17 Mac 2012

Keseluruhan SPR Perlu Dibersihkan, Bukan Sekadar Daftar Pemilih

SPR jangan khianati amanah negara

KUALA TERENGGANU, 16 Mac: Dewan Ulama PAS Pusat mengingatkan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) agar tidak menjadi pengkhianat terhadap ketelusan dan keadilan proses pilihan raya di negara ini.

Setiausaha Dewan Ulama PAS Pusat Dr Mohd Khairuddin Aman Razali at-Takiri berkata, tindakan menukar alamat pengundi secara senyap-senyap tanpa kebenaran pengundi adalah sesuatu tindakan yang tidak wajar dilakukan oleh badan yang diamanahkan mengurus pilihan raya.

"Tidak wajar menjadi pengkhianat kepada amanah negara dengan memindahkan tempat mengundi pengundi tanpa permohonan daripada pengundi dan tidak mengikut undang-undang yang diperuntukkan, iaitu Akta Pilihan Raya 1958," katanya dalam satu kenyataan kepada Harakahdaily.

Beliau merujuk kepada kes yang berlaku kepada Menteri Besar Selangor Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim dan juga sejumlah 31,294 pengundi yang didakwa dipindahkan tanpa kebenaran.

Dalam semakan di laman web SPR, tempat mengundi Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim didakwa telah ditukar tanpa pengetahuannya.

Khalid kini merupakan pengundi di kawasan pilihan raya Lembah Pantai, Kuala Lumpur dan bukan lagi di Parlimen Petaling Jaya Selatan, Selangor seperti pada PRU 2008 lalu.

Lokaliti mengundi beliau disenaraikan sebagai Rumah Kakitangan Universiti Malaya di bawah daerah mengundi Universiti.

Mengulas lanjut, Mohd Khairuddin berkata, urusan pilihan raya merupakan amanah terpenting negara kerana ia menentukan parti mana yang akan memerintah.

Sebagai sebuah badan yang diamanahkan untuk menguruskan pilihanraya sewajarnya SPR tidak melakukan pecah amanah, kata beliau lagi.

Menurutnya, Dewan Ulama PAS Pusat mahu memperingatkan semua petugas Suruhanjaya Pilihan Raya yang terlibat dengan firman Allah dalam surah al-Nisa' ayat 58 bermaksud: "Sesungguhnya Allah memerintahkan kamu menunaikan amanah kepada yang berhak".

Begitu juga peringatan Nabi saw kepada pengkhianat amanah seperti hadis baginda yang diriwayatkan oleh Tirmizi dan Hakim:

"Ketahuilah sesungguhnya setiap pengkhianat itu pasti memiliiki bendera di hari Qiamat berdasarkan kadar pengkhianatannya. Ketahuilah sebesar-besar pengkhianatan ialah pengkhianatan pemerintah kepada urusan awam". -HD

Dr Rani: SPR kotor dan jijik

SHAH ALAM 17 MAC : Tindakan Suruhanjaya Pilihanraya (SPR) menukar kawasan mengundi tanpa pengetahuan pengundi berkenaan merupakan satu tindakan yang jijik dan kotor yang bertentangan dengan nilai, etika dan prinsip demokrasi.

Demikian ujar Pesuruhjaya PAS Selangor, Dr. Abdul Rani Osman ketika dihubungi untuk mengulas isu terkini tindakan SPR menukar alamat kawasan mengundi Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim ke Lembah Pantai di bawah Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur.

“Inilah salah satu yang kita perjuangkan dalam Kempen Bersih. Seharusnya juga SPR ini berada di bawah Parlimen supaya kita boleh pantau apa saja tindakannya.

“Tetapi sayangnya di Malaysia, SPR berada di bawah Jabatan Perdana Menteri yang mana memaksa mereka untuk akur akan kehendak pimpinan-pimpinan Barisan Nasional,” ulas Dr. Rani yang merupakan Adun Meru.

Selain itu, Dr. Rani turut menyatakan isu terbaru yang melibatkan Abdul Khalid ini juga membuktikan segala kata-kata pimpinan Pakatan Rakyat sebelum ini terhadap kredibiliti SPR ada benarnya.

“Ternyata SPR itu tidak bebas daripada telunjuk Kerajaan Pusat dan ini membolehkan mereka untuk melakukan apa sahaja sesuka hati mereka tanpa tertakluk kepada undang-undang.

“Ini juga menunjukkan bahawa mereka terdesak hingga sanggup melakukan apa sahaja untuk meraih kemenangan secara tidak bermoral dalam Pilihanraya yang akan datang ini,” kata Dr. Rani sambil menambah permainan SPR ini pernah diamalkan di Kelantan pada tahun 1999 yang hampir menumbangkan Kerajaan PAS.

Sehubungan itu, Dr. Rani menyeru rakan Pakatan Rakyat untuk menumpukan juga perhatian terhadap isu sebegini selain mempergiatkan ceramah-ceramah umum bagi menghadapi Pilihanraya Umum 13 nanti.

“Kita khuatir perkara yang sama akan berulang kembali seperti yang berlaku di Kelantan dan Terengganu juga suatu masa dulu yang jatuh dengan kehadiran lebih 70,000 pengundi luar,” ujarnya.
-selangorku


Ulasan GB

Bagi GB, kini bukan saja Daftar Pemilih perlu dibersihkan tetapi keseluruhan agensi SPR itu perlu dibersihkan.

Ada saja penipuan demi penipuan terbongkar hasil kerja licik pengerusi dan timbalan pengerusi SPR disampign kenyataan-kenyataan mereka berdua yang tidak profesyenal malah sentiasa "senget" dan berpihak kepada BN.

Sepertimana yang GB katakan sebelum ini Suruhanjaya Diraja perlu ditubuhkan untuk menyiasat salahlaku SPR dan heret pengerusi dan timbalan pengerusinya ke muka pengadilan.

Kes MB Selangor dipindahkan ke kawasan mengundi tiada siapa di dalam PR menyedarinya. Hanya setelah Ketua Pemuda Umno Seputeh, Mohd Razlan Muhammad Rafii, menyiarkan di blognya bahawa Khalid telah menjadi "pengundi hantu" di Lembah Pantai yang kemudiannya di hebahkan oleh Malaysiaini. (Ada yang berspekulasi bahawa ia adalah kerja Ketua pemuda UMNO itu sendiri bersama SPR, wallahu 'alam.) Itu immaterial, Tetapi yang penting PR tidak menyedarinya samasekali sebelum ianya dibongkar oleh pihak lain.

Pakatan Rakyat perlu pro-aktif. Parliament Special Committee sekalipun ada wakil PR di dalamnya namun GAGAL berfungsi sepertimana diharapkan. Asyik memberi masa dan ruang kepada SPR yang kemudiannya masa dan ruang yang berikan itu digunakan oleh SPR untuk merancang lebih banyak penipuan dan penyelewengan. Banyak kali YB-YB PR yang ada dalam PSC terjelepok masuk ke lubang biawak. Tak pandai-pandai. Hanya pandai mengadu macam di sini. Kalau kenyataan begitu, tak perlu PSC, blogger dah lama lakukannya.

BERSIH juga sudah lembik, seperti yang GB katakan sebelum ini. Masih terhegeh-hegeh untuk membuat keputusan sedangkan pilihanraya sudah hampir benar di depan mata.

PR pula masih lemah dari struktur organisasi dan arahannya sehingga tiada koordinasi untuk kesatuan tindakan. Macam enau dalam belukar, melepaskan pucuk masing-masing. Banyak bercakap dari bekerja. Sedangkan ahli-ahli sudah lama menunggu arahan sehingga semangat pun dah mula sejuk dan beku.

Jika begini keadaannya, jangan sebut lagi mahu tawan Putrajaya pada PRU13 dalam ceramah-ceramah. Takut nanti ada ahli yang tak tahan mendengarnya lemparkan kasut ke muka penceramah macam Imam Hoslan lakukan kepada hakim mahkamah.

Ada yang kata blogger hanya pandai bercakap, hanya pandai menulis, hanya pandai mengkritik. Cakap depan komputer memang senang katanya.

Tetapi mereka lupa kemenangan Pakatan Rakyat selama ini, sumbangan bloggerlah yang paling penting. Media baru. Sekalipun jasa-jasa mereka akhirnya dilupakan. Mujur blogger-blogger PR tak berapa kisah mengenainya kerana mereka adalah "pemuda-pemuda" yang berjuang menegakkan kebenaran dan keadilan tanpa memikirkan ganjaran atau penghargaan... (tetapi GB yakin Allah tetap kisah dan akan mengajar pemimpin PR supaya menghormati serta menghargai jasa blogger ini satu hari nanti)

Apa jadi agaknya kalau dibiarkan saja penipuan SPR berjalan tanpa ada apa-apa tindakan sebelum pilihanraya ke 13 ini berlansung?

Laporan sebelum ini
klik untuk baca



5 ulasan:

Abu berkata...

cadangan saya - Buat solat hajat untuk pengerusi dan timbalan pengerusi SPR.

Tanpa Nama berkata...

Sama-sama kita berdoa dari sekarang supaya mereka yang berusaha dalam melakukan penipuan terutama daftar pemilih, akan tewas didalam pilihanraya nanti..insyaallah..Allah Maha Berkuasa.

Tanpa Nama berkata...

mana perginya BERSIH??????

Tanpa Nama berkata...

SPR dan BN serta UMNO patut dibersihkan...............

Larasepi berkata...

hmmm...jgn mimipi la slgi umngok bkuasa..