7 Mac 2012

Pakatan Gesa Najib Lepaskan Jawatan Menteri Kewangan

Petaling Jaya 6 Mac: Pakatan Rakyat menggesa Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak melepaskan jawatannya sebagai menteri kewangan ekoran beliau dilihat tidak wajar memegang dua jawatan serentak.

Jawatankuasa Polisi Pakatan Rakyat yang buat pertama kalinya bersidang hari ini menegaskan, tindakan Najib memegang jawatan menteri kewangan juga menyebabkan beliau sering membuat keputusan yang bercanggah dengan kepentingannya sebagai perdana menteri.

“Seperti mana amalan syarikat korporat, jawatan Ketua Pegawai Eksekutif dan Ketua Pegawai Kewangan adalah dua individu berbeza,” kata Ahli Parlimen Kuala Selangor, Dr Dzulkefly Ahmad.

“Melalui kaedah yang digunapakai sekarang, tidak menghairankan jikalau belanjawan untuk dua tahun sebelum ini fokus kepada pemberian ‘one-off’ untuk meraih undi, berbanding implementasi perubahan struktur ekonomi,” katanya pada sidang media di Sekretariat Pakatan Rakyat di Seksyen 16, Petaling Jaya, hari ini.

Hadir dalam sidang media itu ialah dua anggota sekretariat Pakatan Rakyat iaitu Rafizi Ramli dan Liew Chin Tong.

Dzulkefly mengulas pandangan bekas Menteri Kewangan, Tun Daim Zainuddin dalam wawancara dengan akhbar China Press baru-baru ini yang mencadangkan Najib melepaskan jawatannya itu ekoran beban tugas yang dipikulnya.

Prestasi Najib sebelum ini juga mengecewakan termasuk isu berkaitan pengenalan cukai perkhidmatan 6% dan pengumuman penubuhan Suruhanjaya Persaingan.

“Tambahan pula, Menteri Kewangan Kedua merumitkan keadaan. Kita perlukan Menteri Kewangan penuh tanpa beban tugasan lain,” kenyataan tersebut dipetik.

Pada sidang media sama, Pengarah Strategi Keadilan, Rafizi Ramli menegaskan tawaran Pakatan Rakyat untuk melaksanakan Akta Gaji Minima sekira berjaya menawan Putrajaya dalam Pilihan Raya Umum ke-13.

“Bukan sekadar dasar gaji minima RM1,100, Pakatan Rakyat meletakkan sasaran pendapatan isi rumah bulanan di Malaysia ialah RM4,000.

“Umum mengetahui pasaran kerja dipenuhi buruh murah asing. Objektif kita selain mengurangkan kebergantungan pada buruh asing, pekerja tempatan termasuk kaum wanita akan ditambah nilai melalui latihan kemahiran bagi meningkatkan kemahiran.

“Dari sudut perniagaan, satu Tabung Fasiliti akan diperuntukkan kepada usahawan, Industri Kecil dan Sederhana untuk melaras operasi mereka.

“Ini bagi mengelak penutupan insentif kepada IKS berikutan pelaksanaan dasar gaji minima,” kata Rafizi. -KD


Laporan sebelum ini
klik untuk baca




3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Itu lubuk duit bagi si Najis & Family.
Mampus dia nak serahkan lubuk duit tu.

hairan berkata...

bengong ke pakatan rakyat nih??!!

kalo abg najib tak pegang jawatan tuh habis la kroni2 dan anak pinak dia tak dapat telan duit rakyat!

apa la

boleh?

Tanpa Nama berkata...

sy lagi suka BN lenyap dari malaysia ...kerajaan yg susahkan rakyat aje