21 Mac 2013

Dedah & Lapor Penyelewengan Tidak Beretika, Rompak Harta Rakyat Itu Beretika!

Kuching - Tindakan kumpulan aktivis antarabangsa, Global Witness cuba menyerang Ketua Menteri Sarawak Tan Sri Abdul Taib Mahmud melalui penghasilan video bertajuk 'Inside Malaysia's Shadow State' adalah tindakan tidak beretika, kata Timbalan Speaker Dewan Rakyat Datuk Dr Wan Junaidi Tuanku Jaafar.

Beliau berkata lebih buruk, tindakan kumpulan berpangkalan di London itu dilihat satu cubaan pihak asing untuk campur tangan dalam hal politik tanah air.

"Apa yang mereka lakukan tidak sesuai, satu tipu helah, tidak gentleman, tidak beretika dan tindakan tidak bertamadun... politik sedemikian tidak sepatutnya ada di Sarawak.

"Apa yang mereka lakukan juga jelas cubaan campur tangan pihak asing, sedangkan Malaysia tidak pernah campur tangan dalam soal politik mana-mana negara," katanya kepada Bernama di sini hari ini.

Beliau berkata umum juga sudah mengetahui sejarah Taib dengan keluarga Norlia Abdul Rahman, bahkan kerajaan pernah menarik balik konsesi balak yang diberi kepada Norlia pada tahun 1987 atau 1988.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas video perbualan Norlia dan Fatimah Abdul Rahman, kedua-duanya anak perempuan Tun Abdul Rahman Yakub, bekas ketua menteri Sarawak yang juga bapa saudara Taib, dalam rakaman video Global Witness mengenai satu urusniaga tanah.

Video yang dirakamkan dengan kamera tersembunyi itu memaparkan seorang lelaki menyamar sebagai 'pelabur asing' yang ingin membeli tanah untuk mengusahakan ladang kelapa sawit. - Bernama

Ulasan GB

Ini dia pendirian dan mentaliti tipikal kebanyakan pemimpin UMNO BN.

Mendedah dan melaporkan salahlaku pemimpin itu perbuatan tidak bertamaddun, tidak beretika tetapi merompak harta rakyat dan kerajaan negeri itu bertamaddun dan beretika.

Ia wujud dalam kebanyakan kes salahlaku.

Sama seperti kes lembu NFC - mendedahkannya itu dikataka, satu perbuatan menyerang menteri dan keluarga menteri yang terlibat dan tidak beretika, tetapi perbuatan menyalahgunakan wang pinjaman RM250 juta itu beretika.

Penyelewengan di dalam pembelian kapal scorpene itu beretika dan bertamadun tetapi mendedahkan dan melaporkan penyelewengan dan salahlaku kementerian tidak beretika.

Itulah wajah sebenar UMNO BN, menterbalikkan kebenaran menjadi kebatilan dan kebatilan menjadi kebenaran.

16 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

nak but camne tuan, dia la player, dia la jgk refree! nak salah kan sapa? dah lebih 50 tahun kita main game padang tak rata, tiang gol boleh alih2 suka ati diorang.. kalau tak kali ni, bila lagi? lagi 50 tahun la tuan....

XUMNO berkata...

Inilah anutan ahli2 parti sesat BN. Puak2 hampeh ni menghalalkan yang haram dan mengharamkan yang halal.Mereka inilah yang terpekik terlolong ke hulu ke hilir macam dirasuk polong konon pembela Islam, pembela akidah umat, pembela melayu. Pooooraaah.

Tanpa Nama berkata...

YANG AKU SEDIH IALAH PERMAINAN MAT TAIB INI IALAH DIA MENGHINA KAUM ASLI SARAWAK- MEREKA MERENDAH2KAN ORANG2 ASLI INI TAK UBAH MACAM PEMINTA SEDEKAH YG BODOH.

AYUH BANGKIT ORANG2 SARAWAK....KALIAN TELAH DI HINA OLEH GEROMBOLAN 'WHITE HAIR" SARAWAK

Tanpa Nama berkata...

Apa YB (yang bodoh) nih? Woi bahlol mana ada etika kalau dah dapat bukti. Tu le masa nak rompak harta rakyAt tak ingat pula etika tu, sekarang baru nak cari etika. Sepandai pandai tupai melompat akhirnya jatuh ke tanah juga. Padan muka!

Tanpa Nama berkata...

Betul betul betul

Tanpa Nama berkata...

dah dia yg perintah...yang rakyat dok pilih dia buat ape..

Tanpa Nama berkata...

Salah kita semua juga sbb pilih mereka dan kuncu2nya.
Kali ini pastikan tidak memilih mereka. Ini Kalilah

Tanpa Nama berkata...

YB benggong sepatutnya kita berterima kasih pada wartawan yang berani mendedahkan yang bathil tu, beranikah wartwan atau peawai penguat kuasa Malaysia membuat lapuran walaupun mereka sendiri yang dipaksa untuk meluluskan,Oi YB benggong mana ada penyamun nak mengaku yang dia itu penyamun, ini luahan isi hati rakyat dah 50 tahun rakyat diperbodohkan jangan dok salahkan perselisihan keluarga untuk nak sapu semua harta rakyat yang dalam serba kesusahan, tak hairanlah tua gayut boleh menikah dengan gadis yang boleh dipanggil cucu untuk penyedap malam,rakyat bukan bukannya dengki tapi rakyat berasa pepimpin yang tiada langsung berfikir tentang kesusahan yang rakyat tanggung ,seorang yang kononnya pemimpin PERKIM lagi boleh buat kerja terkutuk selama 50 tahun lebih ,usahlah cari alasan apa pun yang salah tetap salah Allah telah tunjukkan jalanNya untuk rakyat bertindak.YB benggong usahlah membela yang salah ,patutlah pun semua usul yang dibawa dalam Dewan semasa YB benggong pengerusikan ditolak bila diusulkan oleh pehak pembangkan.

WarFitnah berkata...

Pemimpim2 UMNO/BN dah banyak sangat makan BABI, tuu yg buat semua benda HALAL2 belaka.....yg penyokong2 depa pun dah buta ke hah !!! aku tak faham laa dgn depa2 nie.....kena sogok sikit dah sokong macam LEMBU kena tarik hidung, bukannya dapat projek berbillion2 pon tapi dok jadi PENCACAI yg suka dengan TAIK, benda2 busuk.....BODOH NAK MAMPUS !!!

Tanpa Nama berkata...

sudah darah daging duit haram, pemikiran pun ikut syaitan yang di rejam.... nak bergaya bijaksana, raut rupa menunjukan sebaliknya.

sedih tapi benar. renungilah !

Tanpa Nama berkata...

Pengkhianat akan melakukan apa saja. Tidak terlintas sedikit pun dihati mereka kebaikan / keinsafan. Dah terlalu parah malaysia kita ini yg terlalu banyak PENGKHIANAT2.

PENGKHIANAT :-
- IC
- TANAH
- HASIL BALAK
- PENDATANG HARAM
- PERLEMBAGAAN
- UGAMA BANGSA DAN TANAHAIR.

Akal dan Lidah mereka digunakan untuk putar belit. insyallah tunggu balasan Allah taala pada puak2 ini.

Tanpa Nama berkata...

Rakyat dah bosan dengan pelakuan rasuah Taib Mahmud dan tindakan tidak diambil pihak berkuasa ke atasnya. Kita rasa inilah yang menyebabkan kes-kes melibatkan Taib Mahmud terus didedahkan sepanjang masa. Adakah Global Witness lebih hebat daripada SPRM dan PDRM dalam mengumpul bukti? Diharap bukti-bukti yang didedahkan dapat menjadi panduan untuk penyiasatan seterusnya. Kehebatan penyiasatan agensi Malaysia perlu dijaga kerana dikatakan terbaik di dunia. Sebab itu banyak negara lain datang belajar di Malaysia, betul ke hebat?

kg senduk bg berkata...

doa yg di mohon dpd allah taala sejak sekian lama telah dimakbulkan ..... alhamdulillah ....itu baru sedikit.... akan ada lagi.... buat sesuatu tak nak fikirkan allah.... ini tak dok fikir nafsu sj..... bangkit lah rakyat malaysia semua... ABU

Tanpa Nama berkata...

Undang-undang UMNO, bila lapor pencuri masuk rumah, dituduh tuan rumah liwat pencuri

Tanpa Nama berkata...

Macam ni lah mentaliti depa.tu mujuq la mat saleh yg menyamaq nk bongkaq depa dok makan duit haram macam tu.kalo rakyat marhaen aku rasa hilang kena telan boya dlm sungai rejang dah ka apa dah. Bab2 menbongkaq kedajalan ampa dikira xadil n xdiguna pakai di sarawak.hello? ampa tunggu kami rakyat bangkit ramai2 nanti ampa akan tengok adil style rakyat macamana. Ini kalilah!!rakyat sekelaon, sudah2lah kita diperbodohkan dah lebih setengah abad dah ni!there is a limit to everything but Allah's power!

Tanpa Nama berkata...

YB nih awal-awal lagi dah dibeli oleh Thief Minister Sarawak. Semacam upah untuk tidak mengkhianati bos dia seperti yang terbukti dalam wawacara GW tu. Tengok macam mana setianya YB-YB dari BN SArawak kepada Thief Minister ini walaupun mereka tahu dia ni penyamun besar penyamun Tarbus. Semua dalam perahu yang sama lah beb. Dia tu cuma nak tunjuk kesetiaan dia takut nanti dia tak tau macam mana nak cari rezeki halal kalau bos dia dah tak ada. Cuma Thief minister tu tak tau orang yang dia paling percaya itu lah orang yang akan mengkhianati dia, macam najib dan deepak hahahah. Acam kawan? Ishhhh memang dasar lembu cucuk hidong dan pengampu. Tak tahu malu ke YB? Dah lah mencuri nak cakap banyak pulak. Go jump into Sg Sarawak biar kena baham Bujang Senang.