29 Sep 2012

Bajet Terakhir UMNO BN: Bajet Panik Untuk Hadapi PRU13



Datuk Seri Najib Razak menawarkan “gula-gula” dalam Bajet 2013 hari ini, menggunakan RM3 bilion wang pembayar cukai untuk pemberian wang tunai kepada keluarga berpendapatan kurang daripada RM3, 000 dan bonus 1.5 bulan untuk 1.4 juta penjawat awam dalam apa yang dilihat sebagai bajet pilihan raya sebelum pilihan raya akan datang, perlu diadakan menjelang pertengahan 2013.

Perdana menteri yang juga menteri kewangan juga memberikan RM250 bagi yang belum berkahwin dan berumur 21 tahun ke atas dan berpendapatan kurang daripada RM2,000, yang membentuk seramai 3 juta pengundi baru dalam pilihan raya umum (PRU) akan datang.

Pelajar-pelajar sekolah juga akan mendapat RM100 setiap seorang dari Putrajaya tahun depan manakala RM1.2 bilion telah diperuntukkan untuk golongan tua, kanak-kanak, pekerja kurang upaya dan mereka yang mempunyai penyakit kronik di bawah Program Kebajikan 1Malaysia.

Najib juga mengurangkan satu peratus cukai pendapatan bagi yang berpendapatan RM50,000 pendapatan bercukai setahun, menyediakan bantuan kecil kepada 1.2 juta pembayar cukai dalam negara yang mempunyai rakyat seramai 28 juta.

Tetapi Barisan Nasional (BN) memotong subsidi gula sebanyak 20 sen/kg, meninggalkan subsidi sekarang pada 34 sen/kg, menurunkan bil subsidi gula kepada RM278 juta pada harga semasa.

Kerajaan juga akan membelanjakan RM1.9 bilion untuk membina 123,000 unit perumahan untuk mereka yang berpendapatan antara RM3,000 dan RM5,000.

Antara beberapa tajuk lain rancangan perbelanjaan kerajaan seperti:—

- RM500 juta akan diperuntukkan untuk projek Kehidupan Sungai bagi membaikpulih Sungai Klang

- RM 9 billion untuk Mass Rapid Transit (MRT)

- RM 200 juta untuk Dana Industri Halal

- RM 1 billion untuk perusahaan kecil dan sederhana (SMEs) Bumiputera

- Pencen minimum ditingkatkan dari RM720 ke RM820 bagi yang berkhidmat sekurang-kurangnya 25 tahun

- RM38.7 billion untuk meningkatkan kualiti pendidikan negara dengan tambahan RM 500 juta untuk melatih guru bagi subjek penting seperti Bahasa Inggeris, Bahasa Malaysia, Sains dan Matematik

- Geran dan insentif untuk memulakan tadika dan pusat jagaan kanak-kanak dengan RM1.2 billion peruntukan bagi pembangunan pendidikan pra sekolah

- RM1billion untuk membaik pulih sekolah
RM400 juta untuk sekolah kebangsaan dan RM100 juta untuk sekolah Cina, Tamil, agama, berasrama penuh dan MRSM

- “Skim Rumah Pertama Saya” had pendapatan bagi pinjaman individu meningkat dari RM3, 000 hingga RM5, 000 sebulan, dan sehingga RM10, 000 bagi pinjaman bersama pasangan berkahwin.

- Had bagi pengecualian duti setem bagi rumah dinaikkan daripada RM350, 000 hingga RM400, 000. Pengecualian ini juga diperluaskan sehingga Disember 2014

- Cukai keuntungan hartanah meningkat daripada 10 peratus kepada 15 peratus untuk hartanah yang dijual dalam tempoh dua tahun dari tarikh pembelian, dan daripada 5 peratus hingga 10 peratus bagi hartanah yang dijual antara dua dan lima tahun.

- Nilai Baucer Buku 1 Malaysia untuk pelajar meningkat daripada RM200 kepada RM250.

- Pelepasan cukai untuk pendidikan tinggi meningkat daripada RM4, 000 kepada RM6, 000.

- Pelepasan cukai dua kali ganda bagi Skim Simpanan Pendidikan Negara, daripada RM3, 000 kepada RM6, 000.

- Dua puluh peratus diskaun ke atas pembayaran penuh pinjaman Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) antara 1 Oktober 2012 dan 30 September, 2013.

- Sepuluh peratus diskaun ke atas ansuran pembayaran balik tetap pinjaman PTPTN.

-FELDA akan membina 20,000 unit perumahan bernilai RM1.5 bilion di 5,000 ekar tanah FELDA.
Pembangkang sambut sinis Bajet

Pembangkang hari ini menyambut sinis pembentangan Bajet 2013 yang dibentangkan oleh Menteri Kewangan Datuk Seri Najib Razak hari ini.

Berikut petikan beberapa pemimpin utama pembangkang berhubung pembentangan sebentar tadi:

Datuk Seri Anwar Ibrahim, ketua pembangkang

Belanjawan biasanya memberikan unjuran berdasarkan senario antarabangsa dan keupayaan domestik.

Kedua-dua ini nampak tak disentuh sangat tapi nampak beberapa gimik politik yang agak keterlaluan.

Tentunya ada beberapa isu kita boleh jawab umpamanya disentuh tentang perumahan yang besar tetapi tidak pernah dicapai seperti kita harapkan."

Lim Guan Eng, ketua menteri Pulau Pinang Jelas bajet ini bajet pilihan raya kerana ia tidak mengambil kira keadaan fiskal atau keadaan kewangan negara.

Kalau kita lihat belanja tahun lepas ia telah lebih belanja RM20 bilion, Kalau kita lihat. Hutang naik 456 bilion tahun lepas kepada 502 bilion untuk akhir tahun ini.

Jadi jelas ia bajet pilihan raya untuk beli undi tapi kita harap bukan sekadar beli undi tapi menjadikan kroni-kroni kaya sahaja.

Kita lihat di sini yang dapat manfaat kroni-kroni dengan projek yang dijanjikan.

Kita lihat kalau tahun depan Pakatan menang ini mungkin akan buat kita lebih susah lagi.

Tan Sri Khalid Ibrahim, menteri besar Selangor

Ia (belanjawan) masih berkisar soal isu makro dan bukan isu-isu berkaitan rakyat.

Salahuddin Ayub, naib presiden PAS

Asas kekuatan ekonomi tidak disentuh secara kukuh dalam bajet kali ini.

Banyak fokus yang menjurus kepada pemberian undi.

Kena kembali kepada asas dan pecahkan sistem monopoli.

"Bajet yang sangat jelas menjurus kepada pemberian undi yang tidak dapat dielakkan ekoran terlalu banyak pengumuman pemberian tunai.

"Bajet Pakatan lebih bersifat fundamental dan punya objektif yang kukuh untuk menyelesaikan masalah rakyat jika memilih Pakatan.

Datuk Mahfuz Omar, naib presiden PAS

Ini bajet panik kerajaan kerana ia berasaskan pemberian yang diumumkan dan di akhirnya memang menyeru harapan rakyat supaya bagi peluang kepada Umno-BN sekali lagi.

Kerajaan panik dengan gelombang kebangkitan rakyat. Bajet yang tidak mengetengahkan reformasi kepada struktur ekonomi.

Ada lagi unsur ketirisan dan nak kayakan kroni bukan untuk rakyat.

Dengan hutang negara telah mencecah RM476billion hutang negara, kerajaan masih tidak mengemukakan langkah untuk membawa pulang semula RM1.08 trilion ke dalam negara.

Anthony Loke, ketua Pemuda DAP

Ia untuk membeli pengundi dari pelbagai sektor. Gula-gula paling jelas ialah rebat pembelian telefon pintar RM200. Ia jelas mensasarkan pengundi pertama kali.

Begitu juga dengan baucar dan sebagainya.

Penjawat awam dengan bonus sebulan setengah, Ini pertama kali bonus untuk penjawat awam naik kepada sebulan setengah.

Tujuannya untuk mendapatkan sokongan kelompok ini dalam pilihan raya.

Dr Dzulkefly Ahmad (PAS-Kuala Selangor)

Jelas bahawa bajet PM seolah-olah tidak mengambil latar belakang fizikal dan hanya disusun untuk mendapatkan undi.

Ini kita sudah jangkakan.

Perbelanjaan sepatutnya bertanggungjawab dan ini berlaku sebaliknya.

Segala pemberian one-off bermakna Najib hanya mahukan undi untuk pilihan raya umum.

Ringkasnya, walaupun bajet PM dan belanjawan Pakatan bersifat popular dan populis - opular untuk memenuhi kesejahteraan rakyat - populis hanya memberikan beban pada rakyat.

21 ulasan:

Awanama berkata...

Terima kasih DS Najib.
Saya tetap undi PR.

Awanama berkata...

Bagi kami bonus 2 bulan gaji pun kami kakitangan kerajaan tetap sokong PR...ABU. Kami dah terlalu menyampah ngan BN..Barang Naik..Benjamin Nentayahu...di..

Awanama berkata...

ha..haaa..
ini bajet setan,
mau kasi rakyat telan,
asal sokong kerajaan,
apa2 hal settle kemudian...

macam bunyi dapat banyak,
sama pembangkang kasi lanyak,
tak sebut langsung mau turun minyak,
alaa.... itu cerita kita org dah muak...

bajet setan dibaca sudah,
kpd rakyat diberi rasuah,
minta rakyat silalah pangkah,
sorrylah... kali ni BN hang pa KALAH....

Awanama berkata...

Buat la apa pun, saya tetap akan sokong PR. Buat nightline extra kat tv tgh malam, tkde masanya aku nk tengok. Tido lg baik. Pg2 insyaallah bangun solat hajat untuk kemenangan PR.

Selama t malam.

Awanama berkata...

Bagusla ko susun ayat anon. Aku nk like smpi pru. jom ABU!!!!

Awanama berkata...

Kami sebagai penjawat awam akan tetap undi PR.. Najib and Bn can go to hell!

Awanama berkata...

Kami sebagai penjawat awam akan tetap undi PR.. Najib and Bn can go to hell!

Unknown berkata...

Rakyat semakin celik...

Awanama berkata...

Setuju.

Awanama berkata...

Ini belum lagi termasuk peruntukan untuk kroni-kroni BN.

Gula-gula kalau dimakan terlalu banyak gigi jadi rosak.

Haramjadah, ini betul-betul bajet membangkrapkan negara.

Awanama berkata...

Tok jib...apa yg PR jangka mmg tok jib realisasikan..strategi yg sgt mudah dibaca dan menampakkan anda lemah berdepan lawan..kekuatan BN kelihatan hanya semata2 krn mrk pemegang wang negara..BN umpama jasad yg tiada lagi roh..Checkmate!!!

Awanama berkata...

Tok jib...apa yg PR jangka mmg tok jib realisasikan..strategi yg sgt mudah dibaca dan menampakkan anda lemah berdepan lawan..kekuatan BN kelihatan hanya semata2 krn mrk pemegang wang negara..BN umpama jasad yg tiada lagi roh..Checkmate!!!

Awanama berkata...

Budget xrealistik..bole ubh2,cnth pemberian br1m ni klu stakat org bn je dapat ape brg jib..minyk bila mau turun,skit ati tgk muka bn wat budget..banggang tul

Awanama berkata...

KALAU BN MENANG BESAR PRU12 DULU BELANJAWAN 2013 TAK JADI MACAM NI? TOLAK BN PRU13.

Awanama berkata...

Beri kita ambil, sokong pakatan rakyat juga

Awanama berkata...

Kalau BN menang PRU13, kenaikan cukai GST, tol, minyak, saman ekor, PTPTN..........lagi membebankan rakyat

Awanama berkata...

KALAU BN MENANG PRU13 LAGI BANYAK KAUT DARI RAKYAT

Awanama berkata...


Bentang bajet pun najib boleh meroyan sambil merayu undi. Ko bentang bajet ke atau bentang insentif 'rasuah terhormat' untuk paksa rakyat undi BN..? Salah guna bajed yang amat keterlalaluan.

Mana usaha majukan sumber dan insentif jangka panjang untuk rakyat..? Atau ko memang yakin sangat rakyat akan ngap bajet tu tapi undi adalah kah... kah... kah... kah... BUKAN untok BN.

Bajet Pakatan Rakyat jauh bertanggungjawab mengurus hasil mahsul negara. Bajet Pakatan itu dapat menjelaskan penggunaan sumber dan cara ia dijana semula untuk memajukan rakyat serta pendapatan semula negara.

Dasar UMNO/BN mwnggula-gulakan rakyat hingga bajed negara pun diatut begitu rupa. Ternyata UMNO/BN tidak layak untuk mengurus lagi negara.

Aku tak fikir rakyat tak sedar itu bajed gula-gula menjelang PRU-13.engambil semula risiko mengekalkan kuasa najib.

Bajed najib itu semata-mata untuk mengkaburi pemikiran waras rakyat untuk mengelakkan UMNO/BN lingkup pada PRU-13. Kesannya amat besar kepada gerombolan itu jika ia benar-benar terjadi.

Semua rakyat tahu dan amat tahu. Mereka tidak akan tertipu lagi.

Jika negara ini umpama syarikat bapak aku, najib pengurusnya sesuka dia menggunakan khazanah syarikat untuk popular dan kekal disukai pekerja lain seperti bajet 2013 nya itu maka tak de sebab aku tidak pecat dia sebab salah urustadbir harta milik bapak aku.

Ambillah apa yang diberi, namun bertanggungjawablah untuk maslahat negara dan itu paling utama.

So,
PRU-13, no UMNO and no BN.
Majulah Pakatan Rakyat.
Hidup DSAI
Hidup Pakatan Rakyat.

Awanama berkata...

BAJET HANTU RAYA, BAGI KITA MAKAN SIKIT, HISAP DARAH KITA SAMPAI MAMPUS......

Awanama berkata...

Najib,

Bonus yang kau beri aku terima dengan berat hati. Sebab duit tu bukan kau punya. Tu duit kerajaan.

Tapi undi ku, undi isteri ku dan undi anak-anak ku tetap untuk Pakatan Rakyat.

Awanama berkata...

bapa aku tak undi BN, PTPTN tak hapus hutang puluh-puluh ribu, student mana ada wang macam menteri