25 Mac 2012

Apa Kejadahnya Segelas Air Panas RM1.80

Chukai – “Sebagai pelanggan saya rasa tertipu,” keluh pekerja swasta, Ishak Kamarudin, 42, yang kesal dengan harga RM1.80 bagi segelas air panas yang disifatkannya sebagai tidak munasabah.

Ishak dari Taman Alamanda, Jalan Kubang Kurus, dekat sini berkata, dia yang menjamu selera bersama isteri dan dua anak di sebuah restoran di Taman Chukai Utama pada 23 Februari lalu terkejut apabila melihat caj yang dikenakan untuk air panas yang diminta berharga RM1.80.

Menurutnya, harga yang dikenakan itu tidak masuk akal dan seolah-olah mengambil kesempatan terhadap pelanggan.

Malahan, katanya, harga air panas juga tidak dimasukkan di dalam menu menyebabkan pelanggan tidak mengetahui harga untuk minuman berkenaan.

“Ketika saya pergi ke kaunter untuk membayar, tergerak hati saya untuk minta bil dan bila lihat bil, terkejut saya lihat harga air panas dalam gelas RM1.80. Disebabkan ragu-ragu, saya tanya pemilik restoran itu yang menjaga kaunter sama betul atau tidak harga air panas itu RM1.80 dan dia mengiakannya.

“Bukan kerana harga RM1.80 semata-mata saya persoalkan perkara ini, tetapi saya rasa tertipu kerana harganya tidak dimasukkan ke dalam menu,” katanya ketika ditemui Sinar Harian semalam.

Kata Ishak, restoran itu kerap dikunjunginya sekeluarga untuk menjamu selera dan dia sering meminta air panas, tetapi sebelum ini dia tidak pernah melihat bil sebaliknya hanya membayar sahaja.

Berikutan itu Ishak kemudiannya membuat aduan di Pejabat Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (PPDNKK) Cawangan Kemaman pada 26 Februari lalu.

“Lepas seminggu kemudian saya dihubungi pihak PPDNKK Kemaman yang telah membuat pemeriksaan di restoran tersebut dan tuan restoran kata dia tersilap. Namun bagaimana ia silap sedangkan ketika saya tanya sebelum ini tuan restoran itu mengiakan harga itu,” katanya.

6 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Dulu kedai nasi dagang mak ngah di Chendering didenda RM1000/= kerana dituduh jual mahal. Sepatutnya restoran di Taman Cukai Utama ini dikenakan denda lebih berat kerana mengenakan caj air panas RM 1.80 segelas.

Tanpa Nama berkata...

Patut didenda bukan kerana caj melampaui batas, tapi sebab tidak meletak harga dalam menu.

Tanpa Nama berkata...

kasian mak ngah kan...seribu banyak tu...tokey kedai tu kaya,caj la lebih skit...klau x nmpak sngat mcm org dalam...

www.allahmurka.com berkata...

Hidup mana nak berkat..., berniagapun nak menipu....mati nanti taulah macammana rasa api neraka.....

Tanpa Nama berkata...

terkadang mereka yang berniaga ni melampau2 mengenakan harga....makan haram

Tanpa Nama berkata...

Terengganu kite... semuanya mahal.. ayuh ... PRU ke 13 PAStikan PAS memerintah...