31 Jan 2012

"Babi" Apa Letak Kepala Babi Di Pintu Masjid Di Rawang?

Kepala babi ditemui di masjid di Rawang

Satu kepala babi ditemui di pintu masuk Masjid Nurul Iman di Batu 18 Rawang, Selangor, awal pagi ini.

Menurut ADUN Rawang Gan Pei Nei (dua dari kiri) kepala kepala itu ditemui pada jam lima pagi oleh ahli jawatankuasa masjid apabila mereka membuka pintu pagar utama.

Pihak polis kemudiannya dihubungi dan tiba di lokasi pada jam 7.30 pagi. Setelah mengambil bahan bukti dan menyiasat di kawasan sekitar kira-kira dua jam, mereka kemudiannya meninggalkan masjid itu.

Gan berkata anggota polis berkenaan adalah dari balai polis Rawang dan kes itu akan disiasat oleh jabatan siasatan jenayah.

Beliau mengutuk tindakan itu sebagai perbuatan provokatif yang cuba menyinggung sensitiviti agama, sambil menambah bahawa ia mungkin bermotifkan politik memandangkan pilihan raya umum semakin hampir.

Menurut Gan lagi, kejadian seumpama itu bukannya berlaku secara spontan kerana Masjid Nurul Iman telah bertapak di situ selama 48 tahun.

"Pilihan raya umum semakin hampir dan ada orang cuba untuk timbulkan masalah," katanya.

Gan menggesa pihak polis mempercepatkan siasatan dan membawa penjenayah ke muka pengadilan.

Tindakan provokatif

Ketua Polis Daerah Gombak Abdul Rahim Abdullah ketika dihubungi Malaysiakini mengesahkan kejadian itu dan berkata ia disiasat bawah Seksyen 285 Kanun Keseksaan.

"Kami belum buat tangkapan dan tak ada suspek lagi," katanya.

Exco kerajaan negeri Selangor Ronnie Liu yang juga meninjau masjid berkenaan berkata bahawa Gan akan mewakili kerajaan negeri pada mesyuarat jawatankuasa masjid malam ini dan melaporkan kepada Menteri Besar untuk tindakan susulan.

Liu juga mengecam tindakan itu yang dianggap sebagai provokatif tetapi bersyukur kerana semua pihak, khususnya jawatankuasa masjid berkenaan tidak bertindak sebarangan tetapi kekal tenang.

Beliau juga enggan membuat sebarang spekulasi dan berkata adalah lebih baik bagi membiarkan pihak polis melakukan siasatan mereka. -mk

Ulasan GB

Pelbagai kaedah dilakukan oleh "pihak tertentu" untuk mewujudkan suasana huru hara di dalam negara sebelum pilihanraya berlansung. Hairannya kejadian-kejadian ini rata-rata berlaku di parlimen dan kawasan dimana Pakatan Rakyat berkuasa.

Sebelum ini ada sekumpulan "samseng" pecahkan cermin kereta orang awam di Seremban.

Selepas itu dilaporkan di Petaling Jaya, berlaku kejadian kes motosikal dibakar dengan lontaran botol berisi petrol.

Kemudian di Kuantan, 13 kereta pelanggan di bengkel kereta disembur cat merah.

Kini kepala babi di Masjid Rawang.

Mungkinkah semuanya kebetulan belaka? Sukar untuk akal yang rasional menerimanya.

Kita hanya mampu berserah kepada Allah s.w.t. Yang Maha Tahu dan Maha Berkuasa.

1) Allahumma arinal haqqan, haqqa, warzuqnattiba’ah,
wa arinal bathilan bathila, warzuqnajtinabah


Ya Allah, tunjukkanlah yang haq itu sebagai haq, dan kurniakanlah kami kekuatan utk mengikutinya, dan tunjukkanlah yg batil itu sebagai batil dan kurniakanlah kami kekuatan untuk menjauhinya.

2) Rabbi adkhilni mudkhala sidqin wa akhrijni mukhraja sidqin waj'alli min ladunka sulthanan nashiran wa qul ja alhaqqu wa zawaqal bathilu innal bathila kana zahuqan

Ya Allah, masukkanlah aku secara masuk yang benar dan keluarkanlah(pula) aku secara keluar yang benar dan berikanlah kepadaku dari sisi-Mu kekuasaan yang menolong. Dan katakanlah yang benar telah datang dan yang batil telah lenyap. Sesungguhnya yang batil itu adalah sesuatu yang pasti lenyap.

6 ulasan:

iswara berkata...

seLembu naik angin macam-macam benda akan di handing lohgat tganu(Lempar).
agar kerusi no 1 nak dimilikinya.

Tanpa Nama berkata...

Tak usah nak melenting atau tuduh Cina yang buat, tak payah. Perbetulkan pekerti kita, buat baik dengan semua. Allah Maha Bijaksana .

1 Malaysia berkata...

Aku tak rasa orang Cina yang buat. Jangan buat fitnah semata-mata nak cetuskan ketegangan. Kalau Aku orang Cina, buat apa Aku baling kepala babi yang boleh Aku makan? Bodohlah Aku dengan berbuat sedemikian. Amat payah kita lihat orang Cina buang makanan yang boleh dimakan oleh depa tu. Lagipun la ni daging babi makin hari makin mahal macam daging lembu juga.
Fikirkan bagaimana kepala babi itu boleh terletak pada kepala tangga masjid? Adakah orang Cina begitu berani sehingga berani letak pada tangga masjid? Tidakkah dia takut orang Islam nampak dia dalam kawasan masjid? Fikir dengan akal dan hati yang sihat, maka jelaslah matlamat manusia yang berbuat sedemikian.

ana ente berkata...

Ana sependapat dengan 1Malaysia : Ini mesti kerja Melayu yang bangang, yang pasti ke masjid seminggu sekali tu pun kadang2 tuang...... dia lupa Allah tengok apa dia buat, he he .

Tanpa Nama berkata...

Alif tendang nun

Tanpa Nama berkata...

dulu berarak kepala lembu..dah lembu sekarang duk kat kondo dia buang kepala babi pulak.pah ni kepala apa pulak aku pun x tau...