20 Sep 2013

Selepas Minyak Naik Harga, Gas Dan Elektrik Pula?


Kajian Bank Pelaburan Maybank [Maybank Investment Bank ( IB) Research] meramalkan akan berlaku kenaikan harga gas dan tarif elektrik selepas kenaikan harga bahan api petrol dan diesel pada bulan lalu.

Dalam laporan tersebut, Maybank IB telah meramalkan penyelarasan subsidi akan dilakukan lagi selepas jumlah penjimatan daripada Unit Prestasi ‘Rasionalisasi Subsidi’ pada tahun 2010 tidak mencapai sasaran.

“Jumlah simpanan sejak 2010, pada RM9 bilion ke dalam 2014, adalah perbandingan lemah dengan apa yang dimaksudkan dalam Roadmap (pela) 2010.

“Memandangkan kesan inflasi dan keperluan untuk mengekalkan penggunaan domestik, kami mengambil pandangan bahawa penyelarasan (pengambila semula) subsidi akan datang akan terus beransur-ansur. Kita berfikir harga gas dan elektrik yang akan datang perlu ditangani,“ kata laporan itu di sini.

Pelan Unit Prestasi Pengurusan dan Penyampaia Rasionalsasi Subsidi dilancarkan yang pada bulan Mei 2010, memperperincikan dalam tempoh lima tahun tidakan rasionalisasi subsidi untuk menyelamatkan RM103 bilion.

Ia termasuk langkah mengurangkan subsidi kebanyakannya dari bahan api (petrol , diesel, gas petroleum cecair ), gas , elektrik, jalan tol, dan makanan ( gula, tepung, minyak masak ).

Sejak itu, harga gas dan tarif elektrik telah dinaikkan hanya sekali dalam bulan Jun 2011, dan subsidi gula di potong sekali dalam September 2012.

Maybank IB turut menjangka, bahan binaan termasuk keluli dan simen serta sektor pembuatan sarung tangan adalah paling terjejas berikutan kenaikan yang diramalkan, kerana mereka menggunakan agak lebih banyak gas atau elektrik daripada yang lain.

Tiada ulasan: