27 Mei 2013

[VIDEO] Anwar: Tribunal Rakyat Hakimi Penipuan PRU-13


Ketua Umum KEADILAN, Datuk Seri Anwar Ibrahim menyeru rakyat Malaysia menyokong langkah Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih) untuk menubuhkan Tribunal Rakyat bagi menyiasat penipuan pilihan raya umum ke-13.

“Bersih akan adakan Tribunal Rakyat. Ini medan yang sah. Ratusan ribu rakyat akan beratur bagi keterangan (penipuan pilihan raya),” kata Anwar di hadapan lebih 50,000 hadirin yang membanjiri himpunan Suara Rakyat 505 di Padang Timur, malam tadi.

Kata Anwar, walaupun Pakatan Rakyat sudah masak dengan sikap mahkamah di Malaysia, namun tetap menggunakan saluran undang-undang bagi membongkar penyelewengan yang dilakukan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR)

“Kita ada banyak pengalaman dengan mahkamah. Tetapi, kita tetap patuh kepada peraturan, undang-undang dan perlembagaan.

“Kita takkan menyerah. Barisan peguam akan kumpul maklumat. Apakah mahkamah nak selesaikan masalah kita? Kita lebih yakin dengan mahkamah rakyat,” katanya disambut sorakan hadirin.

Tegas Anwar, dengan segala tipu helah termasuk membawa masuk pengundi asing, monopoli media dan penipuan dakwat kekal, Umno-BN hanya mampu meraih sokongan 47 peratus pengundi.

Beliau menyeru agar pengundi yang yang tertanggal dakwat kekal membuat laporan polis membuat laporan polis dan menyerahkan salinan kepada Pakatan Rakyat untuk digunakan sebagai bukti di mahkamah kelak.

“Semua orang tanpa kecuali telah ditipu (SPR). Ada profesional, peniaga, pekerja kilang, anak muda dan mahasiswa.

“Ramai yang miskin. tapi saya nak beritahu Najib dan SPR. Ya, kami miskin. Tapi kami ada maruah. Kita akan tetap lawan!, kata Anwar disambut laungan ‘Lawan Tetap Lawan’ oleh ribuan hadirin.

VIDEO RANGKUMAN KEMUNCAK HIMPUNAN SUARA RAKYAT 505 PADANG TIMUR AMCORP MALL OLEH SINAR


1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Alhamdullillah....
Tahniah Rakyat, Tahniah Pakatan Rakyat !!!!!