29 Sep 2012

Awasi Tingkah Laku & Gelagat Anak Gadis Anda!

Johor Bahru – Keseronokan melakukan seks kali pertama selepas terpengaruh dengan video lucah di Internet menyebabkan seorang gadis berusia 13 tahun sanggup meniduri tujuh lelaki, termasuk beberapa penjawat awam, sejak awal tahun ini. Gambar fail

Tanpa memikirkan risiko ke atas dirinya, gadis kecil ini rela bersama lelaki berkenaan di hotel bajet dan rumah sewa di bandar raya ini, meskipun baru berkenalan beberapa hari menerusi Internet tanpa mengenakan bayaran.

Gadis berkenaan juga bangga menceritakan pengalamannya kepada rakan sekolahnya, sebelum aktiviti sumbangnya itu terbongkar apabila ibunya mengesyaki anaknya kerap keletihan setiap kali pulang ke rumah, selain sering dipanggil guru kaunseling berikutan masalah ponteng sejak Julai lalu.

Membuat pendedahan tersebut, Pegawai Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) Johor Bahru, Manayi Ibrahim berkata, perkara itu telah dirujuk kepada pihak polis dan JKM untuk tindakan susulan berikutan mangsa di bawah umur.

“Bagi menyelamatkan gadis berkenaan, kami terpaksa menahannya selama 30 hari di pusat perlindungan JKM mengikut Seksyen 46 (2) (bb) Akta Kanak-Kanak 2001 bagi membantu menjalankan siasatan.

“Selepas dirujuk ke mahkamah, remaja berkenaan diarahkan menjalani perintah tahanan sementara selama tiga tahun di Batu Gajah, Perak dan dia akan dihantar ke sana hujung bulan ini untuk proses pemulihan.

“Diharapkan pendedahan ini menjadi pengajaran kepada semua ibu bapa, supaya mengawasi tingkah laku anak-anak mereka agar tidak mudah terpengaruh dengan anasir tidak baik,” katanya kepada media semasa Majlis Penutup Seminar Keselamatan Kanak-kanak dan Keluarga di @Mart Kempas, di sini, semalam.

Majlis berkenaan telah disempurnakan oleh Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Pengkalan Rinting, Chia Song Cheng yang merupakan wakil rasmi Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Wanita dan Keluarga, Kebajikan Masyarakat dan Kesihatan negeri Johor, Dr Robia Kosai.

Dalam pada itu, Song Cheng ketika membacakan teks ucapan Robia memberitahu, statistik JKM negeri merekodkan sebanyak 133 kes kanak-kanak yang memerlukan pemeliharaan dan perlindungan telah diselamatkan sehingga Ogos tahun ini.

“Manakala pada tahun lalu menunjukkan sebanyak 158 kes kanak-kanak memerlukan pemeliharaan dan perlindungan.

Berdasarkan statistik ini ianya amat menyedihkan dan mendatangkan kebimbangan kepada kita apabila memikirkan adakah anak-anak kita selamat berada di persekitaran.

“Masyarakat perlu sedar tanggungjawab sebagai ibu bapa, anggota keluarga dan anggota masyarakat untuk memastikan keselamatan dan kesejahteraan kanak-kanak mereka selain perlu mengambil tahu dan peduli bagi memastikan keselamatan masyarakat sekeliling terjamin,” katanya.

5 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

KENALPASTI SEKOR-SEKOR SIAPA YANG PERNAH BERHUBUNGAN GAN BUDAK NI. PASTI ADA KLU TUK JEJAKI MEREKA. NO. TEL, NO. KERETA DLL. MEREKA NI WAJIB BERTANGGUNGJAWAB ATAS SYER YAN MEREKA LAKUKAN.....

Tanpa Nama berkata...

Anak2 Melayu kebanyakannya tidak berfikir panjang akan matlamat hidup mereka, sama seperti ibu bapa mereka yang rata2 ber makan gaji kelas bawahan. Ibu bapa gagal tunjuk contoh yang baik adalah punca kegagalan anak2 ini dalam pendidikan sekolah mahupun tingkah laku perangai mereka.

Salah ibu bapa terutama nya apabila anak2 gagal menjadi bohsia bohjan bumno.

Tanpa Nama berkata...

Masya allah. Sepatutnya jantan2 tu patut bersama2 menjaga kehormatan dan kesopanan akhlak Islam. Ini tidak mengambil kesempatan terhadap gadis yang sepatutnya dipelihara maruahnya. Kepada jantan2 tu, tunggulah balasan dari ALLAH.

abuamir berkata...

Ingatlah sesiapa yg berbuat zina pasti akan mendapat pembalasannya didunia ini. Jika kamu rosakkan anak org pasti nanti anak, adik atau saudara perempuan kamu juga akan dirosakkan org. Segala aib itu juga akan menimpa keluarga kamu.Itu baru balasan dunia belum lagi balasan akhirat.

Jadi sebelum kita terlibat dengan zina fikirlah 100 kali, nauzubillah minzallik.

Tanpa Nama berkata...

Sy sbg ckg merasakan pemberian netbook free kpd setiap pljr menjadi slh satu faktor kpd mslh sex bwh umur.klu seronok dgn budget 2013...kita kena pikir negara kita semakin tenat dgn mslh rogol,bdk skolah pregnant etc