18 Mac 2012

Datuk Bandar Di Itali Larang Penduduknya Meninggal Dunia

Ada-ada saja peraturanyang dikeluarkan seorang Datuk Bandar di sebuah kota kecil di selatan Itali. Datuk Bandar tersebut mengeluarkan Perda melarang penduduknya untuk meninggal dunia. Peraturan itu dikeluarkannya kerana ruang pemakaman tidak cukup di daerah tersebut.

Fava, nama Datuk Bandar tersebut. Datuk Bandar Falciano del Massico, daerah yang terletak 50km di utara Kota Naples. Seperti disiarkan Euro News, Fava menyatakan perintah itu dikeluarkan setelah wujudnya pertikaian dengan kota bersebelahan berkaitan dengan pemakaman bersama.

"Dilarang bagi penduduk untuk melampaui batas-batas hidupnya duniawi, dan untuk pergi ke dunia akhirat," kata Datuk Bandar Giulio Cesare Fava.

"Peraturan ini telah membawa kebahagiaan," kata Datuk Bandar awal minggu lalu. "Malangnya, dua penduduk tempatan tidak taat dengan peraturan ini."

Sengketa tanah perkuburan itu bermula ketika del Massico menjadi kota otonomi pada 1964 dari kota tetangga Carinola. Saat mereka menggambar ulang sempadan mereka, pemakaman hanya berada di Carinola. Mereka yang meninggal di kedua-dua bandar dikuburkan di pemakaman tua sampai tidak ada ruang untuk kuburan baru.

Malangnya, kedua-dua bandar tidak setuju pada penyelesaian tentang konsep 'kubur bersama'. "Ini adalah peraturan provokatif, tapi saya harus mengeluarkannya dalam rangka untuk meningkatkan kesedaran di antara pihak berkuasa yang bertanggung jawab," kata Datuk Bandar Fava.

Sejak Falciano del Massico mendapatkan otonomi pada 1964, kata Fava, del Massico belum berjaya membina kuburan. Tapi dengan keluarnya peraturan tersebut jelas membuat penduduk del Massico menggaru kepala, tanda kebingungan. "Datuk Bandar meminta agar kami jangan segera mati, tapi bagaimana kita boleh taat?" bingung penduduk tempatan. -euronews

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Ada sesiapa tak yang dah menyampaikan dakwah pada puak2 di sanuun tu?

Mereka tau adanya hari pembalasan, tapi tak berlandasan yg benar dari yg Maha Pencipta. Kasihan depa kan, kan, kan .. tercari2 tapi lum jumpa.

Tanpa Nama berkata...

di malaysia ramai yang meninggal dunia kerana jenayah dan kemalangan jalanraya.