

Tanpa Nama berkata...



Sampai arwah Haron Din berwasiat tue nak dikebumi kat USA

Kat USA tue bumi Amerika laa..

Bumi Amerika = Bumi Zionist laknatullah kafir HARBI

Amerika = Bumi Tempat laknat Yahudi & Nasrani

Amerika = Bumi Sarang Lacur Porno LGBT

Amerika = Pusat Bejat MAKSIAT

Amerika = Terbuas GANAS


Mengapa & mengapa Tuan guru Haron Din berwasiat nak dikebumi kat situ..

Wahai2 bloger2 & macai2 PIGS (Parti Ikatan Gagasn Sjhtra) yg slalu mngutuk kaw2 trhdp Yahudi & Nasrani laknatullah...yg kutuk kaw2 kafir HARBI...yg kutuk2 kaw2 porno liwat LGBT, apamacam Tuhan dah zahirkan pun bhw guru No.1 kamu itu nak mintak kebumi kat tempat yg kamu kutuk2 itu...ada AKAL ke?????


Drp mulut Hadi dah pun kluor FITNAH pilkuda & yg terkini PIGS

Drp mulut arwah Haron Din mintak kebumi kat tempat laknat LGBT & kafir HARBI-usa

Jgn lupa ada ulamak kamu juga yg sblum mati dulu dah Tuhan hudud dua2 belah kaki nya terlebih dahulu sbg SYMBOLIK ksedaran & keinsafan ..



Kpd ulamak2 bloger2 dan macai2 PIGS..

Renongilah ayat ini dlm2..

"Rabbana ma holakta haza BATILAA.."

Dan tinggal kan lah sgl wala' bodoh JAHIL mu itu sjauh2nya

Dan tinggalkan lah dedak serta snjata cakor siku lutot mu itu...wsalam





Malim Kundang berkata...

Sorang di America sorang di Jepun dan sorang di German...lu fikirlah sendiri

Tanpa Nama berkata...

Diharap tiada komen yg memburukkan arwah lagi. Yg pergi tu biarlah dia pergi. Walau pun disaat akhir hidupnya cenderung membela Najib tetapi kita tak patut mengungkitnya lagi selepas dia tiada. Yg masih tinggal ni yg perlu kita berdepan. Jangan ada lagi pelbagai spekulasi tafsiran negatif pasal pemergian tokoh ulama itu

Tanpa Nama berkata...

America = presidentnya kawan baik dengan penerima derma berbillion billion

Tanpa Nama berkata...



Biar ler arwah Haron Din berkubur dibumi USA wpun bumi yahudi kafir harbi & LGBT

Drp klu kat Msia ramai pewala' PIGS yg berakidahkan PIGS yg boleh buat uturn khianat berpusing2 PONTENG dan FITNAH pilkuda dsb nya..dtg utk solatkan jenazah beliau

Mungkin juga arwah tak nak ulamak PIGS yg menyalak babi ddlm bukit t.hari terhegeh2 nak jd imam utk mengimamkan semayang jenazah beliau


Tuhan dah zahirkan betapa hina dinanya PIGS drp morshiitolnya.. presideng FITNAH pontengnya.. sampai lah kpd semua bloger2 macai2 PIGS...smuanya tu akibat dr wala' JAHIL bodoh buta, tup2 jd terpinga2 dan ternganga!?

Korang tipu lg Tuhan dgn hudud PIGS

Skrg nak tipu lg dgn Ruu PIGS

Nah! Tuhah dah kasi kaw2!

PIGS..korang ada AKAL ke?????


Lepas nih kita tuggu apa pulok Tuhan nak beri kpd yg gah mendakwa diri mrk sbg ulamak2 itu...yg konon2nya hebat sbg ulamak PIGS itu, kita sama2 tunggu yer..

Tanpa Nama berkata...

Bukan tujuan mencarut
Pun bukan tujuan berbahasa tidak murni

Tetapi itulah hakikat
Itulah kebenaran

Memilih penyelewengan bergelomang najis
Membelai kianat menyembah terkutuk

Semua yg hidup akan mati
Yang mulia akan dikenang berzaman
Yang kotor akan ada yang caci

Walaupun tafsiran sebagai tokoh ulama
Risau pelbagai spekulasi tafsiran negatif
Hinggakan memilih semadian jauh berbenua dari tanah air


Itulah watak-watak pergerakan parti PAS masakini
Selepas permergian Allahyarham Datuk Nik Abdul Aziz
Harapnya jangan lagi diungkit ungkit,
Yang hidup berbaliklah kepangkal jalan.

Tanpa Nama berkata...

Sdr2 ku..

Ramai bebenor yg nak jd warak alim taik kucin kat sini..

Konon2nya jgn lg diungkit2 n jgn ler lg disebut2....sbb dia dah mati..dia banyok ilmu...ilmu nya TINGI benor...dia tu ulamak Islam n bla bla bla bla

Sape yg mengiktiraf dia sbg ulamak? walaunta2 serta macai2 PIGS??

Adakah nabi SAW dan Allah SWT mengiktiraf nya begitu..???

Bukankah nabi SAW dan Tuhan ddlm Quran meng"ULANG2" kisah2 buruk org yg tlh mati sprt...: Adakah kita lebih arif drp Allah & nabi SAW? Fikirkan:

1) Abu Jahal & Abu Lahap?
2) Namrudz Firaun Haman dan Karun?
3) Abdullah ibnu Ubai serta konco2 munafiq Yahudinya

DAN
4) Ahlul2 KITAB @agamawan2 yg konon2nya berlagak SUCI yg suka menipu me NYAMAR lg "MENGELIRU"kan umat manusia agar kekal samar BUNTU kliru ddlm kegelapan!



Aku yg tak gi belajor kat Arab slalu terfikir 1USD = 4ringgit

Berulangalik2 gi US naik flght first class ker n masuk hospital kat US yg 1st class ker ber kali2 banyok nyer duit tu?

Tapi bila dah Serawak repot crita 90juta dgn sgl komisyen dan projek2 "ehsan" tanah2 "ehsan" lebih2 lg bila kaw2 cover kes 2.6billiyun t.hari dia berkias dgn istilah 'logic'...logic fikiran ku yg tak belajor kat Arab nih pun sampai


Sbb bg aku ler kbnyakan yg gi belajor kat Arab tu memang "FAILED" matematik!

Nabi SAW swktu wafatnya cumer ada 2@3 dirham jer ddlm saku baju/jubahnya

Sbb nabi SAW nak bg cth wpun baginda mnjd EMPEROR @ Raja No.1 dunia pd wktu itu soal INTEGRITY-amanah tidak akn samaskali djdkan utk mndpt "ehsan2" rembat BALAK klepet projek, komisyen dgn seDONDON senang2 rasuah @ men CURI!!


Siapa kah yg mengiktiraf mrk ni sbg ulamak? Ada kah sekiranya nabi SAW maseh hidup akan mngiktiraf org sprt ini sbg ulamak?? hmm ulamak Suu'???

Adakah org yg uturn PONTENG berpusing2 khianat serta merapu2 memFITNAH pilkuda itu layak nabi SAW anggap sbg ulamak semata2 krn jubah & sorbannya itu!????


DAN

Tidakkah kejatuhan nilai ringgit sgt2 memBEBANkan yg mnyebabkan semua harga barang meningkat dgn drastic skali...dan ditambah lg berganda2 BEBAN itu dgn "GST"??????

Mengapa kehancuran dan BEJATnya ekonomi Negara gara2 penyamun pen CURI dan perompak2 ini maseh tergamak di seDONDONI lg disantuni oleh mrk yg mendakwa sbg ulamak pewaris nabi SAW ini????????

Mrk pun berpolimik dgn isu hudud dan berpusing2 lg dgn polimik baru Ruu ler pulok

Mrk TERANG2 coba bermain2 dgn Allah dan memperOLOK2kan ayat2 Allah..

Skrg balasan & hukuman NYA semakin jls kpd mrk yg bnar2 ber'AKAL..saksikanlah!




Tanpa Nama berkata...



Kpd saudara2 dan shbt2 ku..

Ambillah bingkisan ini, dan renongilah ia sdlm2nye...nape yer???


Nape wktu Nik Aziz, TGNA meninggal semua org terasa sgt2 sgt2 sedih dan pilu
Sy dan klurga turut sgt2 terasa sgt2 akan kehilanganya itu

komen2 ulasan bhs melayu, omputeh baik cina dan india SEMUAnya sgt2 sedih n hiba
TAK ADA or NEVER walau sorang pun yg tergamak nak kutuk

Bahkan ramai yg TANPA mrk sndiri SEDARI mencucurkan air mata...oh! alangkah indah nya pekerti INSAN sebegini..



""Bg aku adalah krn ALLAH sendiri tlh menguci mati hati2 org yg nak mengutuknya itu krn TGNA itu tersgt2 sgt7AMANAH...dia tak pernah klepet menCURI walau "SATU" sen pun! Bahkan duit elaun nya yg sgt "BANYAK" sggup diBERIkan semula kpd rkyat..""



Begitu lah sbnr2 kekaseh ALLAH itu hanyasanya hanya suka memBERI...memBERI dan memBERI bukannya klepet sedondon rasuah menCURI..


renongilah bersama2 wahai shbt2ku..

shbt2ku moga kita cepat insaf dan SEDAR


Tanpa Nama berkata...

bla kta memegang jwtan penting elakkan dri mlakukn klabu asap spya tiada spekulasi
negatif diakhir hayat kita.
moga2 dicucuri rahmat keatas roh beliau.

Tanpa Nama berkata...

Cuma kesian diakhir hayatnya cenderung kpd bapa korupsi negara!

Tanpa Nama berkata...

Cukup2lah tu.
Hormatilah keluarga arwah.
Dia yg pergi tu ialah saudara seagama kita.
Mungkin dia sejuta kali lebih baik drp kita.
Yg menilai tu bukan kita, tapi Allah.

Mudah2an dia ditempatkan bersama2 dengan mereka yg bertaqwa. Amin Ya Rob.

Tanpa Nama berkata...

Seorang ulama, seorang ilmuan, seorang guru dan seorang yg banyak berjasa kepada agama, bangsa dan negara. Mudah2an arwah ditempatkan bersama org2 yg bertaqwa. Amin

Tanpa Nama berkata...

InshaAllah, arwah bagi saya adalah jauh lebih baik drp saudara dan saya. Apa yg arwah usahakan ialah "Bersatulah pada jalan Allah dan janganlah kamu berpecah belah". Mudah2an Allah menghadiahkan syurga kepadanya. Amin Ya Rob.

Tanpa Nama berkata...

Aku hormati kedua2 tokoh ulamak ini. Mudah2an syurga untuk kedua2nya. Amin.

Tanpa Nama berkata...

Sedara...
Ambik wuduk, gi la solat taubat. Kalu yg sedara kata tu hidup lagi, gi la mintak maaf. Kalu yg sedara kata tu dah mati, lu tanggunglah sendiri

Tanpa Nama berkata...

Saya sangat setuju.
Tetapi selalunya kita lupa apabila syaitan telah bersarang dalam hati kita.

Tanpa Nama berkata...

Amerika itu bumi Allah. Dia meninggal dan dikebumikan di bumi Allah. Ingat tu.

Tanpa Nama berkata...

Arwah berhajat sangat melihat umat Islam bersatu, "berpeganglah kamu pada tali Allah dan janganlah kamu berpecah-belah".

Tapi sayangnya kita yg kurang berilmu itu hanya melihatnya dari sudut politik yg sempit semata2. Kerana di hati kita telah bersarang syaitan yg selalu menutup minda kita drp berfikir.

Tanpa Nama berkata...

Bila sudah di alam kubur nanti, kita tidak memerlukan dap, mca, mic mahupun gerakan, apabila Malaikat bertanya "siapakah saudaramu?"


Ingat tu....

Tanpa Nama berkata...

Saya dan keluarga sedih dengan pemergian arwah Harun Din sama seperti semasa pemergian arwah Nik Aziz dan ulamak yg lain. Apabila ulamak telah ramai kembali, itu tandanya kiamat makin hampir.

Sama spt ulamak yg lain, Harun din byk menyumbang ilmu agama dan hartanya kpd jln Allah.

Mohon, kita maafkan kesalahan beliau jika ada. Mudah2an kita juga beroleh pahala.

Tanpa Nama berkata...

Aku x heran klu kafir yg hina kematian org islam. Tapi aku heran klu org yg ngaku islam menghina sedara seagamanya yg baru aje meninggal. Islsm apa yg dia ikut agaknya yeee...

Tanpa Nama berkata...

Kita yg byk sgt tulis kutuk2 ni pun tak tau kat mana kita mati besok...... kita pun tak tau kat mana kita akan dikebumikan.....

Ko tau ker ko tak mati kat amerika besok??

Tanpa Nama berkata...

Bukan warak....
Dan bukan jugak warak taik kucing...
Sekadar memberi peringatan.

Yg dah mati tu dah la. Apa yg dia buat tu antara dia dgn Allah. Jgn pulak kita yg nak menilai dan menghukumnya. Kan lebih baik kita yg masih hidup ni baiki diri sendiri. Kurangkan dosa tambahkan pahala. Maki caci yg dah mati tu apa dapat? Jgn haraplah dpt ganjaran pahala. Dpt dosa memang kompom.

Kita pun tak tau mcm mna kita mati besok....kan???

Tak kan la sbb nak berbaik dgn dap, kita sanggup caci maki dan hina sedara seagama kita. Apa kita nak jawab kat dalam kubor besok? Tak kan nak jawab "dap saudaraku". Kan???

Tanpa Nama berkata...

Bila dah pegang jawatan ptg ingatlah supaya betpegang pada tali Allah dan jangan bercerai berai. Dlm kubur nanti dap, mic, mca, gerakan dll tak akan datang tolong. Mudah2an kita dapat jawab "org Islam saudaraku". Itupun klu masih hidup kita mengaku semua islam sedara kita.

Ustaz kat surau aku cakap gitu la....aku sampaikan aje..

Tanpa Nama berkata...

Walaupun berlainan parti dengan allahyarham, tapi saya tidak akan sesekali sanggup dan tidak akan sesekali tergamak menghina atau mencaci allahyarham selepas allahyarham kembali kepadaNya. Saya mendoakan semoga Allah mengampunkan segala dosanya dan menempatkannya bersama orang2 yg bertaqwa. Amin.

Tanpa Nama berkata...

Olarmak mati akan ada olarmak lain akan ganti. Imam solat bilo kentut deraihh maka imam baru akan ganti. Apo ko bengap sangat?? Tanda kiamat lah. Apo lah. Budak tahfiz kan ramai. Depa akan jadi olamak. Tapi bukan masuk parti pas chai yg ko dakwa parti islam. Ado sijil terus boleh masuk syurga. Pi lah tanya sheikh azli taliban. Cuma apo hikmah Tuhan pi matikan haron di amerika firaun moden. Pi berubat pon ke amerika. Ijn hkl pantai hospital msia tk ado ker? Siapo tanggong kos? Lu pikir le sendiri. Ako geli nk komen. Khalasss

Tanpa Nama berkata...

Sdr2 ku..

Ramai bebenor yg nak jd warak alim taik kucin kat sini..

Konon2nya jgn lg diungkit2 n jgn ler lg disebut2....sbb dia dah mati..dia banyok ilmu...ilmu nya TINGI benor...dia tu ulamak Islam n bla bla bla bla

Sape yg mengiktiraf dia sbg ulamak? walaunta2 serta macai2 PIGS??

Adakah nabi SAW dan Allah SWT mengiktiraf nya begitu..???

Bukankah nabi SAW dan Tuhan ddlm Quran meng"ULANG2" kisah2 buruk org yg tlh mati sprt...: Adakah kita lebih arif drp Allah & nabi SAW? Fikirkan:

1) Abu Jahal & Abu Lahap?
2) Namrudz Firaun Haman dan Karun?
3) Abdullah ibnu Ubai serta konco2 munafiq Yahudinya

DAN
4) Ahlul2 KITAB @agamawan2 yg konon2nya berlagak SUCI yg suka menipu me NYAMAR lg "MENGELIRU"kan umat manusia agar kekal samar BUNTU kliru ddlm kegelapan!



Aku yg tak gi belajor kat Arab slalu terfikir 1USD = 4ringgit

Berulangalik2 gi US naik flght first class ker n masuk hospital kat US yg 1st class ker ber kali2 banyok nyer duit tu?

Tapi bila dah Serawak repot crita 90juta dgn sgl komisyen dan projek2 "ehsan" tanah2 "ehsan" lebih2 lg bila kaw2 cover kes 2.6billiyun t.hari dia berkias dgn istilah 'logic'...logic fikiran ku yg tak belajor kat Arab nih pun sampai


Sbb bg aku ler kbnyakan yg gi belajor kat Arab tu memang "FAILED" matematik!

Nabi SAW swktu wafatnya cumer ada 2@3 dirham jer ddlm saku baju/jubahnya

Sbb nabi SAW nak bg cth wpun baginda mnjd EMPEROR @ Raja No.1 dunia pd wktu itu soal INTEGRITY-amanah tidak akn samaskali djdkan utk mndpt "ehsan2" rembat BALAK klepet projek, komisyen dgn seDONDON senang2 rasuah @ men CURI!!


Siapa kah yg mengiktiraf mrk ni sbg ulamak? Ada kah sekiranya nabi SAW maseh hidup akan mngiktiraf org sprt ini sbg ulamak?? hmm ulamak Suu'???

Adakah org yg uturn PONTENG berpusing2 khianat serta merapu2 memFITNAH pilkuda itu layak nabi SAW anggap sbg ulamak semata2 krn jubah & sorbannya itu!????


DAN

Tidakkah kejatuhan nilai ringgit sgt2 memBEBANkan yg mnyebabkan semua harga barang meningkat dgn drastic skali...dan ditambah lg berganda2 BEBAN itu dgn "GST"??????

Mengapa kehancuran dan BEJATnya ekonomi Negara gara2 penyamun pen CURI dan perompak2 ini maseh tergamak di seDONDONI lg disantuni oleh mrk yg mendakwa sbg ulamak pewaris nabi SAW ini????????

Mrk pun berpolimik dgn isu hudud dan berpusing2 lg dgn polimik baru Ruu ler pulok

Mrk TERANG2 coba bermain2 dgn Allah dan memperOLOK2kan ayat2 Allah..

Skrg balasan & hukuman NYA semakin jls kpd mrk yg bnar2 ber'AKAL..saksikanlah!

Tanpa Nama berkata...

Sudah2 la kita bercakap yg tidak elok kepada almarhum. Segala yg berlaku mesti ada hikmahNya. Baik ke buruk ke. Itu bukan nilaian kita. Biar Allah swt saja yg menilainya. Yg kini kita sbg org Islam betulkan adalah pertelingkahan antara sesama kita dan sesama masyarakat di atas isu kematian almarhum ini. Tidak silap saya, Nabi saw juga menghormati matinya seorg yahudi ketika jenazah yahudi itu diusung lalu dihadapan nabi. Jadi inikan pula matinya seorg Islam. Kita kena betulkan tingkahlaku org Islam yg tidak molek yg gemar menghina org belum Islam dgn memberi labelan yg tidak baik. Kita mudah memberi tuduhan yg mcm2. Kematian mereka pun org Islam kita hina dan cerca. Di mana akhlak kita sbg org Islam. Org Islam kita tuduh mereka kafir harbi. Kita tuduh amerika negara zionis. Tuduhan kita itu tidak tepat. Yg tepatnya pimpinan kerajaan amerika itu yg dikawal oleh zionis. Bukannya negara dan rakyatnya. Sama juga dlm konteks malaysia. Kita tuduh cina mcm2. Selagi org Islam kita tidak menunjukkan contoh akhlak yg baik. Selagi itu org belum Islam akan mendapat gambaran yg salah akan ajaran Islam. Segala budaya membenci membenci ini tidak akan berhenti selagi kita org Islam menunjukkan contoh akhlak yg terpuji. Jadi sama2 kita betulkan masyarakat kita. Org Islam mesti menjadi contoh terbaik. Barulah org lain boleh hormat dan mula mendekati Islam. Jadi mulakan dgn menjadi pendamai diruang2 media sosial. Betulkan kesilapan org2 kita sama ada muslim atau yg belum muslim. Jangan biarkan pihak2 yg berkepentingan ambil kesempatan utk memecah belahkan keharmonian antara kaum dan agama di negara malaysia yg tercinta ini. Mereka yg berniat jahat ini hanya ingin mengambil untung politik di atas perpecahan antara kita rakyat msia.

Tanpa Nama berkata...

Olarmak mati akan ada olarmak lain akan ganti. Imam solat bilo kentut deraihh maka imam baru akan ganti. Apo ko bengap sangat?? Tanda kiamat lah. Apo lah. Budak tahfiz kan ramai. Depa akan jadi olamak. Tapi bukan masuk parti pas chai yg ko dakwa parti islam. Ado sijil terus boleh masuk syurga. Pi lah tanya sheikh azli taliban. Cuma apo hikmah Tuhan pi matikan haron di amerika firaun moden. Pi berubat pon ke amerika. Ijn hkl pantai hospital msia tk ado ker? Siapo tanggong kos? Lu pikir le sendiri. Ako geli nk komen. Khalasss

andikbolong berkata...

marabuka, wama nabiuka, wamaimsmuka..najib

andikbolong berkata...

masa harun din buat statement tubelum tahu jalan2 akaun yg bebelit2 yg akhirnya madok akaun arabmalaysian. tapi setelah terang dannyata, duit tu masuk berpuloh akaun palsu untuk melicik dan mengklepet dan akhirnya madok akaun orang MOI.. patitny harun din tarik balik kenyataanya yg terdahulu tapi dedak dah sampai ke tengkorok

andikbolong berkata...

masa harun din buat statement tubelum tahu jalan2 akaun yg bebelit2 yg akhirnya madok akaun arabmalaysian. tapi setelah terang dannyata, duit tu masuk berpuloh akaun palsu untuk melicik dan mengklepet dan akhirnya madok akaun orang MOI.. patitny harun din tarik balik kenyataanya yg terdahulu tapi dedak dah sampai ke tengkorok

Tanpa Nama berkata...

Saya minta maaf pada arwah dan keluarga nya. Sayang seribu kali sayang... Arwah Haron Din tidak sempat untuk memperbetulkan semula keadaan perpecahan yang berlalu. Semoga rohnya dicucuri rahmat dan ditempatkan golongan org yang beriman.



Al-FATIHAH

بِسْمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحْمَـنِ ٱلرَّحِيم
ٱلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ ٱلْعَـلَمِين۞ ٱلرَّحْمَـنِ ٱلرَّحِيم۞
مَـلِكِ يَوْمِ ٱلدِّين۞إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ۞ ٱهْدِنَا ٱلصِّرَطَ ٱلْمُسْتَقِيمَ۞صِرَطَ ٱلَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ۞ غَيْرِ ٱلْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلاَ ٱلضَّاۤلِّينَ۞امين

Rakyat Hakim Negara berkata...

Org lain sebut kalimah Allah, org lain pulak yg jadi kafir. Gila bodo punya ulamak.