19 Sep 2013

[GEMPAR] Pekerja Kempen PKR Dibunuh Selepas Diugut BN


Polis belum mengambil tindakan terhadap laporan keganasan dan ancaman keselamatan yang dilakukan penyokong Barisan Nasional, kata calon PKR Parlimen Tapah PRU-13, Vasantha Kumar.

Saksi pertama hari kedua Tribunal Rakyat itu, berkata seorang pembantu kempennya, K Murugan dibunuh yang dipercayai ada hubungan kait dengan proses kempen PRU-13 lepas.

“Murugan dibunuh dengan kejam. Tangan dan kaki beliau dikat logam, dan dia mempunyai kecederaan kepala,” katanya.

Sebelum kejadian, beliau berkata, Murugan menerima panggilan daripada indivisu dikenali dan tidak dikenali yang mengarahkannya berhenti dari menjadi pekerja kempen PKR.

“Murugan menyatakan menerima ancaman bunuh daripada penyokong BN,” katanya.

Murugan dilapor hilang pada 1 Mei lalu dan mayatnya ditemui terapung dalam lombong tiga hari kemudian di sebuah tasik di Batu Gajah,Perak.

Vasantha turut memberi keterangan berhubung pemberian baucar RM100 baucar yang disampaikan MIC untuk masyarakat umum di Tapah semasa tempoh berkempen.

Pada tribunal itu, Vasantha menyerahkan bukti plastik yang digunakan BN untuk memberi barangan makanan kepada pengundi yang menyalahi kempen PRU 13.

“Pengundi orang Asli juga disekat anggota Rela dari mengundi dan kami disekat dari berkempen di kampung,” katanya kepada Tribunal.

Selain itu, beliau menyatakan peti pengundi awal dipindahkan dari balai polis Tapah pada 2 Mei lalu yang sepatutnya dikira pada 5 Mei.

Kira-kira 200 orang hadir mengikuti perjalanan tribunal itu di Throne Room, Hotel Empire, Subang Jaya bermula dari jam 9 pagi hingga 5 petang.

Pada hari pertama semalam, seramai tujuh saksi memberi keterangan kepada Tribunal Rakyat yang melibatkan dua calon PRU 13 dan dua sukarelawan NGO Pemantau.

Turut menjadi saksi, seorang ejen pilihan raya, seorang pakar pilihan raya dan seorang yang namanya tertera dalam daftar pengundi tanpa pengetahuannya.

Profesor Gurdial Singh Nijar dari Universiti Malaya (UM) menjadi Ketua pasukan guaman dan membentangkan kes pada tribunal itu. -selangorku

Tiada ulasan: